C crazytok skrev:
En Teckentrup garageport, men det kvittar nog vad du har.
Jag satte min direkt bakom vägg knappen till min port... skulle jag valt shelly 2 så hade jag fått placera den vid själva motorn och dra nya kablar för att nyttja UPP/NER som skilda knappar. Nu har jag bara en återfjädrande knapp, ett tryck för upp, nästa tryck för ner...
Googlade efter Shelly 1 för att jag vill styra min garageport som har en Teckentrup-motor, och hittade ditt inlägg...

Fungerar det fortfarande bra, kan du rekommendera Shelly 1?

Jag har en tryckknapp på väggen och som jag förstår det kan jag sätta just Shelly 1 då den inte kräver 220V, det är alltså en svag tillräcklig spänning i tryckknappen? Denna borde man få installera själv utan elektriker va?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L Lund skrev:
Googlade efter Shelly 1 för att jag vill styra min garageport som har en Teckentrup-motor, och hittade ditt inlägg...

Fungerar det fortfarande bra, kan du rekommendera Shelly 1?

Jag har en tryckknapp på väggen och som jag förstår det kan jag sätta just Shelly 1 då den inte kräver 220V, det är alltså en svag tillräcklig spänning i tryckknappen? Denna borde man få installera själv utan elektriker va?
Är det max 24V och låg effekt (vilket det är) får du installera själv.

Jag är inte med på hur tryckknappen kan mata Shellyn, det stod något om batteri i ett inlägg ovanför. Annsrs kan nog inte tryckknappen driva Shelly.
Jag har en annan öppnare och den har 24V utgång. Annars kan du mata med 230V och ändå låta Shelly styra den lägre spänningen. Bara att koppla in dig parallellt med tryckknappen om du inte har en extra ingång till portmotorn. Sätt en magnetkontakt eller en Shelly door/Window på porten så du vet om den är öppen eller stängd, eftersom det är samma fjädrande tryck för både och (speciellt om du styr via mobilen och inte kan se porten).
 
P Pin skrev:
Är det max 24V och låg effekt (vilket det är) får du installera själv.

Jag är inte med på hur tryckknappen kan mata Shellyn, det stod något om batteri i ett inlägg ovanför. Annsrs kan nog inte tryckknappen driva Shelly.
Jag har en annan öppnare och den har 24V utgång. Annars kan du mata med 230V och ändå låta Shelly styra den lägre spänningen. Bara att koppla in dig parallellt med tryckknappen om du inte har en extra ingång till portmotorn. Sätt en magnetkontakt eller en Shelly door/Window på porten så du vet om den är öppen eller stängd, eftersom det är samma fjädrande tryck för både och (speciellt om du styr via mobilen och inte kan se porten).
Visste inte att jag hade skrivit i den här tråden tidigare :)

Jag har en tryckknapp som ser ut som en vanlig väggströmbrytare för lampor så utgår från att den är trådad och inte batteri som jag först trodde den skulle vara. Hänger inte heller med på hur det hela ska fungera utan extern strömmatning.
Alternativet verkar vara att sätta en Shelly 2.5 vid själva motorn, men jag har bara ett stickpropputtag i taket och det är upptaget av motorn så då gäller det att man kan plocka ut ström från motorn på annat sätt?
 
Vilket motor är det du har? Så vi kan kolla manualen hur den skall kopplas.
Det vanligaste är att man skall ha en potentialfri brytare och då är det Shelly 1 som gäller, Shelly 2.5 funkar inte alls.
Har du 24V tillgängligt på motorn kan du troligen använda den till en Shelly 1, men som tidigare påpekats kan du lika gärna mata den med 230V om det blir enklare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L Lund skrev:
Visste inte att jag hade skrivit i den här tråden tidigare :)

Jag har en tryckknapp som ser ut som en vanlig väggströmbrytare för lampor så utgår från att den är trådad och inte batteri som jag först trodde den skulle vara. Hänger inte heller med på hur det hela ska fungera utan extern strömmatning.
Alternativet verkar vara att sätta en Shelly 2.5 vid själva motorn, men jag har bara ett stickpropputtag i taket och det är upptaget av motorn så då gäller det att man kan plocka ut ström från motorn på annat sätt?
Du kopplar inte in Shelly med stickpropp (om det inte är en Shelly plug). Du kopplar in den i någon kopplingsdosa. Ska du styra portmotorn så sätter du lämpligen Shelly innanför kåpan någonstans (jag satte min där den inbyggda belysningen sitter), eller en ny kopplingsdosa bredvid motorn.
Kontrollera (instruktionsboken eller på öppnaren) om det finns utgång för tex 24V. Då kan du själv koppla in Shelly där för matning. Utgången på Shelly kopplar du parallellt med din knapp, eller om öppnaren har extra ingång kopplar du dit.

Du borde lätt se om tryckknappen är trådad. Det brukar vara utanpåliggande dragning i garage. Borde gå att se uppe vid öppnaren annars. Någonstans måste du hitta kabeln för att koppla Shellyn parallellt (över knappen, öppnaren eller klipp av kablarna och skarva ihop med Shelly var som helst längs vägen)

Shelly 2.5 behövs inte, 1 räcker.

Anlita någon som kan för att koppla till 230V om det är enda lösningen. Det går ju att ta 230V på ingången till öppnaren också.
 
P Pin skrev:
Du kopplar inte in Shelly med stickpropp (om det inte är en Shelly plug). Du kopplar in den i någon kopplingsdosa. Ska du styra portmotorn så sätter du lämpligen Shelly innanför kåpan någonstans (jag satte min där den inbyggda belysningen sitter), eller en ny kopplingsdosa bredvid motorn.
Kontrollera (instruktionsboken eller på öppnaren) om det finns utgång för tex 24V. Då kan du själv koppla in Shelly där för matning. Utgången på Shelly kopplar du parallellt med din knapp, eller om öppnaren har extra ingång kopplar du dit.

Du borde lätt se om tryckknappen är trådad. Det brukar vara utanpåliggande dragning i garage. Borde gå att se uppe vid öppnaren annars. Någonstans måste du hitta kabeln för att koppla Shellyn parallellt (över knappen, öppnaren eller klipp av kablarna och skarva ihop med Shelly var som helst längs vägen)

Shelly 2.5 behövs inte, 1 räcker.

Anlita någon som kan för att koppla till 230V om det är enda lösningen. Det går ju att ta 230V på ingången till öppnaren också.
Tack för din hjälp! Som jag ser det har jag två vägar framåt, rätta mig gärna om jag har fel:

1. Sätt en Shelly 1 bakom tryckknappen på väggen. Fördelen är att det är enkelt och ingen separat strömmatning behövs och nackdelen är att jag bara kan simulera en återfjädrande knapp, jag kan inte skapa en en knapp i HA/Shelly-appen för UPP och en för NER, en annan nackdel är att det blir lite fult att dra ut en magnetsensor fån en infälld knapp i väggen.

2. Sätt en Shelly 2.5 i eller vid motorn. Fördelen är att jag får en knapp för UPP och en för NER (eller?), nackdelen är att det blir lite meckigare att hitta 12/24 V (vilket som fungerar?).

Känns som (1) ovan är det enklaste, har redan en trådlös magnetsensor för att indikera om porten är öppen/stängd.

Har jag förstått det hela rätt?

@crazytok > Kan du bekräfta att en Shelly 1 bakom väggbrytaren till din Teckentrup räcker, ingen extern spänningskälla behövs?
 
L Lund skrev:
Tack för din hjälp! Som jag ser det har jag två vägar framåt, rätta mig gärna om jag har fel:

1. Sätt en Shelly 1 bakom tryckknappen på väggen. Fördelen är att det är enkelt och ingen separat strömmatning behövs och nackdelen är att jag bara kan simulera en återfjädrande knapp, jag kan inte skapa en en knapp i HA/Shelly-appen för UPP och en för NER, en annan nackdel är att det blir lite fult att dra ut en magnetsensor fån en infälld knapp i väggen.

2. Sätt en Shelly 2.5 i eller vid motorn. Fördelen är att jag får en knapp för UPP och en för NER (eller?), nackdelen är att det blir lite meckigare att hitta 12/24 V (vilket som fungerar?).

Känns som (1) ovan är det enklaste, har redan en trådlös magnetsensor för att indikera om porten är öppen/stängd.

Har jag förstått det hela rätt?

@crazytok > Kan du bekräfta att en Shelly 1 bakom väggbrytaren till din Teckentrup räcker, ingen extern spänningskälla behövs?
1. Ja, förutsatt att det går att strömförsörja Shelly via knappen.

2. Jag tror inte en Shelly 2.5 hjälper för att få en knapp för upp och en för ner. Du har ju en återfjädrande tryckknapp på väggen och den lösa fjärrkontrollen fungerar troligen likadant, samma knapp för upp och ner? Då reagerar öppnaren på en impuls och öppnar porten när den är stängd och stänger när den är öppen. Behövs alltså bara en Shelly 1 vid motorn om det fungerar så.

Magnetkontakten är inte nödvändig för att öppna/stänga. Bra att veta om porten är öppen om du råkar trycka i appen när du inte är hemma. Jag använder detta för att läsa av tillståndet och tända takbelysningen i garaget när porten är öppen.
 
Googlade teckentrup
Har du en TM60 är kan du inte mata Shelly med knappen. Däremot finns 24V utgång på motorn som kan mata Shelly. Sedan kopplar du parallellt med knappen på kontakt A och B.
 
L Lund skrev:
1. Sätt en Shelly 1 bakom tryckknappen på väggen. Fördelen är att det är enkelt och ingen separat strömmatning behövs och nackdelen är att jag bara kan simulera en återfjädrande knapp, jag kan inte skapa en en knapp i HA/Shelly-appen för UPP och en för NER, en annan nackdel är att det blir lite fult att dra ut en magnetsensor fån en infälld knapp i väggen.
Det finns med största sannolikhet ingen spänning bakom tryckknappen och det är funktionellt ekvivalent att ha en Shelly 1 uppe vid motorn.
Du har inte talat om vilken motor du har så det blir gissningar från vår sida, men de flesta jag sett har bara växlande funktion så några dedikerade funktioner för upp och ner lär du inte kunna åstadkomma.

L Lund skrev:
2. Sätt en Shelly 2.5 i eller vid motorn. Fördelen är att jag får en knapp för UPP och en för NER (eller?), nackdelen är att det blir lite meckigare att hitta 12/24 V (vilket som fungerar?).
Om denna motor funkar som brukligt är detta inget alternativ.

Jag kollade på manualen för en motor av det fabrikatet och det kan finnas en komplikation. Den motorn matar ut 24V AC och jag tror Shellyn endast funkar på 24V DC, gäller det även på din motor så får den Shellyn kopplas på 230V i stället.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tack @Pin och @alfista! Uppskattas!

Porten är en Teckentrup men på motorn (en av två "lådor" i taket) står detta nedanstående. Modellen heter CarTeck DRIVE 600 och jag hittade denna broschyren som antyder någon slags smart funktionalitet, dock brukar ju allt sånt vara krångligt och låst så en Shelly är ju alltid bättre.

Komplett manual här:
https://www.teckentrup.se/wp-content/uploads/2018/04/CarTeck-DRIVE-600-800-SV.pdf

https://teckentrup.se/wp-content/uploads/2018/02/Produktblad-CarTeckDRIVE-600-och-800.pdf

Mer info på sidan 10 här: https://www.teckentrup.se/wp-content/uploads/2018/02/Teckentrup-garageportar.pdf

Etikett på CarTeck DRIVE 600 motor för garageport med tekniska specifikationer och CE-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Sid 49 i den första manualen, plint 11 tycks innehålla allt du behöver. 24VDC i ena änden och en ingång för tryckknapp i andra änden. Gissar att din nuvarande tryckknapp är kopplad dit.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
L Lund skrev:
Googlade efter Shelly 1 för att jag vill styra min garageport som har en Teckentrup-motor, och hittade ditt inlägg...

Fungerar det fortfarande bra, kan du rekommendera Shelly 1?

Jag har en tryckknapp på väggen och som jag förstår det kan jag sätta just Shelly 1 då den inte kräver 220V, det är alltså en svag tillräcklig spänning i tryckknappen? Denna borde man få installera själv utan elektriker va?
Det fungerar fortfarande lika bra! Och rekommenderar det absolut, men glöm inte lägga in en PIN kod för brytaren så man inte råkar öppna av misstag!

Jag har dock 230V matning till shelly1 där den ligger vid brytaren som styr garageporten förlag har en belysningsknapp i dosan under. Så du kan inte strömförsörja din Shelly1 med kabeln som styr garageporten upp och ner...

Mig veterligen skall du kunna ändra din Teckentrup så att istället för en fjädrande tryckknapp så ska du kunna använda en upp/ner knapp, detsamma i shellyn och då bör du även kunna få in detta i HA.
Men ibland brukar jag vilja ställa porten i ett mellanläge för att få in luft och då funkar inte det. Men var längesedan jag forskade i detta.

Annars borde du ha 230V matning vid själva motorn till garageporten, så du skulle ju kunna placera din Shelly1 i närheten av motorn istället. Tex i en utanpåliggande kopplingsdosa.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
Tack @alfista! Så räknat uppifrån ska jag parallellkoppla in mig på ingång 1 och 2 (samma som tryckknappen) till Shelly. Vilka tar jag ström ifrån?

Kul att höra @crazytok! har du också en CartTeck 600-motor?
 
L Lund skrev:
Så räknat uppifrån ska jag parallellkoppla in mig på ingång 1 och 2 (samma som tryckknappen) till Shelly. Vilka tar jag ström ifrån?
Utgången på Shelly på de översta ja.
Jag misstolkade nog beskrivningen av den plinten, men i bilden på sid 80 ser du hur en extern förbrukare skall anslutas.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
Sista frågan, jag lovar

Är det Shelly 1 eller Shelly 1L jag ska ha för enklaste möjliga installation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.