H Himira skrev:
Ja,det finn en jordad kabel i lampan.
Då behöver du en kabel med tre ledare och jordad stickpropp om allt ska vara rätt... Vad är det för lampa? Det ser ut som ett taffligt hemmabygge?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hur svårt ska det vara att ge vettiga svar?

Ja strömbrytaren är avsedd för jordade sladdar. Den funkar även till ojordade. Men man måste ju koppla rätt. Nu har du kopplat fas och nolla på noll och jordplintarna. Ingen är ansluten till brytaren.

Lampan har en jordanslutning som ska anslutas. Du behöver således en jordad kabel. Dessutom ser dina skarvar allt annat än okej ut.

Hela kopplingen tyder på stor okunskap. Anlita någon som har nödvändig kompetens.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Tänd kristallkrona med gyllene detaljer på blått blommigt tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla svar jag fått.
Ja jag är verkligen ingen expert, :rolleyes:det är första gången jag monterar en strömbrytare.
Kopplingarna bakom lampan har någon annan gjort:thinking:.
Men nu har jag kopplat den bruna kabeln som du sa och nu fungerar den:D.
 
harry73
Men nu lampan är inte jordad. Du behöver byta till en jordad sladd, ansluta jord till lampan och ansluta jordledaren till de anslutningsskruvar, där du hade den bruna ledaren förut.
Dessutom behöver du en jordad stickpropp (med jord ansluten)
Sedan ska du se till att hela sladden (inkl det vita hölje) sitter fastklämd under båda vita plastklämmor, där kabeln går in i strömbrytaren.
 
R
H Himira skrev:
[bild] Tack för alla svar jag fått.
Ja jag är verkligen ingen expert, :rolleyes:det är första gången jag monterar en strömbrytare.
Kopplingarna bakom lampan har någon annan gjort:thinking:.
Men nu har jag kopplat den bruna kabeln som du sa och nu fungerar den:D.
Det där är inte okej någonstans. Du har nu en metallampa som ska vara jordad där skyddsjord numera saknas.

Du har dessutom tejpade skarvar som riskerar att just göra höljet spänningssatt. Hur är ens skarvarna utförda? Tejp luktar virade ledare lång väg vilket kan leda till glapp, vilket kommer leda till värme, vilket kommer leda till sönderbränd tejp, vilket kommer leda till "dödslampa".

Och eftersom skarvarna är tejpade så är det inte långsökt att resten av kabeldragningen är felaktigt och farligt utförd också.

Du har en livsfarlig lampa uppskruvad. Koppla genast ur och lämna in den till någon som vet vad den gör. Kablaget (och kanske mer) måste göras om innan den kan användas.

EDIT: Dessutom, är ens sladden i lampan dragavlastad?
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.