martin7805 martin7805 skrev:
Vad har du för avstånd själv mellan vask och spis. Har du möjligtvis en bild att lägga upp :)?
är det kanske bättre med 115 mellan köksö och kyl / frys och 95 mellan köksö vägg?
 
Åsa Lund
Jag hade nog slopat ön helt och satt inredningen mot ytterväggen.
Och haft ett litet högt bord med barstolar mitt i köket. Flyttbart och bra
 
martin7805 martin7805 skrev:
är det kanske bättre med 115 mellan köksö och kyl / frys och 95 mellan köksö vägg?
martin7805 martin7805 skrev:
är det kanske bättre med 115 mellan köksö och kyl / frys och 95 mellan köksö vägg?
martin7805 martin7805 skrev:
är det kanske bättre med 115 mellan köksö och kyl / frys och 95 mellan köksö vägg?
Nja, tänk på att kylskåpsdörrar går långt ut. Många modeller har dörren ”utanför” sitt 60 djup, så de bygger 120 cm. (Viktigt att ha koll på vid infällda skåp om man vill linjera dörren mot inredning) Man måste lätt kunna gå förbi både dörren och en annan person som står ”i kylen” där.
Jag misstänker att ni använder den ytan mycket mer än passagen till altandörren.
Jag tycker passage är viktig. Smidigt att kunna gå in och ut utan att runda en väggmonterad halvö, även från resten av huset och matplatsen. Jämför med min köksö, om den varit placerad mot yttervägg.
Er passage är faktiskt också en möjlighet att använda beredningsytorna sidan om spisen från två håll. Det blir trångt att stå sida vid sida och förbereda saker, men om man står på varsin sida är det rymligare.

Om ni har barhänget kvar mot väggen, tänk på att det inte hjälper att hålla ner överhänget om stolar/pallarna är djupare än överhänget. Då står de i vägen och det blir trångt fast ni offrat bänkyta. Låt ytan gå hela vägen ut över pallarna.
 
Eller så ersätter du altandörren med ett 2 meters glasparti med vikdörrar...;)
De är tunnare än motsvarande vägg med samma isoleringsvärde. Det kanske sparar en decimeter och skapar en fantastisk kontakt med uteplatsen på sommaren!
 
Skall du ha inbyggnadsugn sidan om kylskåpen? Då tycker jag definitivt du skall flytta utslagsvasken till höger om spisen.
Det är fantastiskt bra att ha en avställningsyta direkt intill spisen och nära ugnen. Typ när man skall flytta matvaror mellan stekjärn och ugnsformar. Då kan man bara vända sig 180 grader och sätta in i ugnen.
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Skall du ha inbyggnadsugn sidan om kylskåpen? Då tycker jag definitivt du skall flytta utslagsvasken till höger om spisen.
Det är fantastiskt bra att ha en avställningsyta direkt intill spisen och nära ugnen. Typ när man skall flytta matvaror mellan stekjärn och ugnsformar. Då kan man bara vända sig 180 grader och sätta in i ugnen.
du verkar vara väldigt klok och påläst. Tack för dina kommentarer. En fråga till som jag har är huruvida centrering av balkongdörrar sker mot innervägg eller yttervägg ?
 
martin7805 martin7805 skrev:
du verkar vara väldigt klok och påläst. Tack för dina kommentarer. En fråga till som jag har är huruvida centrering av balkongdörrar sker mot innervägg eller yttervägg ?
Tack. Jag har lagt lång tid på planering av köket. Typ år i huvudet, samt pratat med flera köksplanerare och hittade sedan en duktigt hos den leverantör vi till sist valde.

Ett fönsters glasruta skall placeras i väggens ”termiska centrum”, dvs där halva temperaturfallet mellan insida och utsida finns. Men det är teori.

I praktiken sätter man det där det är snyggt, där det finns något att fästa i (beroende av väggytor) och framför allt i linje med övriga fönster på huset. Många varianter förekommer. Jag föredrar ”långt ut i väggen” av estetiska skäl. Man får mer fönsterkarm på insidan och våra 2-luftsfönster slår inte i väggen när man öppnar dem.

Gäller det glaspartiet jag föreslog kan du ju av skälet att öka innermåtten, sätta det i linje med fasad (nästan). Det sitter för sig själv så ändamålet helgar medlen i det fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.