E
M Millox skrev:
Ur SS 437 01 02
[bild]
Hmm.. Missade du den definitionen?
Och du förstår att en Säkring kan ha flera syften?
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag förkastar samtliga dina anklagelser och barnsliga utspel här. Allt du vänder dig emot har jag beskrivit i #15, #17, #20 inkl de olika roller säkringen närmast före elmätaren kan ha och citat ur SS 437 01 02 som styr dessa begrepp. HB 419 handlar om uppmärkning och definierar inte dessa begrepp. Du missade för övrigt figur 19 där.

Om man drar ut lite på detta så kan vi ha en kedja med
1. servisledningssäkring i början av servisledningen
2. servissäkring i slutet av servisledningen, vid anslutningspunkten, som styr anslutningsavgiften.
3. huvudsäkringar för de huvudledningar som matar varje abonnent och dess elmätare, kan finnas i flera led (handlar om samfälligheter/radhus med gemensam anslutningspunkt).
4. mätarsäkring före elmätare, som styr den fasta elkostnaden.
5. huvudsäkringar efter elmätaren som skyddar huvudledningar, kan finnas i flera led.
6. gruppsäkringar i elcentralen som skyddar gruppledningar till elapparater.

I många bostäder är 2-5 en och samma säkring, den som är placerad direkt före elmätaren, vilket jag skrev i #15.

Internt inom en kopplingsutrustning har man inga huvudsäkringar men det kan sitta en överlastsäkring på ingången till en kopplingsutrustning som inte har något namn vad jag vet.

Man kan diskutera hur det egentligen ligger till i TS fall, om den central som finns där kan sägas ingå i mätarskåpet eller inte och därmed om man har att göra med en kort huvudledning däremellan eller inte, vilket jag också nämnde i #15.

Om du vill fortsätta diskutera detta får du gärna återkomma. Om du återkommer med tjafs och anklagelser så svarar jag inte mer.
Hej Bo. Det finns inget tjafs, heller inga anklagelser.
Det jag föreslog var att det kanske var bättre du startade en ny tråd för dina funderingar.

Har jag skrivit något oriktigt, så som du antyder, vill jag att du redogör före detta nu.

Du Bo skrev att alla andra inklusive nätägare hade fel som kallade mätarsäkringen för huvudsäkring.

Servissäkringen utgör ofta överlastskydd, egentligen finns det inget behov att definiera mätarsäkringen som detta då föregående saknas.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tyvärr blev det mycket tjafs om detta (och en hel del annat, det finns nämligen en person som gärna drar ner nivån här).

Men riktigt korrekt ska mätarsäkringar kallas mätarsäkringar, och deras uppgift är att bestämma strömmen/effekten för det abonnemang man betalar för.
Ofta har de en dubbel uppgift, både som mätarsäkring samt som avsäkring för den första huvudledningen efter mätaren.
Då är det en kombinerad mätarsäkring/huvudsäkring (eller huvudledningssäkring om man så vill).
Just dessa säkringar kallas väldigt ofta, lite slarvigt, för huvudsäkring, både av elektriker, elbolagets personal samt allmänheten.
Och då den säkringen ofta är just en huvudsäkring också, så gör det inte så mycket.
Men jag, liksom Bo, brukar vara nördig och noga med nomenklaturen och använder så gott jag kommer ihåg, termen mätarsäkringar, ty jag skulle uppskatta om korrekt språk sakta införs, för att minska risken för missförstånd.

I just ditt fall så är faktiskt mätarsäkringen bara mätarsäkring, ty din huvudsäkring (eller huvudledningssäkring) ligger i centralen efter mätaren, du har alltså inte en kombinerad mätar/huvud-säkring, utan två olika, med olika uppgifter.
Och just här visar sig styrkan i att lära sig och använda korrekta termer.
Ty då kan jag säga "Huvudsäkring" och mottagaren vet med säkerhet vilken säkring jag menar.
Men el-löken66 som inte kan termerna, ...skulle jag skicka han på att byta passkontakt till huvudsäkringar i mätarskåp nn, så skulle han byta fel. Eller förhoppningsvis ringa mig och fråga vilka säkringar jag egentligen menar.
Fel, som sagt.
Och det blir lite löjligt att det är för att du påstår att du är nördig.
Fel är fel, huvudsäkring är huvudsäkring och uppenbarligen har du och Bo inte förstått vad en huvudledning är.

Nu åker du på ignore igen, centraler är tydligen inte din grej, håll dig till 1,5 kvadrat som du behärskar
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Fel, som sagt.
Och det blir lite löjligt att det är för att du påstår att du är nördig.
Fel är fel, huvudsäkring är huvudsäkring och uppenbarligen har du och Bo inte förstått vad en huvudledning är.

Nu åker du på ignore igen, centraler är tydligen inte din grej, håll dig till 1,5 kvadrat som du behärskar
Kan du inte dra det här tjafset i en egen tråd?
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
E
Logad Logad skrev:
Kan du inte dra det här tjafset i en egen tråd?
Vilket tjafs?
Tror frågeställningen är besvarad nu.
Ts behöver ringa elektriker som då kan se över behovet.

Huruvida TS vet ifall mätarsäkringarna får kallas huvudsäkringar så har jag citerat från ett par standarder som berör ämnet.

Den som tjafsar här, i mitt tycke, är Bo och Mikael som inte tycker att mätarsäkringarna kan vara huvudsäkringar eftersom det eventuellt finns en uppsättning huvudsäkringar till.

Huruvida 20A ska säkras ner till 16A eller ej är ingen viktig detalj. Jag hade troligen gjort så för att få det mer överskådligt och något bättre förutsättningar vid överkast.

Att tvärsäkert säga detta är helfel som Mikael och Bo gör får mig att tvivla på deras kunskaper, detta är i min mening tjafs.

På inget sätt skulle det göra anläggningen sämre.
 
På vilket sätt hjälper det TS om hen vet skillnaden mellan mätarsäkring och huvudsäkring?
 
E
useless useless skrev:
På vilket sätt hjälper det TS om hen vet skillnaden mellan mätarsäkring och huvudsäkring?
Varför ska forumet säga till TS att hen uttrycker sig felaktigt när TS uttrycker sig helt normalt?

Ska forumet bidra med eller avlägsna information? Vad tycker du @useless?
 
Att i 50 inlägg diskutera den exakta benämningen på en komponent tillför ingenting till TS frågeställning. Om du vill briljera med dina kunskaper i elterminologi så kan du väl skriva en artikel som reder ut allt?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Att i 50 inlägg diskutera den exakta benämningen på en komponent tillför ingenting till TS frågeställning. Om du vill briljera med dina kunskaper i elterminologi så kan du väl skriva en artikel som reder ut allt?
TS benämndes sin mätarsäkring huvudsäkring, helt rätt och riktigt.

Sen kom inlägg som sa att så gick inte att benämna, och det var enkelt att byta en passdel samt att det skulle bli sämre med 16A.

Allt detta är bara lögner.

Varför ska jag ställa mig på led för att funka någons rygg när jag vet att det inte stämmer?
Jag för min del kan vara utan er klubb.
 
E El-Löken66 skrev:
Och du förstår att en Säkring kan ha flera syften?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel#Avledning,_irrelevanta_argument
https://sv.wikipedia.org/wiki/Härskarteknik#Förlöjligande

Mitt syfte med in sticket var att visa på kognitivt bias, efter som den definitionen utelämnades.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_bias
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias


För övrigt gäller ofta dessa när herrn är med i trådar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_nauseam
https://sv.wikipedia.org/wiki/Auktoritetsargument
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
osv...
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
E
M Millox skrev:
[länk]
[länk]

Mitt syfte med in sticket var att visa på kognitivt bias, efter som den definitionen utelämnades.
[länk]
[länk]


För övrigt gäller ofta dessa när herrn är med i trådar:
[länk]
[länk]
[länk]
osv...
Inte värt att kommentera.
Starta gärna en tråd i forumsdel Filosofi så tar vi det där.
 
E
M Millox skrev:
[länk]
[länk]

Mitt syfte med in sticket var att visa på kognitivt bias, efter som den definitionen utelämnades.
[länk]
[länk]


För övrigt gäller ofta dessa när herrn är med i trådar:
[länk]
[länk]
[länk]
osv...
Det du skriver om kognitivt bias är ju just vad som råder på detta forum ibland, RDKs bubbla som riskerar att spricka ifall någon från verkligheten börjar polera den.

Det andra vet jag inte, jag har ju även postat citat från standardiserade källor för att backa upp mina citat, det blev ganska lugnt och skönt ett tag men nu kommer en och annan istället och menar på att jag hörs för mycket i tråden.

För min del kan den anses avklarad tills ts gör nya inspel, men känner jag dessa envisa varelser rätt så kommer snart något nytt hugg. Fråga om minuter, timmar, dagar eller veckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.