B
Hej,

Köpte en rörböj från PM flex för att montera på ett flexrör. Böjen ska passa både vp- och flexrör. Lyckas dock inte lista ut hur jag fäster den på flexröret. Det finns inget clips eller lim eller liknande utan böjröret är slätt inuti. Är tanken att man ska använda eltejp? Spelar det någon roll vilken eltejp man använder i så fall?

Tack på förhand.

/Oscar Rörböj från PM Flex i vitt mot vit bakgrund, avsedd för vp- och flexrör installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Flexröret är ju flexibelt och brukar inte fordra dylika böjar.

Men annars är det väl bara att köpa med läsfjäder istället eller bocka röret mer en böbfjäder.

Flexibla flexrör med olika böjar, tänkta för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib
Jag blir också nyfiken. Vad är vitsen med en sån böj på flexrör? På VP-rör kan jag förstå det, lite lättare att handha än en böjfjäder (men mindre flexibelt).

Själva fixeringen löses med t.ex. silvertejp men också genom att fixera både böj och slang med klammer nära skarvarna så att det inte rör sig (ja, förutom att det är meningslöst på slang då).
 
Alla typer av skarvmuffar/ rörböjar ska väl vara dimensionerade för att bara kunna trycka in vp-röret eller flexslangen?
Jag har iaf aldrig använt tejp för att fästa en skarvmuff eller böj.
Tanken med den fasta rörböjen antar jag är för att du inte få en för kraftig böj och på så sätt påverka innerdiametern.
 
tommib
Eftersom flexslang som sagt är flexibel så förlägger man den så att böjen blir lagom. Gör man för snäva börjar gör man fel.

Jag skulle inte lita på ren friktionspassning på saker jag inte enkelt kommer åt senare (dvs saker som blir inbyggda).
 
Ja med den typen av rörböj är det bara att stoppa in röret/slangen. Vill dock be dig slänga böjen ovan från PM och istället köpa den El-löken länkar till. Använde den böjen till flexslang en gång. Sträckan var cirka 1m från dosa till rörsläpp för spegelskåp i mitt egna badrum. Fick hålla på länge med fjäder från båda hållen innan jag kom igenom. Det verkar som att med flexslang så bottnar den inte riktigt och det blir en liten kant. Möjligtvis går det bättre med hårda rör.
 
  • Gilla
TedSprague
  • Laddar…
tommib
Eftersom du är i branschen och uppenbarligen gjort just detta, vad är vitsen med böjen? Jag är genuint nyfiken.
 
Man tror ju att det är ett skämt, det finns ingen anledning till att använda färdiga böjar till flexslang. Gör man det så missar man ju en av fördelarna med slang och tillför ett helt onödigt moment. Klarar man inte av att ha rätt radie på slangböjar så kanske man ska lägga en kvart på att lära sig hur det går till.
 
  • Haha
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Inget skämt. Jag köpte dem egentligen för att jag skulle upp med 17 slangar ur flytspackel på golvet. Med rörböj skulle det varit enkelt att få dessa i en perfekt rad mitt i väggen de skulle upp i. Men jag gjorde inte så och satte då rörböj för skoj skull till spegelskåp när jag hade 17st över. Dessutom kom den ju exakt där jag ville ha den och inte där snickaren tog hål i skivan.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H
Den böjen som ts visade bild på är tyvärr ( man får vad man betalar för ).
Skit böj.
Lägg ett par kronor till och få bättre kvalite.
Man ska inte behöva tejpa en böj.
 
tommib tommib skrev:
Jag blir också nyfiken. Vad är vitsen med en sån böj på flexrör?
En möjlig fördel är att den är slät på insidan. Behöver man göra en ganska tvär böj så kan det vara lite enklare att trycka igenom dragfjädern med en sån böj jämfört med en böj i samma radie på flexslangen...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B
Hej,

Kontaktade PM Flex och de rekommenderade eltejp vilket låter lite konstigt för mig.

Anledningen till att jag vill ha en rörböj är för att jag behöver flytta ett uttag till andra sidan väggen och lite upp (totalt ca 8 cm) och då såg en sån där böj ganska bra ut. Men nu lutar det åt att jag kör en skarvmuff och lägger till en bit flexrör.

Tack för alla svar!

/Oscar
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
B Oscar Olsson skrev:
Hej,

Köpte en rörböj från PM flex för att montera på ett flexrör. Böjen ska passa både vp- och flexrör. Lyckas dock inte lista ut hur jag fäster den på flexröret. Det finns inget clips eller lim eller liknande utan böjröret är slätt inuti. Är tanken att man ska använda eltejp? Spelar det någon roll vilken eltejp man använder i så fall?

Tack på förhand.

/Oscar[bild]
Lite superlim
 
Eltejp fungerar utmärkt, det använde man vid rörläggning på valv när det blev lite långt mellan där man kunde naja fast röret och det satt en muff. Dels blev det absolut tätt samt det gled aldrig isär även om gjutarna snubblade på skarven.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
E
Tejp, ja, det kördes med förr i tiden.
 
  • Gilla
Martin Westher
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.