för staket och mur finns det ju regler som säger att grannen måste ge sitt medgivande och att de mpste understiga en viss höjd osv.

Men om jag ska mura upp två entré-/infartsstolpar på 600x600x1500 precis vid tomtränsen? (grusvägen genom byn börjar vid vår gård och går sedan förbi grannarnas gård och hus innan den ansluter till stora vägen.)
det är säkert hundra meter till nästa hus, men en av grannarna är vresig och bryr sig säkert bara om själva tomtgränsen. behöver jag bry mig om varken grannar eller bygglov?

MVH Victor
 
Jag hade inte tagit för givet, att Dina stolpar är bygglovsbefriade, då de sticker upp 1.5 meter. Men det är möjligt att grindstolpar är bygglovsbefriade. Jag har själv en mur längs tomtgränsen som är 1.1 m. hög, och inget bygglov behövdes.
Du nämner även staket, och för ett sådant behövs inget bygglov, ( upp till 1.8m.) enligt vår kommun. Staketet skall vara så att man kan se igenom spjälorna, t ex en 100mm bräda och så 100mm luft, ett staket är nog likvärdigt med ett stängsel. Ett plank däremot kan vara helt täckt, men fordrar då bygglov, över 1.1 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.