Den är hyfsat nära där gränsen borde gå, tror punkten står som hål i sten. Men det är ingen fyrkant runt, som det brukar vara. Det var en avsöndring början av 1900-talet, men dess markeringar har jag inte hittat många. 1940 vid skiftet satte man ut nya som jag hittat och stämmer bra. Denna är jag dock lite osäker på.

Sitter såklart i ett hörn, så ingen ledtråd från andra stenar. Skulle kunna mäta från nästa, skall vara 66,2 m.

Vad tror ni?

Mätband på handske vid misstänkt äldre gränsmärke i form av stång i marken bredvid stor sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan mycket väl vara en gammal gränsmarkering.
 
SarB
Kan det vara, är ganska ofta det inte finns fyrkanter runt. Verkar det stämma med karta och mått så låter det ju mycket troligt
 
  • Gilla
K_H och 2 till
  • Laddar…
Då har jag kommit hem och kollat i akterna. Den första är från avsöndringen 1926. Gröna punkter är hittade, röda är eftersökta men ej hittade och den blåa är den det handlar om.

Historisk karta med gröna, röda och en blå markering som visar olika punkter från avsöndringen 1926.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laga skiftet från 39-41 har inte med mittpunkterna, men hörnen är av samma typ och måtten stämmer ungefär( < 3 dm skillnad).

Äldre handritad karta med markerade punkter och anteckningar som relaterar till avsöndringsförfarande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätte lite på flygbilden och jag skulle säga att dubben är inom 2m från. Skall ta med måttbandet nästa gång.

Tror ni de röda punkterna någonsin blev utsatta, eller är de borttagna?
 
Redigerat:
  • Gilla
Tryne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.