För att få ut allt som går ska det vara tätt på alla ställen så det blir ett vacum. Om det är öppet mot någon plats så blir draget genom det och inget riktigt vacum blir. Om möjligt så är ett vattenlås i en utgående brun det enda att stoppa drag och ev lukt som kan komma. När man tätar till så bör nog fläkten gå lite hårdare, Jag har en sådan här, se bild , den passar i ett 110-rör och fästes med tex 2 rostfria skruv genom 110-rört och spänns lite mot fläkten. den går utmärkt att styra farten på med en motordimmer- Min har nu gått i 5 år. Det kommer att bli mycket kondens upp i röret, men rinner ner i dränröret , så inget bekymmer med kondensen.
 
  • Kanalfäkt Flexit 100 DFM som passar i 110-rör, vit, använd för ventilation för att skapa vacum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min erfarenhet är att det kan ta någon vecka innan du får ner radonvärdet. Har jag råkat stänga av min radonfläkt kan värdet åka upp och ner i två veckor innan värdet stabiliserar sig.
Ps Någon som har förslag på en snygg låda som man kan skruva fast i brunnslocket. Funderar ev. på att använda en liten solpanel på ca 30x30 cm och uppladdningsbara batterier som orkar driva fläkten dygnet runt den mörka årstiden.
 
Det med låda , ingen ide, fantasin får flöda, det kan bli en del kondens som kan rinna ner på locket i lådan och frysa till is där på vintern, så ett rör rakt upp med en kinahatt på eller gallerhatt kan fungera.
 
Radon kurvan har fortsatt nedåt och sent måndag kväll strax före midnatt planade den ut och nu ligger radon värdet och svänger mellan 50-60!

Jag fick en offert från radon-killen på:

-Test av ungefär det jag gjort 4000kr inkl moms
-Sätta in en kanalfläkt 22 000 kr inkl moms. Då ingår vädersäkert skåp och elanslutning.

Radon bidraget 11000 kr så det jag ska betala blir 11000 kr (detta är plus testkostnaden på 4000kr).

Jag kan tycka att priset är ok. Det blir såklart alltid billigast att göra det själv, synd att man inte kan få radon bidraget om man gör det själv.
 
Vad har du i marken runt huset?

Lånar tråden lite (hoppas det är OK!) då jag gjort liknande försök med kanalfläkt kopplat på dränering men inte fått riktigt samma lyckade resultat. Testade nog bara max 3 dagar dock.

Marken består av lera. Dräneringen, som gjordes om nyligen, är inte kopplat till dagvattnet (har en pump som skickar det vidare till dagvattenledningen) utan går till 3 dräneringsbrunnar (30 cm omkrets) fördelade runt huset. Vilket gör att dräneringsslingorna är fördelat på 3 slingor och alltså 6 ingångar till rören.
Tror ni det hade funkat att sätta fläkten i brunnarna och sen försöka täta locken? Eller måste det sitta direkt på rören för att få ett sug?
Då rören sitter långt ned är det ganska bökigt att trä på en koppling direkt på rören som man sedan kan sätta fläkten i.
 
Hej Hemada,

det är lera-lera-lera i marken, däremot runt dräneringen är det grus.

Jag var själv lite skeptisk till att det skulle fungera något vidare, det var ju därför jag startade tråden.

Jag tycker att du ska skaffa dig en Airthings radon mätare (eller liknande) så att man kan få snabb återkoppling på hur olika åtgärder fungerar i just ditt hus och sedan pröva sig fram.

Jag är inte helt säker på hur du menar när du beskriver din anläggning men mina dräneringsrör ligger ca 2 meter under marken så för mig är det inte aktuellt att sätta fläkt direkt på dom.

Det jag testat hittills är ju att skapa ett drag genom dräneringen från baksidan av huset till dräneringsbrunnen på framsidan.

Senare ska jag sätta på locket på dräneringens rensbrunn på baksidan (som jonaserik påtalat) och mäta hur det blir. Nu har jag fått så bra värden ändå men det är ju spännande att testa.

Har du möjlighet att få tag på gratis-fläktar (som jag hade) kan du väl sätta en per dräneringsbrunn och mäta hur det blir?
 
Intressant!
Yes, införskaffat en Airthings just för att kunna mäta om det blev någon skillnad.

Så ser min dränering ut, plan och ett snitt på brunnen. :) Men om jag förstår dig rätt så har du alltså bara stuckit ned en fläkt i din brunn likt min skiss nedan? Hur bred är din brunn?
Skiss av dräneringssystem med brunnsplan och snitt, inklusive ventilationsrör med fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Richard Malmö
  • Laddar…
Min brunn är ca 300 mm och jag har enbart en brunn.

Kolla på mitt inlägg #28 ovan andra bilden så ser du fläkten:

https://www.byggahus.se/forum/threads/radonsug-kopplad-till-draenering.409246/page-2#post-4128661

Jag hade inte tänkt att montera fläkten nere i brunnen som din skiss visar utan bygga ett litet hus ovanpå men jag vet inte. Det kanske är enklare enligt din skiss ändå... Jag har inte riktigt landat i det ännu.

Min dränerings brunn ligger så till att all snö från taket brakar ner där varje vår så det måste vara en rejäl konstruktion.
 
Om du ska prova samma som jag har skulle du sätta fläktar på två brunnar och låta den tredje vara öppen.
Eller fläkt på en och stänga en brunn och låta den tredje vara öppen.
 
Tack för dina svar, nu blev jag sugen att testa igen :)

Då har vi ju nästan samma princip iaf.
Hur tänker du att det hjälper att ha ett brunnslock öppet? Drar man inte ned luft genom brunnen då? Tänker att man vill få till ett sug så att luften under plattan kryper in i dräneringsrören istället för att sig in i huset.
 
Den där radon killen som var hemma hos mig, det lät på honom som att hans förslag var att "ventilera" dräneringsrören men en fläkt och det är vad jag testat hittills. Alltså att skapa ett litet luft drag och få med sig radon gaserna.

Jag tycker inte att det är samma sak som att koppla en radonsug för 20 kkr till dräneringsslangarna som ska skapa ett undertryck kring huset.

T ex: https://www.corroventa.se/produkter/radonsugar/radonsug-rs-100/

En sån här radonsug är säkert jättebra men jag tror inte att jag kan få samma effekt med den lilla fläkt jag har.

Jag säger verkligen inte att det jag testat är en generell lösning på radon-problem.

Jag tycker att du ska pröva med stängda brunnar, det fiffiga med att faktiskt mäta är ju att man slipper gissa.

Funkar det med stängde brunnar är det väl bättre så att man inte drar ner kall-luft på vintern?
 
Har man en massa lera runt huset brukar det vara tätt för radon. Vet ni vad ni har för fyllning under källargolvet. modell ca 1971 .så är det nog bara avskrapat och gjutet direkt mot mark, kan finnas någon form av grus med.
Förhoppningsvis ligger dränen strax under golvnivå med en grusbädd ut från under golv, har man då lite större fart på fläkten och tätar till så kommer ett vacum att under plattan med. Ev, radon går då ut från under plattan.
 
Tisdag klockan 17:00 pluggade jag brunnarna på baksidan och radonvärdena sjönk från ca 50 till runt 25 efter ett tag.

Igår kl 12 tog jag bort fläkten och satte dit locket (jag vill vara säker på att inte mätare går sönder) och nu på morgonen är radon värderna uppe på 159 och stiger så det stämmer ju bra.

Nu ska jag bara köpa fläkt, funderar på en:

https://ventilation.se/systemair-k-125-ec-sileo.htm
med en
https://ventilation.se/ljuddampare-cirkular-125-900.htm

Får ju bygga något lite hus för att snöskydda fläkten...

Någon som kan rekomendera nåt annat?
 
Hemada:

Jag var lite sugen på att sänka ner fläkten i brunnen men jag tror inte att jag får ner ljuddämparen också. Ska jag ändå ha ljuddämparen ovan mark känns det enklare att också ha fläkten där.

Har du hittat någon fläkt som är gjord specifikt för att sänkas ner i brunn?
 
Först vad är det för fläkt som du provat med, inte alls ovidkommande för fortsatt arbeta, gärna foto på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.