Jag skall hängna in trädgården med stängsel så att hunden håller sig hemma. Dock ser det lite tråkigt ut med ett stängsel runt trädgården så jag skulle vilja ha lite tips på någon klätterväxt som kan vara lämplig att dekorera med. Stängslet kommer bara vara 70 cm högt så det bör vara något som gärna växer sidledes och inte bara uppåt.

Jag vill inte ha något som är giftigt varken för hunden eller grannens barn. Inte heller någon växt som sprider sig ohejdat och är svår att bli av med sen.

Så vad rekommenderar ni? Har någon en bild på hur det kan se ut så får ni gärna lägga in det också.
 
BirgitS
Beroende på jordmån och läge kan kaprifol eller en klematis typ alpklematis fungera. Egentligen finns det väl inget som vill växa sidledes men finns det inget uppåt så får de ju nöja sig men lite hjälp på traven kan de ju behöva ibland.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vildvin är anspråkslöst och går enkelt att leda längs staketet. Men tänk på att klätterväxter blir rätt tunga så staketet måste vara stabilt förankrat i marken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har enkelt fårstängsel inne i mina bok-och avenbokshäckar. Stängslet syns inte efter ett par år och hindrar både hund och barn. På ett ställe är häcken bara 80 cm (gatuhörn) och på ett annat 230 cm så det är lätt att justera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.