Hej!
Mina föräldrar bor i en villa i Varberg med unik havsutsikt. Dom har tagit lån på sin villa på 800 000kr för ett bygge av ett attefalshus på tomten. Dom har dragit el och vatten och har byggt in ett kaklat modernt badrum.
Det är ca 200m till havet.
Jag undrar vad skälig månadshyra för detta attefalshus är.
MVH
Annika
 
Åsa Lund
Det marknaden kan tänka sig att betala?
1400 kr per kvadrat och år?
 
Ett tips är att inte ta ut helt maximalt det någon kan tänka sig att betala. Lägger ni hyran en bit under och då istället får många intresserade att välja på vid uthyrningen har ni större chans att få en bra hyresgäst och som dessutom kan bo kvar en längre tid. Jag har själv råkat ut för en riktigt dålig hyresgäst en gång och vill inte hamna i den situationen igen..
 
P perlundstrom skrev:
Ett tips är att inte ta ut helt maximalt det någon kan tänka sig att betala. Lägger ni hyran en bit under och då istället får många intresserade att välja på vid uthyrningen har ni större chans att få en bra hyresgäst och som dessutom kan bo kvar en längre tid. Jag har själv råkat ut för en riktigt dålig hyresgäst en gång och vill inte hamna i den situationen igen..
Tack för ditt svar. Det ger mig dock inte så mycket svar då jag inte vet var den gränsen går.
Jag skulle gärna vilja få ett lite mer konkret svar. Ingen är ute efter att ta högsta möjliga hyra. Det är snarare tvärtom. Vad är den nedre gränsen snarare än maxgränsen.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det marknaden kan tänka sig att betala?
1400 kr per kvadrat och år?
Tack för ditt svar.
Jag blir lite osäker på om det belopp du skriver är ett frågetecken som dina meningar slutar med...Är det fakta eller frågor?
 
A ANwadike skrev:
Tack för ditt svar. Det ger mig dock inte så mycket svar då jag inte vet var den gränsen går.
Jag skulle gärna vilja få ett lite mer konkret svar. Ingen är ute efter att ta högsta möjliga hyra. Det är snarare tvärtom. Vad är den nedre gränsen snarare än maxgränsen.
Nedre gränsen? Ta 1000 kr/mån så kommer de kunna välja bland otroligt många och dessutom slippa byta hyresgäst på måånga år.

Annars testa lägg ut en annons med rimlig hyra om de vill tjäna en del med. Jämför med något lite likt objekt i närområdet och ta den hyran. Är det bara några få intresserade kan ni vänta en stund och lägga ut igen för lite lägre hyra. Kolla alla uppgifter från hyresgästen noga bara så allt som sägs stämmer innan kontrakt skrivs på.
 
Om det ligger i Varberg kan ni ta veckogäster på sommaren/hösten och få in nästan lika mycket på den korta perioden som på månadshyror/år.
Det innebär mer jobb som tex städ och lämna ut nycklar osv.
Lägg ut det på Airbnb, ha ett kodlås så sköter det dig nästan av sig själv vill man lyxa till det lite tar man in städare vid byten.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Bekanta i Kärradal hyr ut en gäststuga långt under modern attefallsstandard (tänk minsta möjliga badrum och ett sånt där litet pentry med plåtskåp och en spisplatta) för 10000 kr/v under högsäsong. Samma avstånd till hav.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Bekanta i Kärradal hyr ut en gäststuga långt under modern attefallsstandard (tänk minsta möjliga badrum och ett sånt där litet pentry med plåtskåp och en spisplatta) för 10000 kr/v under högsäsong. Samma avstånd till hav.
Tack för ett intressant svar! Att du känner till området vilket är svårt att uppskatta värdet på om man inte gör det, ger en bra fingervisning.
 
B beqen skrev:
Om det ligger i Varberg kan ni ta veckogäster på sommaren/hösten och få in nästan lika mycket på den korta perioden som på månadshyror/år.
Det innebär mer jobb som tex städ och lämna ut nycklar osv.
Lägg ut det på Airbnb, ha ett kodlås så sköter det dig nästan av sig själv vill man lyxa till det lite tar man in städare vid byten.
Tack så mycket för svaret. Ja Varberg är ju en äkta semesterstad.
 
anthill anthill skrev:
Bekanta i Kärradal hyr ut en gäststuga långt under modern attefallsstandard (tänk minsta möjliga badrum och ett sånt där litet pentry med plåtskåp och en spisplatta) för 10000 kr/v under högsäsong. Samma avstånd till hav.
Har du någon aning om vad du tror är lägsta rimliga när det inte är högsäsong?
 
Smidigt att försöka hitta en åretrunthyresgäst som stannar under lång tid.
En fattigpensionär kanske skulle kunna vara en bra målgrupp?
Med låg pension och ingen förmögenhet så högt
Bostadstillägg.
6500 kr i månaden.

Så lägg hyran på 7.000 kr i månaden.
 
  • Gilla
ANwadike
  • Laddar…
A ANwadike skrev:
Har du någon aning om vad du tror är lägsta rimliga när det inte är högsäsong?
Ingen aning. Tror det finns två alternativ: (1) Hyra ut möblerad stuga till en student eller annan enskild hyresgäst och då ligga någorlunda i linje med marknadshyra. Dels spelar läget och standarden roll, men även möblerad lgh och parkeringsmöjlighet, uteplats, osv kommer höja hyran. Tror inte man kan begära mycket mer än 7000/månaden. Om parkeringsplats och uteplats saknas kanske maxhyran hamnar kring 6000/mån. Du får undersöka andra privata hyresvärdars prissättning.
(2) Hyra ut till företag eller landstinget för inackordering av arbetare. Norr om Varbergs centralort vet jag att stugor hyrts ut till Södra/Värö bruk och Ringhals för inackordering av personal, tex ingenjörer, tekniker, elektriker som är där för jobb i några veckor/månader åt gången. Jag vet även att landstinget ibland ordnar med boenden för inhyrda läkare och liknande. Detta var iofs inte i Varberg men känner till ett fall där ett sjukhus ordnade lägenheter åt ett antal nyutexaminerade italienska och grekiska psykiatriker som de satte i intensiv svenskkurs samt praktik i lite mer än ett halvår åt gången för att på sikt anställa på heltid. Om man kan hitta en sådan institutionell hyrestagare kan hyran sättas högre då de värderar flexibilitet samt kräver möblerade bostäder. Tror vissa campingplatser med stugor har sådana avtal under lågsäsong. Kan vara värt att höra sig för där.

Vill också tillägga att gäststugan i Kärradal har en ganska stor och avskild altan, samt att de tillhandahåller bekvämligheter (dvs grejer de samlat på sig under åren), t.ex. grill, en uppsättning med cyklar, strandstolar, trädgårdsspel, brädspel, osv. Om jag får spekulera skulle jag tro att dessa små extra bekvämligheter kanske gör det lättare att acceptera hyresnivån. Detta är endast en sommarbostad, tror inte ens den är vinterbonad, så hyra under lågsäsong förekommer inte.
 
anthill anthill skrev:
Ingen aning. Tror det finns två alternativ: (1) Hyra ut möblerad stuga till en student eller annan enskild hyresgäst och då ligga någorlunda i linje med marknadshyra. Dels spelar läget och standarden roll, men även möblerad lgh och parkeringsmöjlighet, uteplats, osv kommer höja hyran. Tror inte man kan begära mycket mer än 7000/månaden. Om parkeringsplats och uteplats saknas kanske maxhyran hamnar kring 6000/mån. Du får undersöka andra privata hyresvärdars prissättning.
(2) Hyra ut till företag eller landstinget för inackordering av arbetare. Norr om Varbergs centralort vet jag att stugor hyrts ut till Södra/Värö bruk och Ringhals för inackordering av personal, tex ingenjörer, tekniker, elektriker som är där för jobb i några veckor/månader åt gången. Jag vet även att landstinget ibland ordnar med boenden för inhyrda läkare och liknande. Detta var iofs inte i Varberg men känner till ett fall där ett sjukhus ordnade lägenheter åt ett antal nyutexaminerade italienska och grekiska psykiatriker som de satte i intensiv svenskkurs samt praktik i lite mer än ett halvår åt gången för att på sikt anställa på heltid. Om man kan hitta en sådan institutionell hyrestagare kan hyran sättas högre då de värderar flexibilitet samt kräver möblerade bostäder. Tror vissa campingplatser med stugor har sådana avtal under lågsäsong. Kan vara värt att höra sig för där.

Vill också tillägga att gäststugan i Kärradal har en ganska stor och avskild altan, samt att de tillhandahåller bekvämligheter (dvs grejer de samlat på sig under åren), t.ex. grill, en uppsättning med cyklar, strandstolar, trädgårdsspel, brädspel, osv. Om jag får spekulera skulle jag tro att dessa små extra bekvämligheter kanske gör det lättare att acceptera hyresnivån. Detta är endast en sommarbostad, tror inte ens den är vinterbonad, så hyra under lågsäsong förekommer inte.
Tack för ditt utförliga svar och den tid du gett för att ge tips.
Vill bara tillägga att huset är helt vinterbonat. Det ingår TV med Cmore altan och som sagt havsutsikt. Det finns pålitliga hyresgäster som vill hyra både under högsäsong och året runt. Det är inga problem. Det är just det där med vad man kan ta för rimlig hyra och då menar jag inte att kräva så högt det bara går, utan vad som är rimligt för någon att bo vid havet i ett modernt attefalshus med bekvämligheter som TV, altan fräsch inredning med både bäddsoffa och loft. Ett fint kök och kaklat fint badrum finns också. Även parkering.
 
30 kvm lägenhet i Varberg kan man hyra för 3-7000 kr månad. Eftersom det handlar om en Attefallare med havsutsikt som du säger så blir det ju premie på det, och då kan man väl instämma med 7-8000 kr/mån som en rimlig nivå, om det är hög kvalitet på boendet.
 
  • Gilla
ANwadike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.