Vad man kan se på dina bilder finns inte en jordfelsbrytare i centralen. Stämmer det? Om det saknas jordfelsbrytare i centralen så kan du öka säkerheten något genom att sätta en lös jordfelsbrytare på matningen till diskmaskinen. För att vara tydlig så skyddar den mot eventuella jordfel som kan uppstå i diskmaskinen. Den skyddar inte mot slitna uttag. Men det jordade uttaget på bild 2 som jag uppfattade att du skulle koppla diskmaskinen i ser inte så gammalt ut.
 
Är grunda uttag utan petskyd speciellt farliga för barn, eller tänker jag fel nu?
 
Jordfelsbrytare är alltid bra, oavsett om diskmaskin finns i hemmet eller ej, men inget måste. Att en diskmaskin installeras gör inte behovet av jordfelsbrytare större.

"Missförstå mig rätt", jag rekommenderar alla att skaffa jordfelsbrytare men det är inget särskilt med diskmaskiner som gör det extra viktigt.
 
Jo jag ser en stor skillnad. Diskmaskinen är en stor ny ledande del som kan bli strömförande vid ett jordfel var som helst i huset. Den är utsatt. Vi har åtskilliga trådar där folk har symptom på spänning mellan diskmaskin och diskbänk, t.ex pga avsaknad skyddsjord. Ett fel kan alltså få allvarliga konsekvenser. En JFB gör där nytta tycker jag, även om den skulle sitta i ett ojordat uttag.
 
BirgitS
M -MH- skrev:
Är grunda uttag utan petskyd speciellt farliga för barn, eller tänker jag fel nu?
Ja, petskydden är ju framför allt ett barnskydd men även vuxna kan ju råka hantera kontakterna fel så att de kommer åt stiften när de är halvvägs intryckta i en grund brunn.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.