Mardrömsrenoveringen från helvetet

Den korta versionen.

VARNING: Anlita ALDRIG Renovera Nu!!!

Den lite längre versionen.

El-besiktningsmannens utlåtande: ”Den här installationen är fullständigt undermålig, brandfarlig och direkt livsfarlig med bl.a ojordade vägguttag i kök samt ute. Nu åker du och köper och installerar extra brandvarnare på direkten!”. Under arbetets gång så klantade dom sig så att 400 volt gick ut i hela huset, detta förstörde ca 15 elektronikprylar, inkl. förstärkare, 2 Apple Tv, nya köksfläkten, med mera, med mera, SAMT bergvärmepumpen, så vi hade varken varmvatten eller värme i elementen under den kallaste veckan av vintern. Dessutom, när dom ändå var på gång, så pajjade dom elen i källaren. Detta förnekade dom att det var deras fel tills jag kontaktade advokater och två elbesiktningar som jag fick betala.

VVS-besiktningen: ”Helt undermålig, måste göras om”

Det nya golvet knarrar redan, och betsningen av den dyra stavparketten är åt skogen.

Kaklet är inte korrekt monterat. Och under arbetets gång förstörde dom den nya rökkanalen som Elda hade murat, så jag får kalla in Elda att göra om det på en lördagkväll, detta får jag betala.

Enl. Lag måste dom få chansen att rätta till felen, det gjorde dom inte på två månader (efter besiktningarna, fyra månader efter att jag påtalat det), så nu är dom med advokaternas hjälp utsparkade och vi kan anlita någon annan att göra om mycket stora delar av entreprenaden.

Renovera Nu är numera varken med i Elsäkerhetsverkets lista över godkända el-installationsbolag, eller Säker Vattens lista (upphörde 2019) över godkända VVS företag! Dessutom hade Elsäkerhetsverket ett pågående ärende mot Renovera Nu när jag pratade med Elsäkerhetsverket och på merinfo.se så ser man att det finns ärenden hos Kronofogden på dom.

Den långa versionen.

En kompis rekommenderade Renovera Nu till vår köksrenovering för han hade haft dom hos sig 2017 och var nöjd med resultatet, och skulle anlita dom nu igen, det var början på mardrömmen....

Sen 2017 så har det verkligen gått utför med företaget, så bli inte lurad av gamla positiva review’er!

När vi kommit överens om att vi skulle anlita dom så blev dom helt plötsligt omöjliga att få tag på, och det beteendet har hållit i sig under hela arbetets gång. Dom tar jättelång tid på sig att svara på textmeddelanden, mail, och telefonsamtal och dom ringer ofta inte upp. Dom skryter i sin reklam om att man har en ”personlig kontakt”, ja vafan hjälper det om man aldrig kan få tag i den personen. Då står man där med arbetare från Kazakstan som inte kan någonsomhelst varken svenska eller engelska, och det enda man har att förlita sig på är Google Translate. Mardrömmen börjar tidigt i arbetets gång, påtalar man problem så får man höra att ”det ska man inte lägga sig i”.

När jag påtalar att golvet sviktar trots att dom ska ha fixat det, så får man en sur kommentar om att dom ska fixa det. I samband med renoveringen av köket så har vi anlitat Elda butiken för att sätta in en köksspis. För detta murar dom en ny rökkanal i murstocken. När Renovera Nu ska lägga in en avlastning i murstocken, så förstör dom murstocken som Elda butiken har gjort, men detta märks förstås inte förens senare när sotaren kommer och besiktigar spisinstallationen. Vi detta laget är det kaklat över murstocken. I vanlig ordning så förnekar Renovera Nu att dom gjort något fel och skyller på andra, och det blir nästan slagsmål mellan Renovera Nu och Eldas personal (som var mycket tålmodiga tills dom till slut lackade ur). Killen från Elda (som var mycket hjälpsam) får till slut göra hål i den nykaklade väggen och mura om delar av rökkanalen (tio på en lördagkväll), på min bekostnad.

Jag frågar när jag ska beställa leverans av köket och vi kommer överens om ett datum, en måndag. På fredag så frågar jag om dom verkligen kommer att hinna att slipa golvet, betsa och lacka det som vi kommit överens om, ”jadå, det är inget problem”, dom ska som vanligt jobba på helgen. När måndag kommer och IKEA står där med köket är man såklart inte klar! Så jag får be IKEA magasinera köket och leverera om det senare (en till extra kostnad för mig). En VECKA senare så är dom redo att montera köket. Då har man täckt golvet inför köksleveransen, så jag kan inte se hur det ser ut. När dom har monterat köket och pappen tas bort, så är inte golvet alls som vi kommit överens om, så det får göras om (på min bekostnad). När dom gör om golvet så försöker dom fixa fula missfärgningar i golvet, dessa ”fixar” ser ut som en treårig clown suttit och fingermålat på golvet. När kyl och frys ska ställas tillbaka så pajjar dom ismaskinen i frysen, även denna reparation får jag betala.

När entreprenaden lider mot sitt slut så ska dom färdigställa elen... det är då dom riktigt stora problemen börjar. Uppenbarligen är grundarbetet med elen totalt undermålig så dom kan inte få ihop installationen. Personalen är fullständigt inkompetent, jag får via Google Translate stå och förklara basala regler och förhållanden i Svensk elstandard. Flera ggr påstår dom att dom är klara, vid ett tillfälle så skulle jag, på strömbrytaren i hallen, tända utebelysningen, då släcks spot’arna i taket inne i köket. Man börjar vid det här laget tro att man är med i inspelningen av uppföljaren till ”Drömkåken”.

Mardrömmen med elen fortsätter... Dom river, och klipper i kopplingsskåpet under flera dagar (och tappar verktyg på hallgolvet så att det blir fullt med fula jack i det). Vid nåt tillfälle uppstår en ”flytande nolla” (för dom förstår inte vilket typ av elinstallation vi har) och massor med elektronikprylar, och vår bergvärmepump förstörs. Detta är under den kallaste veckan av vintern. Vi får under denna tid elda i kaminen i vardagsrummet och ställa ut fläktar för att sprida värmen från vardagsrummet, vi har inget varmvatten och ingen el, och får således under en veckas tid duscha på jobbet och gymmet.

Under felsökningen av detta så river dom omkring i elen i källaren så elen i källaren blir helt förstörd, nåt som dom fortfarande, efter fem månader, inte har fixat (nu är dom såklart utkastade, och vi letar annan entreprenör att ordna upp deras röra). Dom lämnar koppligsdosor öppna, så tåtar sticker ut ur väggen på ett flertal ställen, och ”tillfälliga” sladdar går tvärs över taket. Vid nåt tillfälle under denna rivande så kopplar dom bort elen till utebelysningen och garaget. I garaget står vår frys full med dyrt kött och annan mat som givetvis smälter när frysen inte har någon ström. Dom gör också ”tillfälliga” lösningar för att vi ska ha nån belysning i källaren, så källarlamporna står och brinner hela tiden då dom inte går att tända och släcka via ordinarie lyseknappar. Dessa lyser fortfarande, jag får ha skarvsladdar genom källaren för att få el till garaget, där det heller fortfarande inte finns någon belysning, fem månader senare... inte speciellt ”tillfällig” lösning tycker jag.

Under hela tiden så förnekar Renovera Nu att detta har något med deras arbete att göra!! Dom skyller på att ”det var fel från början”. Dom har till och med skickat ett skriftligt ”intyg” på att elinstallationen är korrekt. Detta intyg är en (förutom adress detaljer) ord-för-ord kopia av intyget som dom utfärdade till min kompis som anlitade dom samtidigt. I intyget står det att dom har ”kontrollerat elen i badrum”, trots att inget badrum har ingått i offerten (men det gjorde det hos min kompis). Detta kan såvitt jag förstår vara ett brott, ett s.k. ”oäkta intygande”. Min stackars kompis har även han haft samma problem, med samma (om inte värre) omfattning som mig. Förutom att han mått dåligt av Renovera Nu’s behandling så har han dessutom mått jättedåligt över att han rekommenderade Renovera Nu till mig, trots att det baserade sig på sina goda erfarenheter från några år tidigare. Jag mår och sover också mycket dåligt under den här tiden och det går ut över min effektivitet på jobbet, till slut får jag anlita advokater för att hantera Renovera Nu. Två separata elbesiktningar görs, en av en oberoende elfirma och en av en elbesiktningsman (som jag får bekosta). Bägge kommer fram till samma slutsats, och den bekräftar såklart allt som jag har påvisat och med advokaternas hjälp och besiktningarna tvingas Renovera Nu slutligen att erkänna att dom gjort fel. Dom kommer då med något löjligt lågt ”erbjudande” om avdrag på fakturan mot att jag inte får skriva något om alla dessa problem någonstans! Man undrar hur många sådana ”erbjudanden” dom har fått kunder att gå med på för att kunderna inte orkar eller ha råd att slåss? Efter att jag såklart förkastat detta, försöker dom att ta in nån annan firma att fixa elen, men dom vill inte ta på sig jobbet. Efter detta så händer ingenting och tillslut så kastar jag med advokaternas hjälp ut dom.

Jag vet ännu inte hur mycket advokatkostnader och alla andra extrakostnader som detta har medfört kommer att hamna på, men jag vet att det blir rejält mycket dyrare än den ursprungliga offerten från Renovera Nu iallafall. Allt som jag har beskrivit ovan finns dokumenterat i text, inspelningar, med vittnen, och besiktningsprotokoll.

Kort sagt, låt er inte luras av gamla positiva review’er! Företaget är nu en katastrof som gör direkt livsfarliga och absolut inte fackmannamässiga varken el, VVS eller bygg installationer. Dom ljuger dessutom och skyller sina problem på kunderna.


Med hopp om att ingen annan ska behöva drabbas av samma problem från detta företag.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
fremax och 11 till
  • Laddar…
Uppdatering: Nu i kalla vintertider när mössen gärna vill komma in så visade det sig såklart att Renovera Nu inte hade tätat hålen som dom tagit upp i golvet. Detta var mössen mycket glada för, inte vi.

Varning för Renovera Nu!!
 
  • Gilla
Jonny Nu
  • Laddar…
Jag kan tyvärr bara hålla med. Även vi fick dem rekommenderade av en bekant som anlitat dem för flera år sen. I det läget var de dock något slags familjeföretag. Nu verkar de ta in random folk från Ryssland med omnejd.

Under byggets gång hände allt möjligt märkligt. Det började med att de rev badrumsinredningen och sen skickade 3 ytterligare offerter att lägga till "fastpriset". Och om vi inte godkände dem, så skulle de inte fortsätta renovera. Någon slags gisslansituation mao. Efter ändlösa diskussioner med Projektledaren (som verkade en aning alkoholiserad eller allmänt förvirrad) så stod det klart att de i sin ursprungsoffert räknat på "best case scenario" och att de nu insett att det skulle krävas mer arbete.

Vi fick lägga timmar på att förklara att man i ett fastpris förväntas ta höjd för att allt inte är precis vad man hoppas. Saker som inte går att förutspå kan adderas till ett fastpris, men att man "hoppats att ett rör gick på ett visst sätt, men inte gjorde det" eller att "väggarna var tunnare än vi tänkt" är inte saker som faller under kategorin oförutsebart. Tillslut gick projektledaren med på att offerterna skulle rivas. Lagom till slutbetalning visade det sig att han inte rivit dem, samt glömt våra diskussioner, så vi fick ta det igen.

Sjukast av allt var hur de hanterade nyckeln till vår bostad. Vi fattade inte först hur de lyckades med logistiken, eftersom det var olika hantverkare varje dag. I något läge frågade vi elektrikern om han hade nyckeln när vi skulle gå hemifrån ett tag. Han nickade glatt och visade oss en bild på en sten, ungefär en meter från vår ytterdörr. RenoveraNu hade alltså tagit vår nyckel, lagt den en meter från vår ytterdörr och sen skickat bilder på "gömstället" till alla sina Ryska hantverkare. Där hade den legat i flera veckor. Eftersom jag under den tiden jobbade på försäkringsbolag och visste att hemförsäkringen inte gäller om nyckeln finns gömd i trädgården blev jag både arg och ängslig. Köpte kodlås dagen efter.

Förutom detta så har vi några fler sköna fel;
  • De satte de utkastaren till badkaret helt fel (på en totalt random plats, sjukt oklart), trots att det på riktningen var tydligt att den skulle sitta precis under fönstret.
  • De fick i uppgift att byta samtliga avloppsrör i badrummet, eftersom rören är gamla. Det gjorde de inte, vilket upptäcktes när vi relinade resten av rören i huset.
  • De satte fel fog på golvet och vägrade att byta den eftersom "vi skulle sagt till direkt när den lades". Vi bodde ju liksom inte i huset då, så det var lite svårt.
  • Spottarna i badrummet flimrar och beter sig konstigt, vilket efter ovanstående inlägg får mig att undra hur det står till med elen..
Det fanns fler konstiga situationer, men jag blir så jävla arg bara att tänka på dem.

Nu senast har våra kakelplattor i fönstersmygen spruckit. RenoveraNu säger (utan att ha sett felet) att det är vårt fönster som inte är tätat nog. Det har jag svårt att tro, allt i det här huset är tätt som satan. Vi ställer oss frågande till att de satte kakel där om det är ett så vanligt förekommande problem att de kan avgöra vad som hänt hos oss, utan att ens undersöka det. Men mest irriterande är att vi nu haft en mailkonversation med deras "admin" i över 4 månader. Admin pratar med någon ansvarig och svarar oss sen osammanhängande. Vi har bett om att få prata med personen vi argumenterar mot, men det går icke! Viskleken ska det vara! Får nog bli en anmälan till allmänna reklamationsnämnden eller något, inte för pengarnas skull, utan för principen.
 
  • Ledsen
  • Gilla
albedo039 och 2 till
  • Laddar…
As a Carpenter in Sweden. I have never seen such a messy job. Its a shame that a company like this can get away with these kind of work.

I would not recommend this firm to my worst enemy. This kind of work gives the real workers a bad reputation.
I hope they will soon will go to bankruptcy so real hard working Companys can provide good people good quality job.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ja fyfan, det är ju när man läser sådant här man helt plötsligt har överseende med alla småfel hantverkare gör i jobb man i övrigt är nöjd med…
 
Claes Sörmland
Sandra Backer Sandra Backer skrev:
Under byggets gång hände allt möjligt märkligt. Det började med att de rev badrumsinredningen och sen skickade 3 ytterligare offerter att lägga till "fastpriset". Och om vi inte godkände dem, så skulle de inte fortsätta renovera. Någon slags gisslansituation mao. Efter ändlösa diskussioner med Projektledaren (som verkade en aning alkoholiserad eller allmänt förvirrad) så stod det klart att de i sin ursprungsoffert räknat på "best case scenario" och att de nu insett att det skulle krävas mer arbete.
Samma sak för en granne till mig. De "upptäckte" att väggar och golv måste åtgärdas när de påbörjat arbetet och efter att de redan hade rivit mer än de skulle. Vägrade fortsätta med arbetet tills nya avtal hade godkänts av grannen gällande att betala för att återställa vad de olovligen hade rivit.

Så i korthet säljer in sig på en fastprisoffert, river mer än de ska och sen vill de ha extra betalt för att återställa det som de har rivit utan att fråga. Också ett sätt att driva företag.
 
Usch och fy! Jag förstår dig helt och fullt! Sämre än RenoveraNu får man leta efter! Varning till alla, anlita aldrig RenoveraNu!
 
Jag har arbetat i det här företaget i många år, det är sant. Det är en ren katastrof, bara chefens pengar spelar roll, för de som är intresserade har jag många bilder på dåligt utförda och felaktiga arbeten. De lurar kunder, anställda. Den här affären bygger på internet och att köpa kunder, att göra ett gott intryck. De struntar i garantin, skickar sina anställda för att få dem att ljuga för kunderna. Det plågar mig än idag att jag var en del av den här affären.
 
  • Gilla
  • Ledsen
albedo039 och 1 till
  • Laddar…
Inte nog med att dom lurar kunderna, dom lurar sina anställda också! Tragiskt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.