Hej,

Undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera vad för typ av färg mina fönster är målade av. Huset är från mitten av 40-talet, men har ingen aning om det är original. Under den vita färgen så kommer det fram en grå/beige gummiaktig färg. Körde med varmluftpistol och skrapa igår men väldigt tidsödande (skyddade rutan m gipsskiva). Någon som har ett bättre tips?

Allt gott.

M
 
  • Delvis avskrapad fönsterkarm som visar lager av gammal vit färg över grå/beige underlager på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterkarm med flagande vit färg som avslöjar ett underliggande grått/beige skikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väldigt mycket ut som linoljefärg. Eller möjligen någon tidig variant av alkydoljefärg.

Hyra eller köpa en speedheater är ett alternativ som underlättar.

Varför ska färgen bort om den sitter bra ?
 
Tack för snabb respons.

Vill bara att det ska bli jämnt, färglagret bygger så mkt nu så vill ha bort den för att slutresultatet skall bli jämnt.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
M Mr. Sundqvist skrev:
Hej,

Undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera vad för typ av färg mina fönster är målade av. Huset är från mitten av 40-talet, men har ingen aning om det är original. Under den vita färgen så kommer det fram en grå/beige gummiaktig färg. Körde med varmluftpistol och skrapa igår men väldigt tidsödande (skyddade rutan m gipsskiva). Någon som har ett bättre tips?

Allt gott.

M
Hej
Det där grå-beiga ser ut som oljespackel som man ofta använde under linoljefärg. Min erfarenhet är att skrapning (uppvärmning gör det inte så mycket lättare) är bästa sättet att få bort det. Slipning funkar inte så bra pga att det sätter igen pappret på nolltid. Själv använder jag Bahcos ergo-skrapor med gott resultat.
//Gustaf
 
fatsug fatsug skrev:
Hej
Det där grå-beiga ser ut som oljespackel som man ofta använde under linoljefärg. Min erfarenhet är att skrapning (uppvärmning gör det inte så mycket lättare) är bästa sättet att få bort det. Slipning funkar inte så bra pga att det sätter igen pappret på nolltid. Själv använder jag Bahcos ergo-skrapor med gott resultat.
//Gustaf
Tack för snabbt svar!(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.