God morgon!
Passar på att ställa mina frågor också. Fristående uterum beställt, kommer v17. Tänkte efter diskussion med snickare lägga massivt furugolv. Har samma i övriga stugor på tomten, dock lackade.

1. Vad använde du för list? Var kan jag köpa något liknande.

2. jag behöver bygga en bjälklagsram för att möta befintligt altandäck. Tänker att jag sänker golvreglarna som du gjort och låter uterummet stå på ramen. Hur är din grund uppbyggd? Just nu är min plan,
Furugolv
Golvregel tryckt 145x45
Frigolit
Asfaboard undertill

tacksam för svar
 
Jag har kört med Osmo hårdvaxolja på golvet. Det blev lite halt i början (första månaderna) men nu är det ok.

Mjukt är det...och visst blir det märken om man tappar något eller när hunden sladdar loss.
Jag har dock erfarenheter av andra golv och tycker inte att detta sticker ut mer. (har typ gammat 80+ år grangolv i huset, både lackat och oljat )

Mot skenorna har jag bara satt en L profil i aluminium mot golvet. Mot huset går golvet in under fasaden och där har jag satt en "standard" fasadpanelbräda längst ner mot golvet


Grunden består av Trästomme på plint. 145or med cellplast. Ytterramen består av tryckimpregnerat men golvreglarna är vanliga reglar.
Undertill har jag skruvat tryckimpregnerat på undersidan av golvreglarna och lagt trossbottenskiva uppe på. Så om man kryper under uterummet så ser man alltså tryckt och oorganisk trossbottenskiva.

Schematisk teckning som visar trästomme och trossbottenskiva i ett byggprojekt med markerade 145-reglar och tryckimpregnerad bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KEricson och 2 till
  • Laddar…
Tusen tack för dina snabba svar!
Jag kör på din ritning, kommer bli bra det här.
 
  • Gilla
Arne999
  • Laddar…
ja la även en strimma silikon innan ja la ner trossbottenskivan för att få helt lufttätt. kan nog bli dragit annars.

Ett annat tips som jag kom på lite försent ... är att stryka på lite silikon på ändträt mot skenorna om du får ändträ där. (jag har två glasparti i ett L så kortsidan får ändträ mot sig). Det va i början lite strul med Willabs glasparier så vid kraftigt regn kom med in lite fukt på Insidan av skenan som gav lite fuktmärken på golvet som sög i sig lite vatten...
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Perfekt, det ska jag göra. Är ett Willab fristående med sadeltak, wg50. Har förstått att det kan läcka lite vid regn. Ligger cellplasten mot trossbotten eller har du ytterligare en kant så att den ligger mot golvet? Jag förmodar att du inte har 145 cm cellplast?
 
Redigerat:
A Arne999 skrev:
ja la även en strimma silikon innan ja la ner trossbottenskivan för att få helt lufttätt. kan nog bli dragit annars.

Ett annat tips som jag kom på lite försent ... är att stryka på lite silikon på ändträt mot skenorna om du får ändträ där. (jag har två glasparti i ett L så kortsidan får ändträ mot sig). Det va i början lite strul med Willabs glasparier så vid kraftigt regn kom med in lite fukt på Insidan av skenan som gav lite fuktmärken på golvet som sög i sig lite vatten...
Tack för svar!
Har du lagt något under golvet, t.ex platonmatta eller liknande, för att få upp det lite så golvet inte ligger direkt mot underlaget? Funderar själv på det, så man får en luftspalt under furugolvet
 
Hmmm jag har nog en liten luftspalt under golvet i varje fack för att cellplasten inte fyllde ut helt. JAg vet iaf att jag la cellplasten direkt på trossbottenskinvan.

Furugolvet ligger mot reglarna utan någon extra spalt
 
Tack Arne, en fråga till... Nu har jag ritat upp grunden och slås av frågan om stolparna till uterummet vilka jag tänkte placera på reglarna, men, dessa är enligt Willabs-ritning 115 mm. En regel är ju 45 mm. Lade du dubbla reglar i ytterkanterna för att fördela vikten från stolpar och partier? De flesta exempel jag sett satte uterummet direkt på trallen, men här ska det ju bli fint furugolv,
 
japp det stämmer jag satte dubbel ytterkant
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Hej igen!
Ska bygga grunden i helgen. @Arne999 , sänkte du ned skenan något för att undvika en snubbelkant? Dvs trall och innegolv är högre än skenan? Kanske blir det smuts i skenan om man sänker ner den?

L-listen mellan innegolvet och skenorna är smart, är det två L-lister mot varandra, en mot golvet och en mot skenan?
 
Jag satte skenan på regelstommen, dvs på samma plan som golv och trall är monterad. Upplvever ingen snubbelrisk :)

Jag satte ett L mot inner golvet. Jag drog upp en tjärpapp som ligger under skenan upp på detta L och kleta på med fog under och över tjärpappen, la sist en platt aluprofil som jag klämde ihop allt med.

Anledningen till detta va att det leta sig fukt under skenan trots tätningen under denna. Finns nog något bättre än sandig tjärpapp eftersom det nog suger lite fukt när det ligger helt plant. Nu är det helt tätt iaf men man kanske ska satsa på att hindra fukt/vatten att ens komma innanför skenan. vid hårt piskande regn kan det dock komma in en droppe här så det skadar inte att få en barriär till...
Diagram som visar en skena monterad på regelstomme med tjärpapp, tätmassa och aluprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
StoraO
  • Laddar…
Det blir nog inte mer "skit" i skenan för att den är nedsänkt. Det hamnar nog där ändå. Själv satte jag klossar på vårt skjutdörrspartis aluminiumram för att kunna skruva en list som "bryggar över" den luftspalt man skall lämna till golvet så det kan röra sig. Kan ta en bild och lägga upp om intresse finns.
 
@Arne999 , jag förstår, klokt, på det viset borde man minska risken för fuktskador.
Jag lägger hela regelverket i samma nivå, både trallen ute och furugolvet, samt skenorna är ju i ca samma höjd, enligt bild.

@roli , lägg gärna upp en bild, ju mer input desto bättre :)
 
  • Schematisk bild av regelverk med dimensioner för trall och furugolv inklusive överhäng och skenor.
Intressant tråd. Vi håller på att bygga uterum på trall och vi tänkte behålla trall som golv i uterummet men detta ser intressant ut. Vi kommer isolera under trallen med cellplast och sen kommer vi göra ett snitt i trallen under skenorna för uterummet så att vatten som rinner längs trallen utanför inte rinner in i uterummet utan att det faller ned under altanen. Skenorna kommer stå på trallen. Vi har CC 600-reglat under hela uterummet så egentligen kan vi sätta massivt furu direkt på de tryckta reglarna (antar jag) men om jag nu ändå har trall tänker jag att det är lika bra att ha den i botten - eller blir det dumt?

Kan jag sätta furugolvet ovan på trallen?
Om det går bra, hur löser jag då springan mellan skenorna och furugolvet?

Utreummet är oisolerat från WillabGarden, aluminiumstomme och dubbelglas (vår-höst plus). Vi kommer värma det vid enstaka tillfällen under vinterhalvåret men annars får det vara kallt så golvet kommer utsättas för en del temperatursvängningar.

Se bifogad bild som jag hoppas förklarar lite mer.
 
  • Skiss av en konstruktionslösning för golv i ett uterum som visar övergång mellan inomhus och utomhustrall med fråga om springan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
barbroo
  • Laddar…
Jag kommer göra som Arne. Sätta en list. Finns i olika mått, Hornbach har ett stort utbud, var där och kollade i helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.