Har en tomt som jag planerar att bygga på (2:45), är det något man bör tänka på om man sätter huset vid tomtgräns? Är det bättre att flytta in allt 0.5m eller kanske mer? Tanken är att få plats med carport på sidan av huset.
Ovanför tomten går en cykelväg och mellan 2:45 och 2:88 är det gräs, bilväg söder och på väster sida.
Fastighetstomt med måttangivelser, gränsande byggplatser och omgivande vägar på en detaljplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kroy skrev:
Har en tomt som jag planerar att bygga på (2:45), är det något man bör tänka på om man sätter huset vid tomtgräns? Är det bättre att flytta in allt 0.5m eller kanske mer? Tanken är att få plats med carport på sidan av huset.
Ovanför tomten går en cykelväg och mellan 2:45 och 2:88 är det gräs, bilväg söder och på väster sida.
[bild]
Har du koll på bestämmelserna i detaljplanen? Tillåter den placering i fastighetsgräns?
Annars är jag tveksam till att kommunen låter dig placera byggnaden på gränsen. Du har inte möjlighet att underhålla byggnaden utan att beträda grannfastigheten. Har du diskuterat med stadsbyggnadskontoret?
 
Har kollat med byggnadsnämnden och det låter som det skulle vara okej.
Den angränsande marken är kommunens. Ja underhåll på byggnaden blir lite krångligt därför skulle det vara bra att flytta in huset lite men frågan är hur mycket.
Tanken är att bygga till en carport senare, men det kan bli trångt beroende på var jag placerar huset.
kan ju ta in 0.5-1 meter från tomtgräns men då blir carporten ca 4-3,5m bred.
Eventuellt om man kan göra en tillbyggnad senare på prickat område.
Infarten blir uppe vid förbindelsepunkten.
 
I ditt fall hade jag nog funderat på annan form/placering på huset som passar tomten bättre eller måste ni bygga ett hus med de dimensionerna?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Du har köpt fel tomt, eller ta hjälp av en arkitekt som kan hjälpa dig till framgång med det du önskar.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Tyckte det var ett bra hus som skulle passa in precis (https://hjaltevadshus.se/hus/solid-175/), men det blir ju lite tight. Eventuellt om man kan lösa garage/carport på något annat sätt.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du har köpt fel tomt, eller ta hjälp av en arkitekt som kan hjälpa dig till framgång med det du önskar.
Ger samma råd som @Workingclasshero

Det blir bäst resultat om man anpassar huset efter platsen och inte tvärt om (något som många husbyggare missar).
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Z Zlade skrev:
I ditt fall hade jag nog funderat på annan form/placering på huset som passar tomten bättre eller måste ni bygga ett hus med de dimensionerna?
Vilken typ av hus skulle du föreslå till denna tomt?
 
Kvadratiskt eller rektangulärt med entré på den kortare sidan/gaveln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.