Hej,

Jag har en fin taklampa som ska skruvas fast i taket, eller snarare skruvas fast i takdosan. Normalt sett så skruvar man bara bort uttaget ("locket") och så passar hålen för lamphållaren direkt i skruvhålen på takdosan.

I vårt nya hus har jag dock sprungit på dubbla problem. Först och främst är skruvhålen vända fel för att lampan ska bli vänd åt rätt håll (dvs lampan pekar i fel riktning). Dessutom har innertaket renoverats och rätats ut (och då sänkts några centimeter), men hantverkarna brydde sig förstås inte om att flytta ned takdosan. Så det är dessutom ett avstånd på ca 2-3 centimeter innan skruven når takdosan.

Finns det någon smart lösning för att montera denna? Jag skulle alltså behöva rotera skruvhålen i takdosan ca 90 grader, samt troligen få dit någon förlängning av skruvhålen så att infästningen från taklampan får stöd från något mer än bara kanten på gipset.

Bild på taklampans infästning och takdosan nedan.

Tacksam för hjälp.

Taklampans infästningsplatta med skruvhål och urkopplade elektriska ledningar mot en tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takdosa som skymtar i öppning i tak, med skruvhål som inte matchar taklampans infästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lättaste är nog att köpa en hålplatta/hålplåt och en plårsax och sätta mellan och sen ett standard lock på det så det inte syns.
 
C Christoffer L skrev:
Lättaste är nog att köpa en hålplatta/hålplåt och en plårsax och sätta mellan och sen ett standard lock på det så det inte syns.
Tror inte att jag förstår riktigt. Hur/var sätter jag fast hålplattan?
 
Borde kunna skruva fast den i de skruvhål du redan har sen ser du till att du har två hål som passar dig i andra riktningen, för att fästa lampan.
 
Tror det finns påbyggnadsringar med hål tvärs infästningen.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Ja det var ju smidigare!

2142958A.jpg
 
Vad bra! Då finns det en smidig lösning på mitt problem.

Christoffer L - Var hittade du den där bilden? Jag sökte på påbyggnadsring för takdosa, men hittade ingen som hade hål på tvärs infästningen.
 
C Christoffer L skrev:
Bauhaus
Jag hittade den, och upptäckte att den självklart inte passar takdosor, utan bara väggdosor som är mindre i diameter. Har letat runt på nätet och det är över huvud taget svårt att hitta påbyggnadsringar till takdosor som är mer än några mm, och inga som har hål tvärs infästningen.

Så den bästa lösningen kanske är den med hålplåt. Lite osäker på hur jag ska få skruven från lampfästet att fästa i den bara. Det finns ju bara en tunn hålplåt (0,8mm verkar vara standard) och inga mer gängor att gänga fast skruven i. Funkar det verkligen?
 
Du får väl sätta någon bricka och mutter på baksidan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.