Hej,

Jag håller på och renoverar en källare, det är sutteräng. Har tagit bort allt organiskt material i tvättstugan, putsat och målat med silikatfärg. Källaren är byggd på leca.


Nu är det dags för badrummet, där det mot ytterväggen är kaklat och det är reglat med trä och plywood, och sen kakel på det (gjordes 1990).

Kommer ha duschkabin i badrummet.

Så min fråga blir;

1 Riva bort allt, putsa lecan och måla med silikatfärg.

2. Riva, regla upp med stål, isolera med frigolit på med fibercementskiva, tätskikt och sen kakel.

Spontant känns alternativ 1 bättre för man har då möjligheten att få kontroll på eventuell fukt.

För att förtydliga blir det bara ytterväggen jag kör puts och silikat på, det andra ska vara kaklat och duschkabinen kommer stå mot andra väggen, första inlägget på Byggahus :)

Hur hade ni gjort och framförallt varför?
 
Redigerat:
Bump
 
Alternativ 1 funkar bra, men du kommer troligen få ett ganska rått och kallt källarbadrum.
Om jag ska svara vad JAG hade gjort (och faktiskt också HAR gjort) så är det så här:

Bila bort källargolv och gräv ur så att du kan lägga cellplastisolering under golvet, gärna minst 2 dm.
(Du kanske ändå måste bila golv för att dra nytt avlopp för badrummet.)
Gjut nytt golv med golvvärme.
Och om/när man dränerar om huset, isolera källarväggen på utsidan.
 
  • Gilla
dejonki89
  • Laddar…
Röstar på alt 1.
 
  • Gilla
dejonki89
  • Laddar…
B b8q skrev:
Alternativ 1 funkar bra, men du kommer troligen få ett ganska rått och kallt källarbadrum.
Om jag ska svara vad JAG hade gjort (och faktiskt också HAR gjort) så är det så här:

Bila bort källargolv och gräv ur så att du kan lägga cellplastisolering under golvet, gärna minst 2 dm.
(Du kanske ändå måste bila golv för att dra nytt avlopp för badrummet.)
Gjut nytt golv med golvvärme.
Och om/när man dränerar om huset, isolera källarväggen på utsidan.

Tack för svaret! Bila är just nu uteslutet på grund av att vi kört relining på befintliga brunnar. Funderar på om jag ska våga lägga golvvärme i badrummet, bara flytspackla och lägga slinga och nytt klinker på det.

Det som hör till är att grunden är uppgrävd, och vi la matta och genomförde dränering i samband med det. Har värmepump i källaren, men vill ha varmt om fötterna i badrummet. Frågan är om man ska oroa sig angående fuktvandring när grunden är dränerad?
 
Du kan ju alltid lägga golvvärme, funkar det inte bra är det bara att stänga den.
Finns det något att oroa sig kring fuktvandringen då? Har du t.ex. icke-organiska väggar och golv i resten av källaren?
Jag bilade som sagt upp golvet i min källare, men väggarna står ju fortfarande med direktkontakt med marken. Men eftersom det bara är betonghålsten, puts och tegel så finns inget som direkt kan ta skada om det skulle suga upp lite fukt, så länge den inte stängs in bakom någon plastfärg eller så.
 
  • Gilla
dejonki89
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du kan ju alltid lägga golvvärme, funkar det inte bra är det bara att stänga den.
Finns det något att oroa sig kring fuktvandringen då? Har du t.ex. icke-organiska väggar och golv i resten av källaren?
Jag bilade som sagt upp golvet i min källare, men väggarna står ju fortfarande med direktkontakt med marken. Men eftersom det bara är betonghålsten, puts och tegel så finns inget som direkt kan ta skada om det skulle suga upp lite fukt, så länge den inte stängs in bakom någon plastfärg eller så.
Finns en angränsande vägg som har gammal panel som är lackad, men det bör ju inte va något större problem, bara ha koll om det tillkommer fukt, och i sådant fall riva bort det vid behov.
Eller bör jag kanske riva bort det redan nu?
 
D dejonki89 skrev:
Finns en angränsande vägg som har gammal panel som är lackad, men det bör ju inte va något större problem, bara ha koll om det tillkommer fukt, och i sådant fall riva bort det vid behov.
Eller bör jag kanske riva bort det redan nu?

Kan säga att jag har börjat riva ner källaren
 
  • En pågående rivning av en källare med trasiga vita kakelväggar och skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsarbete i en källare med exponerade svarta tegelväggar och synliga rör i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet källarrum med grönmålade väggar och synliga rörledningar längs taket, samt spillror på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare under rivning med synliga tegelväggar, avrivna väggsegment och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några tips kring badrummet? Dusch, toalett och handfat tänker jag rent spontant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.