Vi bor i en funkislägenhet och vi ska byta ut våra dörrfoder och golvlister till några som liknar originalen. Av oklar anledning har snickaren som lagt golvet valt att skära runt fodret istället för att kila golvet inunder. Vi har alltså en glipa som är betydligt tjockare än vad det nya dörrfodret är. Eftersom vi vill bevara funkisstilen vill vi inte använda en skurklots men det står stilla idéer i hur vi annars kan göra utan att behöva lägga om golvet. Är det någon som måhända har något käckt förslag på hur vi kan göra?
 
  • Glipa mellan golvet och ett skadat gult dörrfoder i en funkislägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten glipa kan ni fylla med vax är rätt färg. Det finns att köpa för lagning av skador. En ekfog kan också fungera.
 
Jag skulle fylla hålet med en liten ekkloss.
 
J Johan456 skrev:
En liten glipa kan ni fylla med vax är rätt färg. Det finns att köpa för lagning av skador. En ekfog kan också fungera.
utgå från att jag är komplett nybörjare, hur går jag tillväga?
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle fylla hålet med en liten ekkloss.
utgå från att jag är komplett nybörjare, hur går jag tillväga?
 
Så länge det är trä går det alltid att fixa. Är det golvet eller sockeln som behöver fyllas ut? Skaffa en träbit av samma sort. Såga fila och putsa tills den passar. Limma dit och ytbehandla så den smälter in med resten.
Är det en elkabel som går under golvsockeln?
 
Har du kvar nån bit av golvet som är lagt? I så fall kan du lägga dit en bit i hålet, spånten på golvet är kvar, så lite lim på biten och klicka i i så fall
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Så länge det är trä går det alltid att fixa. Är det golvet eller sockeln som behöver fyllas ut? Skaffa en träbit av samma sort. Såga fila och putsa tills den passar. Limma dit och ytbehandla så den smälter in med resten.
Är det en elkabel som går under golvsockeln?
Tack! Det är golvet som behöver fyllas ut.

Ja det är en elkabel som han tryck ner där.

Här är lite andra kreativa lösningar han ägnat sig åt, lite för att visa vilket elände vi har att försöka lösa
 
  • Elkabel nedtryckt i utrymmet mellan vägg och parkettgolv med synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otillräcklig reparation av trägolv med spackel och flera osammanhängande gröna och röda plastpluggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tompafix skrev:
Har du kvar nån bit av golvet som är lagt? I så fall kan du lägga dit en bit i hålet, spånten på golvet är kvar, så lite lim på biten och klicka i i så fall
Har tyvärr inte någon bit kvar.
 
Vad är det för slags lister du vill sätta dit?
 
T Tompafix skrev:
Vad är det för slags lister du vill sätta dit?
Tanken var en 20mm tjock men det ser inte ut att räcka så ev en 16 mm med en inmålad smyglist
 
Var har ni köpt golvet? Gå dit och fråga om de har en planka som är skadat eller ett paket som skadat och ni kan köpa en planka/ eller två och ni kan då kapa bitar som det passar de hålen som snickaren har lämnat. Det finns säkert också prover man kan beställa hem ( mindre bitar av samma golv) och sedan sätta dit de .... de andra bilder föreslår jag att du först lutar lister mot väggen och sedan kolla om man kan fylla på med brun fog.
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.