Hej!

Jag funderar på att sätta upp ett uterum med dimensionerna 5x8m (takbalkarna har alltså spännvidden 5m).

När det kommer till att välja skjutdörrar i glas, funderar jag på om det inte blir mycket snyggare med en skjutdörrsparti på 8m istället för två på 4m. Vad tycker ni? Då slipper jag en pelare i mitten och kan alltså ha främre bärlinan vilandes på endast 2 pelare.

En följdfråga blir vart jag hittar skjutdörrar med en modulmått på cirka 8m? U-värdet tänker jag på efter jag räknat lite mer på det hela (något som är rimligt med tanke på budget).
 
A
Får du bärighet på 8m utan stöd i mitten?
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Scouten skrev:
Får du bärighet på 8m utan stöd i mitten?
Ja, jag kanske blir tvungen att köra med en bärlina i limträ (GL30h) med dimensionen 115x630mm för att uppfylla krav på nedböjning. Men det borde gå att ordna.

Tänkte om 8m skjutdörrar finns till rimligt pris, så ritar jag upp ett förslag på konstruktionen i Revit och kollar om det blir snyggt.
 
Ahmada Ahmada skrev:
Ja, jag kanske blir tvungen att köra med en bärlina i limträ (GL30h) med dimensionen 115x630mm för att uppfylla krav på nedböjning. Men det borde gå att ordna.

Tänkte om 8m skjutdörrar finns till rimligt pris, så ritar jag upp ett förslag på konstruktionen i Revit och kollar om det blir snyggt.
Edit: GL30c kvalitet på limträbalken till bärlinan, inte GL30h som jag skrev.
 
A
Jag har aldrig sett ett åttametersparti, så det är nog inte en standardprodukt, men det kan ju ändå vara värt det för dig? Jag tror att du får prata med en tillverkare som specialtillverkar till dig.
 
Det lär bli en tjock dörr med många spår. Skenan kommer ju se ut som en rangerbangård. Vi har 2*3 dörrar på ca 8 meter.
 
När jag kikade runt i fjor så var 6400 mm det längsta jag hittade som var standard.
 
Scouten skrev:
Jag har aldrig sett ett åttametersparti, så det är nog inte en standardprodukt, men det kan ju ändå vara värt det för dig? Jag tror att du får prata med en tillverkare som specialtillverkar till dig.

Jag kontaktar en tillverkare och ser om det går att ordna till rimlig pris. Tack så mycket för dina svar!
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Det lär bli en tjock dörr med många spår. Skenan kommer ju se ut som en rangerbangård. Vi har 2*3 dörrar på ca 8 meter.
Jag skulle inte säga att jag är jättebra på att att visualisera saker i huvudet, men tror det hade sett lyxigt ut med en hel 8 metersparti. Då man lätt kan öppna upp nästan hela uterummet och ha öppet mot trädgården.

Men du har rätt angående spåren, det går nog inte att undvika. Har du bild på eran uterum som du kan dela med dig av?
 
A Argastesnickaren skrev:
När jag kikade runt i fjor så var 6400 mm det längsta jag hittade som var standard.
Tack för svar! Jag kollar runt med tillverkare och ser om det går att ordna till rimlig pris. Blir kanske en specialbeställning. Uppdaterar här i tråden.
 
Du kan ju bara öppna upp ca halva öppningen om du har 4 skjutdörrar som är det vanligaste på stora partier.
Dörrarna möts på mitten och öppnas på varsitt håll där dom går omlott på dom faste dörrarna.
Ska du öppna upp hela då blir det vikdörrar och dörrarna blir mindre och fler.
5 dörrar till ett 5 meters parti.
Då brukar man bara kunna öppna åt ett håll.
 
A Argastesnickaren skrev:
Du kan ju bara öppna upp ca halva öppningen om du har 4 skjutdörrar som är det vanligaste på stora partier.
Dörrarna möts på mitten och öppnas på varsitt håll där dom går omlott på dom faste dörrarna.
Ska du öppna upp hela då blir det vikdörrar och dörrarna blir mindre och fler.
5 dörrar till ett 5 meters parti.
Då brukar man bara kunna öppna åt ett håll.
Nytt för mig! Tack så mycket! Tar med nyckelordet vikdörrar från ditt inlägg och ser om jag hittar något med det.
 
A
Kolla på Schüco-partier, utanför min budget, men jag drömmer om dem på nätterna.
 
Scouten skrev:
Kolla på Schüco-partier, utanför min budget, men jag drömmer om dem på nätterna.
Riktigt snygga partier! Skickade iväg ett mejl till nordiskafönster, uppdaterar med deras svar i tråden. Priset var lite högt för mig också, men man ska drömma stort! :)
 
Känns inte vettigt att posta en massa priser här i tråden när tillverkarna svarar så snabbt.

Redan fått svar från Nordiskafönster samt Rb.se. Fortsätter leta efter mer prisvärda alternativ, Rb.se är billigast hitills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.