Hej

Jag har totalrenoverat ett fritidshus från 1916 under ett antal år och i praktiken bytt ut allt utom de yttre plankväggarna.

I badrummet på vån 2 fick vi strax efter inflyttningen en mindre översvämning i duschen när dottern duschade.
Ingenting rann ner i brunnen.

Jag lyfte på locket och tog ur insatsen, det är en vanlig Purus brunn, och vipps forsade vattnet ut.

inte helt nöjd så började jag leta fel inklusive klättra upp på taket och kika på avluftningen, den verkade funka(luktade tvättmaskin och den gick för tillfället).
Hittade ingen förklaring och förträngde det hela och skyllde på ”att det log nog en trasa kvar i röret”, ngt jag egentligen inte trodde på själv.

Nu i helgen rapporterades samma sak men när dottern försökte pilla upp brunnslocket, utan att lyckas, så försvann vattnet.

Jag är övertygad om att det inte är stopp i huvudstammen , handfat och WC har alltid funkat.

Det är fall, ordentligt från brunn till 110 stammen, sedan normalt. Se bild.

Kan det vara fel på själva vattenlåset?
”Mottryck” från avluftning, känns inte rimligt?
Vy underifrån av avloppsrör och vattenlås mellan träbjälkar i taket i ett renoverat fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
Troligen tätt längre ner i avloppssystemet så det står fullt av vatten som förhindrar avluftningen att fungera.
Blir då övertryck i rören och vattnet rinner inte ner genom golvbrunnen
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
OK

förstår inte riktigt vad du menar.

i falland riktning har jag:
Avluftning, handfat, WC brunn, vertikal stamm som ansluter i källare.
På källarmörket sitter det före anslutning köksbänk och efter påstick från badrum 2 med egen avluftning sedan ner i golv/mark.

dvs 2 avluftningar
 
  • Gilla
Look777
  • Laddar…
2 bilder som bättre visar dragningen ner till källaren, några 90 graders böjar, inte ideal men... WC och handfat funkar och även duschen 99,9% av fallen.
Avloppsrörinstallation i taket med flera 90-graders böjar markerade för WC, handfat och fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör med 90 graders böjar som går ner genom källarens golv i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
K Krypstocken skrev:
förstår inte riktigt vad du menar.
Detta är en klassiker för köksavloppet, vi har en tråd om detta fenomen ungefär varannan månad. När man släpper ut luft genom att öppna vattenlåset så flödar det bra men med vattenlåset inkopplad så rinner det undan med snigelfart. Här är min pedagogiska bild som förklarar det (samma som beskrivs in lägg #2): Pedagogisk diagram som visar två köksavlopp: ett fritt flöde jämfört med ett nästan stoppat avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Jag är med på principen men det bubblar inte ur handfatet eller WC, det kommer luft från avluftning på taket.

K
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K Krypstocken skrev:
OK

förstår inte riktigt vad du menar.

i falland riktning har jag:
Avluftning, handfat, WC brunn, vertikal stamm som ansluter i källare.
På källarmörket sitter det före anslutning köksbänk och efter påstick från badrum 2 med egen avluftning sedan ner i golv/mark.

dvs 2 avluftningar
Har du en öppen avluftning som går ut genom taket, den första enligt din beskrivning?
 
Hej

ja helt riktigt, öppen på taket.

k
 
Claes Sörmland
K Krypstocken skrev:
Hej

Jag är med på principen men det bubblar inte ur handfatet eller WC, det kommer luft från avluftning på taket.

K
Det finns inget krav på att det ska bubbla ur handfatet eller WC för detta problem. Luften tar sig ut där det är minst motstånd = vattenlåset är grundast. Vad menar du med att det kommer luft från avluftningen på taket? Hur kan du detektera det och var någonstans?
 
Jag klättrade upp och kände luftdraget från mynningen samt att det luktade både avlopp(uppenbart) och tvättmaskinsmedel, maskinen gick i samma stund som jag var på taket och den står på bottenvåningen.

huset står på en kulle och jag får känslan att jag luftar hela grannskapet via mitt tak då det alltid är drag på taket/skorstenen.

när skorstenen gjordes om sattes det in 3 extra rör, frånluft, spis/fläkt samt avluftning till avlopp.
 
  • Hus på kulle med avloppsskorsten, grusväg i förgrunden, soptunna och röd kvast till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en diskmaskinskorg med synligt avlagringar och smuts, vilket tyder på avloppsluft drag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Då låter det ju som att stoppet sitter i duschgrenen. Kanske flytspackel från badrumsbygget?
 
Ja inte "omöjligt" även om det var en duktig plattsättare som jag inte tror hade gjort ett sådant rookie misstag.
Skall låna en kamera för avloppsinspektion över helgen, om den går ner i 75mm röret.
 
Vad skall man säga... lyssna inte bara på beskrivningen utan undersök själv.

Ett helt vanligt stopp på grund av tvål och långa hårstrån som satte igen vattenlåset
 
  • Igengrodd vattenlås med tvålrester och hårstrån i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Bronken
Isch. Skönt att det är löst (för det var väl anledningen?)

Som jag alltid sagt, vi flintskallar har sällan problem med avloppet.
Du, berätta inte för familjen var den matkniven varit :).
 
Redigerat:
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Hej

Vi kör den i diskmaskinen och lossas som inget... jag kommer givetvis endast använda gaffeln framöver.
K
 
  • Gilla
  • Haha
quattro1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.