Hej, vilket fint resultat! Hur ser gångvägen ut efter vintern? Hoppas du följer fortfarande tråden. Jag funderar över att skapa en fin liten sitthörna i trädgården :)
 
Katy83 Katy83 skrev:
Hej, vilket fint resultat! Hur ser gångvägen ut efter vintern? Hoppas du följer fortfarande tråden. Jag funderar över att skapa en fin liten sitthörna i trädgården :)
Allt ser lika dant ut som innan fast mycket ogräs nu iår tyvärr.
Allt är annars helt och inget har flyttat sig. Kan ta kort senare idag.
 
  • Älska
  • Gilla
Katy83 och 1 till
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Hej tänkte återkoppla lite.
Är i helhet jätte nöjd. Gick åt lite mer cement än vad jag trodde. Men förutom detta så är jag jätte nöjd.
Där det blev dumma vinklar så hällde jag ut cement utan formen. Sen när det börja stelna så tog jag en pinne och formade själv stenar av det.
Fogsanden blev verkligen pricken över iet.

Formarna köptes på Jam o fix. Använda två formar hela tiden. Tyvärr super dålig kvalité första sprack direkt men löste det med silver tejp.. Andra ramen va spräckt på tre ställen när jag öppna lådan. Men även här gick använda tejp
[bild] [bild] [bild]

Snyggt! Vi funderar på att gjuta nu i vår, vad hade du för underlag under? Grus?
 
Stämmer bra. Jord och grus. Gjorde rätt enkelt, slarvigt under. Men resultatet blev bra.
 
  • Gilla
Tezziz79
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Stämmer bra. Jord och grus. Gjorde rätt enkelt, slarvigt under. Men resultatet blev bra.
Tackar för snabbt svar!
 
superfint! Kan man gjuta in till husfasaden eller måste det vara ett litet mellanrum?


J jonaslatt skrev:
Hej tänkte återkoppla lite.
Är i helhet jätte nöjd. Gick åt lite mer cement än vad jag trodde. Men förutom detta så är jag jätte nöjd.
Där det blev dumma vinklar så hällde jag ut cement utan formen. Sen när det börja stelna så tog jag en pinne och formade själv stenar av det.
Fogsanden blev verkligen pricken över iet.

Formarna köptes på Jam o fix. Använda två formar hela tiden. Tyvärr super dålig kvalité första sprack direkt men löste det med silver tejp.. Andra ramen va spräckt på tre ställen när jag öppna lådan. Men även här gick använda tejp
[bild] [bild] [bild]
 
J jonaslatt skrev:
Provade idag att gjuta en omgång. Bara för att se hur det bli innan man kör på riktigt.

Va enklare än vad jag trodde.
Dock Jam o fix mall. Sprack på tre ställen när jag provade en omgång..

Inte bra kvalité kan jag säga tyvärr. Men annars vart jag riktigt nöjd med resultatet.
Hej igen, kommer du ihåg hur mkt vatten/cement du använde för att få perfekt konsistens?
 
Alla nämner "cement-åtgång". Notera att cement är bindemedlet i betong, som är en blandning av cement och något typ en ballast, typ sand och ev makadam. Vill inte vara någon messersmitter, bara så att ingen köper ren cement i byggvaruhandeln, blandar med vatten och häller i. Det håller inte så bra! Köp färdig betong på säck (färdigblandad sand och cement) om du är osäker, eller köp cement och sand var för sig om du ska gjuta mycket och vill spara några slantar!

För perfekt konsistens får man prova sig fram, köper man färdigblandad betong (torr) så står det på säcken ungefär hur mycket vatten man ska ha i. Tar man i för lite vatten är det nästan omöjligt att få bort bubblor och gropar, tar man för mycket vatten blir betongen inte lika stark, men för plattor räcker styrkan i betong långt ändå.

När det kommer till konsistens är det viktigare hur man blandar. Det är som att göra en egen majonnäs. Varva vatten och cement/sand, börja med vatten och avsluta med cement/sand (eller färdig betong-pulver påse) så att du hela tiden har en krämig konsistens. Ett vanligt fel är att man häller i all torrvara på en gång, får betongen gryning och sedan häller i mer vatten vilket direkt kan göra betongen väldigt lös.
 
  • Gilla
RolfRolf
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du ska nog söka på mönsterbetong istället, det finns några trådar om det här på forumet.

Det som skapar mönstret kallas stämplar och utbudet är större utomlands. EBay brukar det finnas en hel del på.

Vilket underarbete du behöver göra beror på vad som finns där idag, men typiskt så är det 20 cm bärlager 0/32 underst.
Finns det inget mönster som liknar kullersten????
 
J jonaserik skrev:
Nej men går att få till ett mönster, själva mönsterdelen kan man snickra ihop själv, hur man vill ha det. Blir lite fnas/skarpa kanter när formen tas bort och måste jämnas till. Är det nedförsbacke kan man mönstra så det rinner bort i spåren. Lite att se hur här.
[länk]
Ursäkta mig men du har bara sänt en google sökning så vet inte vad du syftar på med den länken🙁Menar du att vi ska göra en egen form fr scratch? Finns tusen fula mallar men ingen vanlig med kullerstens mönster, så frustrerande😔
 
DEt med kullersten är nog inte möjligt, en kullersten är liksom lite udda i sig själva med kullar på uppsidan. Det med länken var bara vad man kunde göra själv och som info. I övrigt inget som jag kan rekommendera.
 
  • Gilla
Malinelisabeth
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
DEt med kullersten är nog inte möjligt, en kullersten är liksom lite udda i sig själva med kullar på uppsidan. Det med länken var bara vad man kunde göra själv och som info. I övrigt inget som jag kan rekommendera.
 
M Malinelisabeth skrev:
Se bild det går men den sidan e inte pålitlig🙁
Har inga problem med att den inte skulle vara pålitlig, nog så att det är din data som säger något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.