Vi bor i en liten stuga och har en nyinstallerad luftvärmepump på sovrumsväggen. Nu vill vi sätta in en garderobsvägg och pga rummets planlösning kan vi bara göra det längs den väggen där luftvärmepumpen sitter. Detta skulle innebära att vi har 60 cm djupa garderober som sitter 8 cm under luftvärmepumpens utblås. Har förstått att detta kan påverka prestandan något och att den stänger av då den inte uppfattar rumstemperaturen korrekt, samt att garderobsytan ovanpå kan bli skadad, men är detta det värsta som kan hända?
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Det kommer bli svårt att göra servicen på LLVPns innerdel när det står en garderob under den.

Ja, det behövs minst årlig service på både utedelen & innerdelen för att värmepumpen ska fungera optimalt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det kommer bli svårt att göra servicen på LLVPns innerdel när det står en garderob under den.

Ja, det behövs minst årlig service på både utedelen & innerdelen för att värmepumpen ska fungera optimalt.
Håller med om att det blir svårt att komma åt.
Vad är det för service som måste göras varje år på utedelen och innerdelen? Själv gör jag ren innerdelen (filter) och ser till att inget ställer till det för utedelen. :)
 
  • Gilla
Dinnan
  • Laddar…
A
du kommer få väldigt dålig värmespridning då ingen varmluft kan komma ner till golvet.
 
A
K katho75 skrev:
Håller med om att det blir svårt att komma åt.
Vad är det för service som måste göras varje år på utedelen och innerdelen? Själv gör jag ren innerdelen (filter) och ser till att inget ställer till det för utedelen. :)
kanske inte varje år men lamellerna innanför filtren blir kontaminerade efter hand och måste då rengöras på djupet
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Ja, min värmepumpskille sprayar på någon vätska genom hela lamellpaketet och måste då ha utrymme under för att plasta in innedelen.
 
electroluxaren skrev:
kanske inte varje år men lamellerna innanför filtren blir kontaminerade efter hand och måste då rengöras på djupet
Javisst, och det är inga problem att göra själv. Antingen köper man färdig spray eller bara göra sin egen och sen skölja igenom.
 
K
Demmpa Demmpa skrev:
Det kommer bli svårt att göra servicen på LLVPns innerdel när det står en garderob under den.

Ja, det behövs minst årlig service på både utedelen & innerdelen för att värmepumpen ska fungera optimalt.
har 2 pumpar som har satts där av olika installatörer. Ingen sa något om en årlig service. Jag dammsuger filter 1 gång i månaden kollar innedel och utedelarna så inget händer. Jag har blåst av den ena pumpens innedel med tryckluft försiktigt. Den ena pumpen är 3 år nu. Har fortfarande inte behövt göra något och eller större rengöring av värmepaketet så jag undrar vad det är för årlig service du pratar om?
 
Kontroll/rengöring av fläktbladen, ja det bygger på damm mm som gör att det blir obalans och sämre flöde. Rengöring av förångare & kondensor, ja damm/smuts/partiklar sätter sig på ytan å värmeisolerar så att det blir sämre verkningsgrad.
 
K
Demmpa Demmpa skrev:
Kontroll/rengöring av fläktbladen, ja det bygger på damm mm som gör att det blir obalans och sämre flöde. Rengöring av förångare & kondensor, ja damm/smuts/partiklar sätter sig på ytan å värmeisolerar så att det blir sämre verkningsgrad.
Men varje år är väl och ta i? Fläktblad kan du ju rengöra själv likaså värmepaketet inne och även viss rengöring av ytterdel.
 
Har jag skrivit något om vem som ska göra servicen?


NÄÄ.

Jag skrev bara att service behöver göras för att den ska fungera optimalt.

Sedan kan man dra ut på serviceintervallen om man själv vill, mot att den inte kommer att jobba helt optimalt.

Om man vill så kan man skippa i all service också för den delen.
 
A
När det är tillfälle att rengöra beror på var den sitter. en gång i månaden eller en gång per tio år har stor betydelse.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
K
Demmpa Demmpa skrev:
Har jag skrivit något om vem som ska göra servicen?


NÄÄ.

Jag skrev bara att service behöver göras för att den ska fungera optimalt.

Sedan kan man dra ut på serviceintervallen om man själv vill, mot att den inte kommer att jobba helt optimalt.

Om man vill så kan man skippa i all service också för den delen.
jag tar hand om mina grejer och är ambitiösare än båda installatörerna och 2 andra kyltekniker jag känner tycker är nödvändigt. Men gör man bara rent filterna och kolla så värmepaketet är relativt rent ( det mesta försvinner när man kör kyla ) och håller ett öga på utedelarna så kommer den funka optimalt och har full effekt. Det har räckt för min del utan att göra allt du gör. Har heller den inte inbyggd eller något tak till den utan den sitter helt öppet för bästa effekt. Men som sagt är väldigt olika på miljöer och plats där pumparna sitter
 
Vi har ingen LLVP, men däremot FTX.

Vi har F7-filter i bägge inloppen i aggregatet, dessa byter jag en gång/år, å på kanalerna till aggregatet så sitter det ytterligare filter (F5), dessa dammsuger jag fyra ggr/år samt byter när jag märker att det blir mycket partiklar i F7-filterna.
Själva rotorväxlaren kontrollerar jag varje år och rengör ungefär varannat år.
Frånluftskanalerna & uteluftkanalen rengör jag med en viska & vajer varje år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.