Vill öppna upp mellan hall och vardagsrum i min bostadsrätt. Har kontaktat styrelsen och beställt konstruktionsritningar från kommunen. Vad jag kan avläsa från konstruktionsritningen är endast en liten del av väggen, ca 30 cm, bärande.

Har kontakt med en konstruktionsfirma som säger att de inte rekommenderar att riva en bärande vägg utan att göra en avväxling, men jag tänker att det borde spela roll hur stor del av en bärande vägg man river? Någon med erfarenhet som vet hur det ligger till? Handlar alltså om ca 30cm i änden på en ca 100 meter lång bärande vägg.

Bifogar bilder på konstruktionsritning, planlösning samt en bild på själva dörren där jag rödmarkerat den del som är bärande.
 
  • Konstruktionsritning med en markerad bärande väggdel på ca 30 cm som diskuteras för rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktionsritning av en planlösning med rödmarkeringar som indikerar en bärande vägg.
  • Dörr i rum med röd markering på vägg som visar bärande del, med målad provyta ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Vad är det för material i väggen mellan dörren och den anslutande väggen till höger på bilden?
Som det ser ut på den övre ritningen är det en bärande betongvägg som går fram till dörrkarmen(?)

Mycket tveksam till att ta bort den, troligen har den med bärningen av bjälklaget ovan att göra, och därmed är armeringen i plattan ovanför ansluten till den biten. Att den är 100 meter lång spelar ingen roll, det är funktionen på dom sista 30 cm som är avgörande här.

Man kan spekulera i om det kanske går att kapa den upp till överkant dörrkarm, och sedan behålla resten som skjuter ut mot dörrkarmen ... men inget som jag kan avgöra här :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Vad är det för material i väggen mellan dörren och den anslutande väggen till höger på bilden?
Betong, det är även betong ovanför själva dörren. På vänster sida hör man att det är mer ihåligt men ändå fortfarande betong. Trodde därför att hela väggen var bärande från början tills jag såg konstruktionsritningen.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Vad är det för material i väggen mellan dörren och den anslutande väggen till höger på bilden?
Som det ser ut på den övre ritningen är det en bärande betongvägg som går fram till dörrkarmen(?)

Mycket tveksam till att ta bort den, troligen har den med bärningen av bjälklaget ovan att göra, och därmed är armeringen i plattan ovanför ansluten till den biten.
Bor på våning 3 av 3, om det har någon betydelse?
 
Mats-S
I IzabellaS skrev:
Betong, det är även betong ovanför själva dörren. På vänster sida hör man att det är mer ihåligt men ändå fortfarande betong
Tror nog snarare att det är lättbetong över och på vänster sida om dörren, ser så ut när man kollar ritningen, samt att du säger att det är "ihåligare".

Du måste nog få ett mera konkret svar från en konstruktionskunnig person, som kan beräkna laster mm. Det kan även vara så att snutten som går fram till vä sida dörr tjänar som en kontrefor (strävpelare), det är ju samma lösning på lägenheten till vänster.

Men du behöver kolla med någon som VET, jag sitter bara och spekulerar :)
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Tror nog snarare att det är lättbetong över och på vänster sida om dörren, ser så ut när man kollar ritningen, samt att du säger att det är "ihåligare".

Du måste nog få ett mera konkret svar från en konstruktionskunnig person, som kan beräkna laster mm. Det kan även vara så att snutten som går fram till vä sida dörr tjänar som en kontrefor (strävpelare), det är ju samma lösning på lägenheten till vänster.

Men du behöver kolla med någon som VET, jag sitter bara och spekulerar :)
Hur märker man skillnad på lättbetong och vanlig betong? När man slår i väggen till höger om dörren är det helt stumt, samma ovanför dörren. Till vänster låter det mer ihåligt, därav att jag tror det är samma material ovanför dörren som till höger.

Men om det nu är en dum idé att röra den bärande väggen till höger, tror du att man ändå kan öppna upp till tak resten av väggen? (Blå markering bifogad bild)

Har som sagt kontakt med en konstruktionsfirma som också tagit del av alla ritningar som jag i slutändan kommer lita på, skriver mest här för att höra andras åsikter/erfarenheter.
 
  • En vägg med en dörr, höger sida markerad i rött och vänster sida i blått för att visa diskussion om olika betongtyper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan utgå från att väggstumpen inte finns av en slump. Tyvärr ger armeringsritningen ingen bra förklaring. Finns det något på vinden som kan motivera att väggen finns. Det finns flera väggförstyvnader i närheten vars nytta man inte förstår.
 
J justusandersson skrev:
Man kan utgå från att väggstumpen inte finns av en slump. Tyvärr ger armeringsritningen ingen bra förklaring. Finns det något på vinden som kan motivera att väggen finns. Det finns flera väggförstyvnader i närheten vars nytta man inte förstår.
Jag är ytterst okunnig inom detta ämne så vet inte vad som skulle kunna motivera denna vägg. Men såhär ser huset + takstolen i alla fall ut i sektion, om det säger något?
 
  • Sektionsritning av hus med takstol, inspektionslucka, vibrationsdämpare och grunddetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av hus med takstol, dimensioner och stödstrukturer markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle gissa att det har med något som finns på vinden, t.ex. ett fläktrum. Det är mycket möjligt att det går att ta bort väggstumpen utan avväxling men det kräver en djupdykning i alla ritningar. En avväxling blir ingen skönhetsupplevelse.
 
  • Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag skulle gissa att det har med något som finns på vinden, t.ex. ett fläktrum. Det är mycket möjligt att det går att ta bort väggstumpen utan avväxling men det kräver en djupdykning i alla ritningar. En avväxling blir ingen skönhetsupplevelse.
När du säger att det inte blir en ”skönhetsupplevelse”, menar du då praktiskt, ekonomiskt eller rent utseendemässigt? Om det visar sig vara ett alltför krävande arbete, tror du man kan öppna upp väggen till tak där den inte är bärande (blå markering på ovanstående bilder) eller tror du dörrkarmen har någon funktion i bärigheten?

Har anlitat en firma för kommande renovering som då också hade genomfört eventuell avväxling. Men försöker besluta mig om det är värt huvudvärken eller om jag bara ska låta det vara.
 
Med "skönhetsupplevelse" menar jag estetiskt. Det går utmärkt att öppna upp till tak efter den blå markeringen.
 
  • Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Med "skönhetsupplevelse" menar jag estetiskt. Det går utmärkt att öppna upp till tak efter den blå markeringen.
Stort tack för alla dina svar, känner att jag har lite mer kött på benen nu.

En sista fråga som du kanske kan svara på, måste jag göra en anmälan till kommunen när jag öppnar upp till tak? Eller räcker det med godkännande från min styrelse när det inte gäller bärande konstruktion?
 
Du behöver inte blanda in kommunen. Om du måste fråga styrelsen beror väl på vilka regler ni har inom föreningen. Det är ju ingen bärande vägg.
 
  • Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.