Hej, forumet, jag skulle vilja byta ut mina vanliga dimmers (runt vridreglage) mot Nexa eller Plejd. den ena matar en mindre ljuskrona, ca 200 watt traditionell smålampor och den andra 450 w smålampor.

Har Nexa i flera delar av huset och skulle gärna fortsätta med dem fast det är första gången jag installerar något med fast montering - de andra är vanliga pluggbrytare.

i) vad skall jag välja för modell som klarar upp till 450 watt ?
ii) går det att pilla in den i standarddosan och finns det någon återfjädrande dimmerfunktion som
kan monteras tillsammans med Nexa-pucken ?

Om inte kapaciteten räcker, vad bör jag titta på istället ? Har PLEJD i en utbyggnad, funkar bra den också, men den är rätt mycket dyrare.

Tack för alla tips
 
Ett tips är att försöka få ner effektförbrukningen, 450 W är idag en väldigt hög effekt för ljuskällor.
Är du säker på att grejorna dra så här mycket?

Nexa har en dimmer som passar bra i en dosa, MWMR-251 som enl. spec klarar upp till 250 W för ren resistiv belastning (halogen/glödlampor) och 120 W för LED.

Denna dimmer fungerar med återfjädrande väggbrytare men även med trådlös sändare, då ex. vridsändaren MRYT-1805.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej, tack för svar, det är en fin FLOS lampa, sitter 30st 15W päronlampor och den drar mycket. Kan plejd vara ett alternativ ?
 
Enl. spec så klarar Plejd dosdimmer (DIM-01) max 300 W vid glödljus.
 
Hej, det går säkert, men jag gillar inte det kalla ljuset - hittade en Z-wave vriddimmer på m.nu, går det att blanda med min Tellstick DUO ? Idag kör jag bara Nexa från den, inga fastmonterade reglerdon.
 
O olof63 skrev:
Hej, det går säkert, men jag gillar inte det kalla ljuset - hittade en Z-wave vriddimmer på m.nu, går det att blanda med min Tellstick DUO ? Idag kör jag bara Nexa från den, inga fastmonterade reglerdon.
Tellstick Duo kan ej styra Z-wave, enbart 433-grejor.
Byt till en Tellstick ZNet så kan du styra z-wave-produkter.

2200 K är en rejält varm temperatur.
 
Ok, tqck, min tellstick är rätt gammal står tellstick net v2 undertill, så då köper jag en ny znet variant iställer. ser ut att klara både znet och nexa.

Fråga hittade en fjärrstyrd 600w integrerad dimmer också på.m.nu, den heter Suneichwr, z-wave dimmer snygg med vridreglare och ingen extra puck behövs.
 
Kan jag spara alla i ställningarna i den gamla tellstick någonstans nör jag byter till nyare varianten ? har nog 30-talet prylar inprogrammerade :)
 
O olof63 skrev:
Kan jag spara alla i ställningarna i den gamla tellstick någonstans nör jag byter till nyare varianten ? har nog 30-talet prylar inprogrammerade :)
När du ansluter den nya ZNet till ditt nätverk och loggar in på Telldus Live bör du få en fråga om enheter och schemaläggning ska överföras till den nya enheten. Följ instruktionerna på bildskärmen.
 
Världsklass - tack för det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.