När vi renoverade vår övervåning förberedde jag tyvärr endast med en 16mm flexslang för framtida dragning av nätverk. Nu är framtiden här och det är dags att hitta upp med nätverksuttag.

Jag har planerat för att dra två kablar CAT6 Slim (diam. 5,3mm), den ena kommer dras direkt vidare från apparatdosa via vind till en AP som ska installeras. Det behov som finns kvar är dragning till enkeluttag i barnens sovrum och en eventuell dragning till takfot för AP utomhus.

Min plan är nu som visas i bilden 1) enkelt uttag som kopplas vidare till 2) switch. Från switchen vill jag sedan koppla vidare till 3) som är, ja vadå? Finns det en patchpanel (4 portar) som kan monteras genom vägg och som är ok på varma sidan av isolering på kallvind? Eller vad finns det för produkt som kan lösa mitt problem? Dragningen till barnens rum kommer alltså göras på vinden.
 
  • Ett hörn av ett rum med nätverkskabeldragning, vägguttag, och numrerade planeringsområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får jag föreslå två styck utanpåliggande dubbeluttag?
Montera dessa på väggen du har i bild och gå sen igenom väggen med kablarna. I barnens rum gör du likadant.
lite snyggare är att gå igenom väggarna med en rörstump. dessa isoleras sen runt kabeln med lite sten/glasull
 
  • Gilla
nwin
  • Laddar…
Kanske en Keystone-uttagsbox 4 portar?
Bygger lite mindre än vanliga uttag. Om det inte finns hål på baksidan kan man väl göra. ;)
Det kanske är bra med kablarna åt sidan om du ska sätta upp den och en switch på väggen?

Jag har satt en 6 portars i hobbyrummet i källaren. Den sitter mot en kabelkanal som kommer uppifrån.
Används bara för att ”patcha vidare” 2 kablar idag, men planerat för att kunna dra vidare till ett rum till men då tillkommer en switch.
 
  • Gilla
nwin
  • Laddar…
Bra tankar. Funderar på om man skulle kunna komplettera en patchbox med kabelförskruvning på vindssidan för att försäkra sig om att det blir tätt.
 
Jag håller med Mats, peta i glasull. Lätt att pilla bort om man behöver göra om något.
Det behöver ju inte vara vattentätt...
För att göra det onödigt tätt, prova (HAMA) häftmassa, som tuggummi liksom fast hårdnar inte, återanvändbar.
Det är väl bra om kablarna är lite skyddade och ligger stilla, men det behövs väl inget märkvärdigt. Kanske en bit lite bredare kabelkanal? Och så täta lite på den sidan också om det känns bra. ;)
 
Sant. Får nog bli en patchbox direkt över dosan istället för det tänkta uttaget 1.
 
Och så här blev det...
 
  • Installation av en dubbel vägguttag och nätverksanslutning med patchpanel och switch på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.