Vårt nya hus slutbesiktigades i november och nu har jag upptäckt sprickor i garagegolvet! Det känns inte bra och man blir ju orolig...
Det är ett enplanshus med sammanbyggt garage, vilket har en yta på ca. 30kvm. Allt står på en platta på mark och vi har golvvärme i såväl bodelen som i garaget. Garaget har ej nyttjats sedan inflyttningen, men vi har hållit temperaturen där på ca. 17°C. I garaget finns 2 golvbrunnar.
Upptäckte nu i helgen att det uppstått sprickor på var sida om golvbrunnen i mitten av garaget och dessa sträcker sig närmare 2 meter åt vardera håll i husets längdriktning. Hur allvarligt är detta och vad kan man göra åt det?
Garaget är min "heliga" plats och min plan var att till våren låta måla golvet med en epoxyfärg. Det blir både snyggt och är slitstarkt, men jag har i en lokal jag tidigare hade sett att den inte klarar sprickor.
Jag tycker att det ser för jä--a trist ut med dessa sprickor och jag inser att även om jag lägger en bra slant på en epoximålning så kommer jag ändå att se dem framöver...
Är det motiverat att kräva att grundbyggaren åtgärdar detta?
Kan man anse att detta är ett fel som bör åtgärdas?
Och går det att åtgärda?
Sprickbildning i betonggolv, omkring 2 meter lång spricka sträcker sig från golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spricka i grått garagegolv sträcker sig från kanten av en rund golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sprickor i garagegolvets betongyta som sträcker sig från en golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De sprickorna är absolut utanför toleransen. Jag tycker byggfirman borde göra ett ekonomiskt avdrag som täcker stora delar golvbehandlingen. När jag lagt epoxigolv på jobbet har vi gjort det på ännu sämre yta med massa sprickor. Trots det uppnått fullgott och snyggt resultat utan synliga sprickor efteråt.
 
Ser inte kul ut alls på ett helt nytt golv. Frågan är vart gränsen går för vad som skall tolereras? Vad finns det för toleranser och regler kring detta?
 
Kollade precis tabellen och en XC3 med 50års livslängd är Max 0,3mm. Sen gäller det att kunna mäta sprickan också. Men en bra början är ju att reklamera till byggaren.
 
sixten88 - då jag inte är så insatt i alla termer på området så förstår jag inte riktigt vad du menar. Vad är XC3 t.ex.? Skall man använda någon annan typ av betong till just garagegolv än det man använder till själva grundplattan för huset, även om de är sammanhängande?
Skulle vilja ha lite mer torrt på fötterna innan jag reklamerar detta till byggaren då vår erfarenhet är att han lätt viftar bort alla anmärkningar med orden "så blir det" eller "så ska det vara"... Det har varit en hel del anmärkningar och det blir bara svårare och svårare att få gehör för dem.
Skall man överhuvudtaget behöva acceptera att golvet spricker på en så relativt liten yta? Vad kan det bli för konsekvenser av detta? Kan golvvärmeledningarna ta skada? Kommer vi kunna få en tät och slät yta som täcker sprickorna om vi lägger på en epoxilack? Vad kan man göra för att åtgärda dessa sprickor och hur?
 
Är det någon som kan komma med lite input i denna fråga? Behöver ha lite råd och info från de som vet vad som gäller innan jag drar igång en reklamation.
 
Hur är plattan gjord? Det ser ju mer ut som en pågjutning i efterhand snarare än själva plattan i sig? Har du golvvärme där?
 
Plattan är helgjuten vid ett och samma tillfälle. I botten ligger 200mm kapilärbrytande singel/grus som har vibbrats, sedan 300mm isolering (samma som i husdelen) och ovanpå det 100mm betong i vilken armeringsnät och golvvärmeslangar ligger. Golvvärmen kopplades ej på förrän flera månader efter gjutningen av plattan.
Efter gjutningen så var man där och stålglättade ytan. Var dock ej där själv och såg hur det gick till.
 
Den har torkat för fort och/eller är för dåligt armerad.
Armering i botten på plattan ökar tryckhållfastheten, armering närmare ytan minskar sprick-risken.
Förutsatt att det inte håller på och rör sig mer så kan du nog täta sprickorna och måla.
 
Värt att notera är att plattan ej belastats på annat sätt än att man några veckor efter gjutningen ställde in ett par travar med gipsplattor där. Ingen bil eller annat tungt har varit där ännu.
Vet att den inte vattenbesprutades kontinuerligt efter gjutningen, utan jag fick själva vara där och spruta på en del.
Om det nu är möjligt och det inte spricker mer, hur tätar man sprickorna på bästa sätt? Vågar man gå in med t.ex. en sliprondell och vidga sprickorna och sedan gjuta igen dom på något sätt? Hur djupt vågar man gå och vad använder man till att gjuta igen sprickorna? Golvvärmeledningarna ligger under armeringen.
Nygrundad betongplatta med armeringsjärn och rör framstickinga, ej belastad eller vattenbesprutad.
 
Jag är ingen expert på gjutningar (även om jag t ex gjort flera betonggolv själv, då i sektioner).
Nu är skadan redan skedd på ditt golv, men har man bara ett lager armering så får det inte hamna för långt ner vilket jag misstänker är vanligt och en del av orsaken.
.
Man vill ju inte att sprickorna ska synas när man målat över. Mjukfog t ex, är svårt att lägga en sträng utan att det syns tydligt igenom.
Själv skulle jag testa att blöta först och sedan arbeta ner ett cementbaserat lagningsbruk med en svamp eller liknande. Bruket måste ha mycket fin ballast 0-0,5 mm. Efter några veckor måla och hoppas på det bästa.
 
Använd epoxispackel så kommer sprickan vara ett minne blott!
Man ser på sprickan att det är krympsprickor (dom ligger parallellt en bit)
Är armering gjord enligt konstens alla regler så är det inget att vara orolig för.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
MrJay
Needas Needas skrev:
Använd epoxispackel så kommer sprickan vara ett minne blott!
Man ser på sprickan att det är krympsprickor (dom ligger parallellt en bit)
Är armering gjord enligt konstens alla regler så är det inget att vara orolig för.
3 år gammal tråd, misstänker de fixat det länge sedan 🙃
 
MrJay MrJay skrev:
3 år gammal tråd, misstänker de fixat det länge sedan 🙃
Om TS är en äkta hemmafixare så finns det en möjlighet att personen fortfarande går och planerar hur sprickorna ska fixas! 🙃
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Om TS är en äkta hemmafixare så finns det en möjlighet att personen fortfarande går och planerar hur sprickorna ska fixas! 🙃
Knappast.... Golvet inspekterades och bedömdes vara okej, varefter det belades med en epoxifärg. Allt står sig väl än idag och förhoppningsvis gör det så även i framtiden. Var i kontakt med ett antal företag som arbetar med betong och grundläggningar, men gemensamt för alla var att absolut ingen svarade på mina frågor eller bedömde de bilder jag skickade...
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.