Hejsan

Jag håller på att lägga om taket på mitt gamla hus och upptäckte då att delar av några takbjälkar blivit vattenskadade och måste åtgärdas.

Frågan är då hur jag gör detta på bästa/enklaste sätt? Som jag ser det har jag ett par alternativ. Antingen byter jag ut hela takbjälken eller så låter jag den gamla sitta och förstärker den genom att sätta dit en ny på den gamla som överlappar den skadade delen.

I det senare fallet - måste jag ta bort den skadade/murkna delen av den gamla bjälken, eller är det ofarligt att låta det vara kvar?

Det mest frestande är att byta hela bjälken, men det blir å andra sidan väldigt mycket mer jobb.

Mvh

ThomasX
 
Jag har låtit de friska delarna av den gamla sitta kvar, tagit bort det ruttna, och förstärkt med nya bjälkar på var sida om den gamla.

Här finns lite bilder på en sådan operation:

http://www.mugglo.net/tokstol/
 
Mogge skrev:
Tittade lite på dina bilder... Har du en bamselimträbalk rakt över hela vinden?? Varför? ::)
Det har försvunnit några (alla) eventuellt bärande väggar under balken och för att vara på den helt säkra sidan så la vi upp en liten pinne som underarmarna nu hänger i. Balken vilar på stadiga väggar som står på grundmuren. 300kg mitt på balken ger en nedböjning på 2mm vill jag minnas. ::)

Någon gång ska jag lägga upp filmen som visar när lastbilskillen från Lissma Såg lyfte in balken med kranen genom ett vindsfönster som var 2cm större än balken på höjden - det sparade mig många dagars arbete.
 
Jag gjorde på samma sätt som MathiasS, fungerade bra. Annars är det ett jättejobb att byta hela bjälken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.