Hej forumet

Min brf-styrelse säger nej till att jag flyttar mitt kök.

Köket ligger idag på norrsidan och har både till- och frånluft och jag vill flytta kök+frånluft till ett angränsande rum på södersidan som varken har till- eller frånluft. Det rummet används idag som sovrum till två barn och efter flytten kan jag göra om gamla köket till två små sovrum med varsin tilluftsventil.

Ni hör ju själva, det skulle bli så otroligt mycket bättre för min familj att flytta köket.

VVS-stammarna kommer jag inte att ändra men ledningarna inne i lägenheten behöver bli ca 3-4 meter istället för dagens 1,5 meter. Allt har jag fått skriftligt ok på av en konstruktör jag anlitat. Huset är från 40-talet.

Styrelsen säger blankt nej med motiveringen:
“Styrelsen har beslutat att inte godkänna era ombyggnadsplaner
pga allt för stora ingrepp i va och ventilation vilket skulle påverka
föreningens underhållsansvar betydligt.”

Stadgarna säger såhär (rött är min tillägg):
Ett dokument med juridisk text om en bostadsrättsinnehavares och föreningens ansvar för underhåll och installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Styrelsen ger mig alltså avslag för något stadgarna säger är mitt ansvar. Är det jag eller styrelsen som missförstår stadgarna?
 
Hej, Jag skulle nog tolka ansvar och ombyggnad för två olika saker
 
  • Gilla
oshu
  • Laddar…
Är det dina ledningar håller jag med om att svaret synes märkligt. Man kan även beakta 7 kap. 7 § bostadsrättslagen i frågan. Andra stycket begränsar där när styrelsen kan säga nej i slika fall.

7:7 BRF-lagen skrev:
Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar

  1. ingrepp i en bärande konstruktion,
  2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
  3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.

I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket. Lag (2003:31).
Sen ska man förstås orka processa mot styrelsen för att få rätt också, om den framhärdar i sin åsikt, så börja förhandla lite mjukt.
 
  • Gilla
  • Älska
PetRinAhl och 2 till
  • Laddar…
Att styrelsens godkännande för ett sådant väsentligt åtgärd får nog anses som ganska klart med hänvisning till BL 7 kap. 7§. Däremot är det en fråga om styrelsen kan neka åtgärden, där är jag dåligt insatt i rättsläget. Spontant känns det svårt att neka dragningen av vattenledningarna, ser inte vad den påtaglig skada eller olägenhet för föreningen skulle vara där. Dock låter den förändring som du vill göra i ventilationen som en ganska stor förändring. Så där kan det vara svårare för dig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Det finns ett antal trådar på detta forum som behandlar flytt av kök till annan plats i en bostadsrättslägenhet där du kan få en del mer bakgrund. Föreningen har ett ansvar för att ventilation blir godkänt i OVK. Det är ditt ansvar att visa att OVK löser sig vid en flytt. Föreningen är också ansvarig för avlopp, så det gäller att det inte finns någon risk för att en förändrad lösning blir mer underhållskrävande för föreningen. En fråga som också kan dyka upp är att det är en fördel att ha tysta sovrum över och under varandra och mer bullriga kök på samma sätt. Föreningens styrelse har ett viktigt ansvar att säkerställa att andra medlemmar inte drabbas av försämringar av ett flyttat kök. Du som vill genomföra flytten har ansvar för att ta fram underlag angående detta. Om ni inte kan komma överens kan en möjlighet vara att ta upp frågan på föreningsstämman, till exempel skriva en motion om att flytt av kök bör tillåtas.
 
  • Gilla
Nillea och 3 till
  • Laddar…
Tack alla för goda inputs.

Jag tror att styrelsen varken ser grannyttrandet eller ventilationen som hinder. Grannarna är positiva till ändringen och att flytta frånluften förbättrar luftutbytet i bostaden, något som OVK 2020 fick underkänt på. Jag tycker att jag har tagit höjd för typ allt och att det är därför styrelsen kommer med en så här luddig formulering. Lite som att det är deras sista utväg.

Kan det vara så att styrelsen syftar på underhållet av stammen? Kan i så fall en lösning vara att jag låter hantverkarna sätta en inspektionslucka och extra grenrör där avloppsröret ansluter till stammen?
 
Slitslucka är en bra idé , det kan också vara så att din förening tänker på likabehandlingsprincipen, ger dom dig godkänt att flytta kök så blir dom i princip tvungna att godkänna övriga medlemmars önskemål om det samma, även om dessa lgh har sämre förutsättningar, detta kan skapa en byggkarusell där föreningen totalt tappar kontrollen över VVS och ventilation i fastigheten.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
Slitslucka är en bra idé , det kan också vara så att din förening tänker på likabehandlingsprincipen, ger dom dig godkänt att flytta kök så blir dom i princip tvungna att godkänna övriga medlemmars önskemål om det samma, även om dessa lgh har sämre förutsättningar, detta kan skapa en byggkarusell där föreningen totalt tappar kontrollen över VVS och ventilation i fastigheten.
Jo, så kan det mycket väl vara. Är det så likabehandlingsprincipen ska tolkas tror du? Att jag inte får göra något om inte alla kan göra det?
 
C
Du får nog helt enkelt be styrelsen att förtydliga vad de menar med hur detta påverkar föreningens underhållsansvar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du får nog helt enkelt be styrelsen att förtydliga vad de menar med hur detta påverkar föreningens underhållsansvar.
Mmm, det var det jag gjorde 14 november.

Inget svar än...
 
  • Text i e-post med fråga till styrelsen om underhållsansvar förväntandes på svar.
  • Gilla
Einmal och 1 till
  • Laddar…
Man kan tyvärr inte räkna med att en styrelse i en brf vet något om fastigheter, eller ens vill förstå och ta ansvar för sitt uppdrag.
 
  • Gilla
Brandenburg och 6 till
  • Laddar…
C
oshu oshu skrev:
Mmm, det var det jag gjorde 14 november.
Låter som att du får ligga på lite. Skriftlig korrespondans i all ära, men det är inte lika lätt att slingra sig undan om man tar det ansikte mot ansikte. Om jag skall ge mig på att spekulera tycker jag det låter som ett svepskäl.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Jo, så kan det mycket väl vara. Är det så likabehandlingsprincipen ska tolkas tror du? Att jag inte får göra något om inte alla kan göra det?
Er tolkning av likabehandlingsprincipen är fel. Det betyder inte att beslutet ska vara detsamma. Det betyder att frågan ska behandlas på samma sätt. Beslutet kan sen se olika ut beroende på förutsättningar.
En riktig exempel
Vi hade en medlem som ville ha AC. Han ansökte om tillstånd om att borra ett håll genom fasaden. Vi hade en fasad byte på gång under den tiden som underlättade situationen. Entreprenören som gjorde renoveringen tog på sig ansvaret för hållet också. Ansvarsfördelningen mellan föreningen och medlem påverkades inte av installationen.

3 år senare en annan medlem borrade ett håll för sitt AC utan tillstånd från styrelsen. Vi stämde medlem för att denna inte ville ta bort sin installation med hänsyn till likabehandlingsprincipen. Medlem överklagade enda till HD som avslog dennas begära. Medlem fick betala förenings kostnader samt åtgärda fasaden.
Man ska inte ge sig på delar av fastigheten där man inte har det lagliga ansvaret utan att kontakta den ansvarige först.
 
  • Gilla
Lena60 och 6 till
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Hej forumet

Min brf-styrelse säger nej till att jag flyttar mitt kök.

Köket ligger idag på norrsidan och har både till- och frånluft och jag vill flytta kök+frånluft till ett angränsande rum på södersidan som varken har till- eller frånluft. Det rummet används idag som sovrum till två barn och efter flytten kan jag göra om gamla köket till två små sovrum med varsin tilluftsventil.

Ni hör ju själva, det skulle bli så otroligt mycket bättre för min familj att flytta köket.

VVS-stammarna kommer jag inte att ändra men ledningarna inne i lägenheten behöver bli ca 3-4 meter istället för dagens 1,5 meter. Allt har jag fått skriftligt ok på av en konstruktör jag anlitat. Huset är från 40-talet.

Styrelsen säger blankt nej med motiveringen:
“Styrelsen har beslutat att inte godkänna era ombyggnadsplaner
pga allt för stora ingrepp i va och ventilation vilket skulle påverka
föreningens underhållsansvar betydligt.”

Stadgarna säger såhär (rött är min tillägg):
[bild]

Styrelsen ger mig alltså avslag för något stadgarna säger är mitt ansvar. Är det jag eller styrelsen som missförstår stadgarna?
oshu oshu skrev:
Hej forumet

Min brf-styrelse säger nej till att jag flyttar mitt kök.

Köket ligger idag på norrsidan och har både till- och frånluft och jag vill flytta kök+frånluft till ett angränsande rum på södersidan som varken har till- eller frånluft. Det rummet används idag som sovrum till två barn och efter flytten kan jag göra om gamla köket till två små sovrum med varsin tilluftsventil.

Ni hör ju själva, det skulle bli så otroligt mycket bättre för min familj att flytta köket.

VVS-stammarna kommer jag inte att ändra men ledningarna inne i lägenheten behöver bli ca 3-4 meter istället för dagens 1,5 meter. Allt har jag fått skriftligt ok på av en konstruktör jag anlitat. Huset är från 40-talet.

Styrelsen säger blankt nej med motiveringen:
“Styrelsen har beslutat att inte godkänna era ombyggnadsplaner
pga allt för stora ingrepp i va och ventilation vilket skulle påverka
föreningens underhållsansvar betydligt.”

Stadgarna säger såhär (rött är min tillägg):
[bild]

Styrelsen ger mig alltså avslag för något stadgarna säger är mitt ansvar. Är det jag eller styrelsen som missförstår stadgarna?
Styrelsen svar låter ludigt men jag ska inte bedöma det. Jag skriver utifrån på vad du vill göra.

Du vill ändra BR planlösning. Jag är nästan 100 att det kräver bygglov. Har du kollat upp det? Om det krävs så ska du ansöka det och få det beviljat innan du skickar din ansökan till styrelsen.

Har du undersökt hur ventilationen påverkas? På vilket sätt påverkar underhållet? Du ansvaret av underlaget.

Har du undersökt hur buller påverkas? Kommer köket tex hamna under eller över någon grannens sovrum eller vardagsrum? Du är ansvarig av underlaget.

Har du undersökt kostnader för att uppdatera planlösning, vvs, ventilationen ritningar? Du står för dessa kostnader.

Min känsla att du har gjort ett bra jobb inom din egen BR. Men du påverkar också många andra delar som föreningen ansvarar för och det är du som behöver visa att du också hanterar dessa samt tar relevanta kostnader.

Hoppas det hjälpte. Lycka till :)
 
Det är bostadsrättsföreningen som äger lägenheten, du äger bara rätten att nyttja den. Större ändringar i en bostadsrätt avgörs alltid av styrelsen.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.