I en stuga som hyrs ut ska jag läsa ut förbrukning och ta betalt för elen av hyresgästen.
Har idag en elmätare på DIN-skena i stugan men jag skulle vilja kunna läsa av den på 10m avstånd. Dvs inte behöva gå in i stugan.

Finns ett elskåp på tomten med inkommande el där jag skulle kunna sätta en elmätare också. Men samma där vill slippa gå och kolla i skåpet. Bara ha en app eller liknande i mobilen att kolla av. Lättast hade varit att ersätta den som finns i stugan mot en som går att läsa av på lite avstånd.

9664078020638.jpg
 
  • Gilla
Hemtorparen
  • Laddar…
Det finns en hel del system som räknar pulserna på mätaren och sen kan tillgängliggöra för dig på olika sätt. Har du internet på platsen som den kan kopplas upp mot?
 
A Alexn72 skrev:
Det finns en hel del system som räknar pulserna på mätaren och sen kan tillgängliggöra för dig på olika sätt. Har du internet på platsen som den kan kopplas upp mot?
Finns Wifi inte kablat. Har du några att tipsa om?
 
Räkna blinkningar är kanske inte möjligt om du inte har en separat "riktig" mätare för denna stuga.
Ett alternativ kanske kunde vara Shelly 3EM, finns lite diskussion om den i hemautomationsdelen av forumet.
Avgörande är att man kommer åt att placera en strömtrafo på respektive fas i någondera ände av kabeln till stugan.
 
Suhagg Suhagg skrev:
Finns Wifi inte kablat. Har du några att tipsa om?

Det finns en mätare som Heter eliq men den verkar ha slutat tillverkas
 
Suhagg Suhagg skrev:
Kan denna göra jobbet?
Det var just den jag länkade till i inlägg #4, fast då till ett betydligt lägre pris.
Den har varit uppe till diskussion tidigare, senast i denna tråd, så det finns de som har förstahandserfarhenhet.
 
A Alexn72 skrev:
Det finns en mätare som Heter eliq men den verkar ha slutat tillverkas
Ja tyvärr, haft en sådan som gick sönder men kunde inte få tag i reservdelar. Köpte då en utgående sparsnäs ifrån Ikea, troligen också gjord av Eliq men sämre gränssnitt. Duger just nu för mig men skall senare skaffa något som stödjer Wi-Fi o MQTT så kan jag fixa resten själv. Har plats i elcentralen.

Tror eliq bara gör lösningar åt storkunder , se deras hemsida. Synd för deras egen produkt som såldes till privatkund var mkt smidig.
 
Om avläsningen ska ligga till grund för fakturering av hyresgästen så bör det vara ett ganska korrekt värde. Mätare som mäter med spolar runt fasledarna kan visa ganska mycket fel om lasten är fasförskjuten.
Men man kan ju debitera 'preliminärt' och läsa av mätaren nån gång per år och justera det exakta värdet...
 
Får väl ta och sätta in en i inkommande skåp istället. Gå dit och läsa av kvartalsvis.
 
Många sådana energimätare brukar ha modbus. Du borde kunna sätta en rasbery pi som läser av registren för förbrukning och publicerar ut dom via blåtand. Men det är ju en del meck att få till det.
 
Ska den användas för debitering ska mätaren vara godkänd för det. Är den inte det kan man välja att överklaga och högst troligen komma undan från att betala en hel del.
 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.