Hej

Har innan startat en tråd om att fixa detta golv med ny betong men har kommit fram till att det blir för dyrt/mycket jobb. Vill istället lägga in ett trägolv i verkstaden, blir nog skönt att stå på och ska inte göra nån svetsning eller liknande, endast snickeri.

Nu till alla frågor,
Utrymmet är ca 3,5 x 6,9 m

Räcker det med ett cc på 600 och 45x145 reglar och kan jag fästa reglarna i syllen? Den är ganska sliten och torr på många ställen så kanske är det bättre att skruva en bärlina utanpå syllen och sedan fästa reglarna i den? Bäst att fästa reglarna med balkskor?


vill även isolera golvet en del så jag kan få det frostfritt i verkstan, kan man sätta läkt i nederkant på reglarna och sedan bara lägga in cellplast på 100mm? Eller borde man lägga en blindbotten?

Behövs det läggas plast eller liknande ovanpå det gamla betonggolvet eller kan man skippa det?

Hade även tänkt att lägga 20x120 råspont som golv, är det tillräckligt?

Som ni märker har jag novis på detta men villig att lära mig, hoppas någon orkar ta sig igenom iallafall några av frågorna

MVH
Jonathan
Skadat och sprucket betonggolv i en verkstad med byggmaterial och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En verkstad med träarbetsbänkar, verktyg och trämaterial på ett grovt betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsinteriör med rörigt betonggolv, trämaterial på pallar och olika verktyg samt arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har råspont som golv i en del av min snickarbod. Blev rekomenderad att regla cc 450 och det blev stabilt och bra.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Jag har råspont som golv i en del av min snickarbod. Blev rekomenderad att regla cc 450 och det blev stabilt och bra.
hur tjock råspont har du och vad har du för storlek på reglar? :)
 
20x95 tror jag att det är. Regelverket har jag glömt bort, har en bärlina i mitten så det kanske är 45x145.
Körde en ram runt och skruvade en 45x45 som reglarna hänger på. Sedan 22x120 under reglarna som trossbotten av asfaboard ligger på.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
20x95 tror jag att det är. Regelverket har jag glömt bort, har en bärlina i mitten så det kanske är 45x145.
Körde en ram runt och skruvade en 45x45 som reglarna hänger på. Sedan 22x120 under reglarna som trossbotten av asfaboard ligger på.
OK det låter ju bra, en ram och sen fäste du 45x45 i den ramen då?

Funderar sen på om man behöver en trossbotten eller inte? Mellanrummet mellan cellplast isolering och det gamla golvet kommer bara bli några centimeter.
 
Såhär ser det ut en bild säger mer än tusen ord sägs det ju.
Handritad skiss av snickeridetalj bredvid tving och penna på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv är jag skeptisk till allt vad plast heter i byggkonstruktioner så jag kör med äldre material.
 
Ser för mig ut som en väldigt rimlig konstruktion jag skulle kunna göra. Anledningen att jag ville haft cellplast som isolering är mest att jag tänkte att det blir svårare för möss att göra sig hemmastadda i isoleringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.