Hej!

Kan någon hjälpa mig med tips på ett golv jag kan lägga direkt mot golvbjälkarna i mitt hönshus?

Jag har funderat på OSB, men vet inte om det håller/vilka cc-mått som krävs isf, likadant med golvspånskivor, råspont och en hel uppsjö av olika byggskivor.

Storleken är 2 kvm, pris går helt före stil i det här fallet, det behöver bara vara dugligt för mig att klampa omkring på samt såpass smidigt att få tätt och måla över med nån hård färg så att det blir lätt att städa mellan varven.

Mkt tacksam för svar!
S
 
Microkatten
Två kvm billigt massivt trägolv kostar inte speciellt mycket, och så blir det förstås finare än en OSB-skiva! Det här t.ex. eller något liknande.
 
  • Gilla
Broholmern
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Två kvm billigt massivt trägolv kostar inte speciellt mycket, och så blir det förstås finare än en OSB-skiva! Det här t.ex. eller något liknande.
Tack för tips!
Så de massiva golven på 25mm räcker alltså? Jag trodde att de var tvungna att vara tjockare.
cc 60?
S
 
Microkatten
Det beror förstås hur mycket du tänkt belasta det med, men i normalfallet skall det räcka, se t.ex. här och här .
 
  • Gilla
Broholmern
  • Laddar…
Jag skulle inte rekommendera trägolv i ett hönshus. Kommer nog ruttna upp ganska fort. Men osb eller golvspån och någon form av plastmatta ovanpå skulle säkert funka
 
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Jag skulle inte rekommendera trägolv i ett hönshus. Kommer nog ruttna upp ganska fort. Men osb eller golvspån och någon form av plastmatta ovanpå skulle säkert funka
Tack för inlägg!
Lite så jag tänkt också, men har haft svårt att rekognosera bland alla olika lösningar folk har, vill ha det så enkelt som möjligt bara :)

Den tjockaste OSB som Byggmax har är 18mm, vad tror du cc-måttet borde vara då för att det inte ska svikta?

S
 
Annars kan du köpa Råspont exempelvis 20x120 det håller garanterat även om det kanske svajar lite. Alternativt golvspån som brukar vara runt 22mm tjock. Fördelen med golvspån är att det blir slätare om du ska ex. limma en matta på
 

Bästa svaret

Microkatten
Ö öringen skrev:
Jag skulle inte rekommendera trägolv i ett hönshus. Kommer nog ruttna upp ganska fort.
Ö öringen skrev:
Annars kan du köpa Råspont exempelvis 20x120 det håller garanterat även om det kanske svajar lite.
Du menar alltså att råspont skulle funka i ett hönshus men inte ett trägolv? :thinking:

Med reservation för att inte veta hönshusets konstruktion och tänkt användning ( alla har ju inte höns i sina hönshus ;)) så skulle jag, med tanke på att det läggs på ett bjälklag, lägga ett massivt trägolv som håller att gå på . Även där det finns viss fukt, och så länge trät tillåts att andas, så håller det bättre än vad man kan tro, det har ju trots allt lagts trägolv i uthus i hundratals år. En plastmatta kan hindra träts naturliga fuktvandring.

Skitar hönsen ner väldigt mycket kan man t.ex. lägga ett tunnare träskikt som slitlager som enkelt kan bytas.
 
  • Gilla
Broholmern
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Du menar alltså att råspont skulle funka i ett hönshus men inte ett trägolv? :thinking:

Med reservation för att inte veta hönshusets konstruktion och tänkt användning ( alla har ju inte höns i sina hönshus ;)) så skulle jag, med tanke på att det läggs på ett bjälklag, lägga ett massivt trägolv som håller att gå på . Även där det finns viss fukt, och så länge trät tillåts att andas, så håller det bättre än vad man kan tro, det har ju trots allt lagts trägolv i uthus i hundratals år. En plastmatta kan hindra träts naturliga fuktvandring.

Skitar hönsen ner väldigt mycket kan man t.ex. lägga ett tunnare träskikt som slitlager som enkelt kan bytas.
Nä, det var under förutsättningen att det läggs en vattentät matta över. Tro mig ett trägolv kommer ruttna upp i ett hönshus. Kanske inte första året men efter några. Om inte TS vill gödsla ur varje dag och köpa kutterspån för tusentals kronor året vill säga. Men det kommer nog inte hjälpa ändå. Bara runt hönornas drickplats brukar det bli ordentligt blött. Det bästa hade varit att gjuta ett golv alternativt sandgolv vilket brukar fungera utmärkt i hönshus. Men nu verkar det ju redan vara uppreglat ett bjälklag så då får man ju ha lite fantasi och då tror jag en plastmatta kan va en variant.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Du menar alltså att råspont skulle funka i ett hönshus men inte ett trägolv? :thinking:

Med reservation för att inte veta hönshusets konstruktion och tänkt användning ( alla har ju inte höns i sina hönshus ;)) så skulle jag, med tanke på att det läggs på ett bjälklag, lägga ett massivt trägolv som håller att gå på . Även där det finns viss fukt, och så länge trät tillåts att andas, så håller det bättre än vad man kan tro, det har ju trots allt lagts trägolv i uthus i hundratals år. En plastmatta kan hindra träts naturliga fuktvandring.

Skitar hönsen ner väldigt mycket kan man t.ex. lägga ett tunnare träskikt som slitlager som enkelt kan bytas.

Ska jag vara helt ärlig så ska jag bygga två likadana hus har jag tänkt, ett för ankorna och ett för hönsen :)
Såg att jag angivit måtten galet, det ska vara 180x200, stomme på betongplintar eftersom marken är i sluttande.

Nu har jag kikat på att lägga golvspånskivor + OSB-skivor, cc 40 och därmed känns bärigheten löst.

Nästa svårighet är vattentåligheten; om jag spacklar och målar med VT-färg, räcker det för att de ska tåla ank-slabb? (Dom ska ha badkaret ute på gården, men ändå).

I teorin känns ju hön/ankhus inte som en så svår konstruktion, men det vore ju tråkigt o bli besegrad av fukt...
S
 
Ö öringen skrev:
Nä, det var under förutsättningen att det läggs en vattentät matta över. Tro mig ett trägolv kommer ruttna upp i ett hönshus. Kanske inte första året men efter några. Om inte TS vill gödsla ur varje dag och köpa kutterspån för tusentals kronor året vill säga. Men det kommer nog inte hjälpa ändå. Bara runt hönornas drickplats brukar det bli ordentligt blött. Det bästa hade varit att gjuta ett golv alternativt sandgolv vilket brukar fungera utmärkt i hönshus. Men nu verkar det ju redan vara uppreglat ett bjälklag så då får man ju ha lite fantasi och då tror jag en plastmatta kan va en variant.
Tack för dina funderingar, jag undrar bar om inte plastmatta kommer bli lite halkigt?
Känns som att ströet bara kommer flyga omkring...
 
B Broholmern skrev:
Tack för dina funderingar, jag undrar bar om inte plastmatta kommer bli lite halkigt?
Känns som att ströet bara kommer flyga omkring...
Hönorna sprätter omkring ströet ändå oavsett golv. Men visst, en plastmatta blir ju onekligen mer glatt än betong eller trä.
Om du nu vill köra på ett trägolv så ska jag inte säga att det absolut inte KAN gå. Du kan ju t.ex välja att vattna hönsen utomhus om du ska ha hönsgård eller låter dom gå fritt i trädgården.
Sen skulle det ju inte vara någon katastrof om du får byta ut din osb skiva efter några år. Ska du ha trä som ytskikt så välj en skiva längst upp hellre än brädor. Det sista man vill ha i ett hönshus är massa springor vilket du får mellan brädor. Springor är tillhåll för diverse hönskvalster så det vill man undvika så långt det går. Latexfoga springor i väggar och tak är ett tips.
 
Redigerat:
  • Gilla
Broholmern
  • Laddar…
I mitt pågående hönshusbygge kommer golvet att bestå av formplywood. Ovanpå det läggs 7 cm sand (0-6) som man byter en gång om året. Det är tveksamt om OSB och spånskivor är lämpliga golvmaterial i ett hönshus som är en ganska aggressiv miljö. Kraven på elinstalltioner är t.ex. rätt höga (lägst IP 54). Råspont och golvbrädor fungerar ju med en plastmatta ovanpå, annars tror jag det är för mycket springor (kvalster o annan ohyra).
 
  • Gilla
Broholmern och 1 till
  • Laddar…
Byggde för snart 20 år sedan hönshus. Plintgrund, oisolerat golv av 22 mm råspont. Sedan en stuvbit plastmatta fasthållen av golvlisten. Efter 15 år åkte hönsen ut. Plastmattan var då tämligen sliten. Trägolvet under i gott skick. Kämpar fortfarande med att få ur hönsdoften ur väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.