Märkligt. Talade med osmo inga problem sa de. Än har jag inte sett något. Ifs har ju uv skydd på tak och rutor
 
Rottan skrev:
Märkligt. Talade med osmo inga problem sa de. Än har jag inte sett något. Ifs har ju uv skydd på tak och rutor
Har du pratat direkt med Osmo så är det väl lugnt. Den jag pratade med var ÅF endast och de har ju inte alltid koll.
 
Nä min åf gav mig olika svar varje gång jag var där. Beroende på vem man talade med. Tröttande och ringde själv till Osmo. Där fick jag raka klara svar.
 
Hur ser era golv ut nu när ni använt dom ett tag?
Går ni in med uteskor, eller blir golvet för jobbigt att hålla rent då?

Först hade jag bara tänkt att såpa golvet (massivt grangolv), men jag tror att det är risk för att det blir för mycket skurande om folk går in med gräs/smuts under skorna, så nu har jag börjat fundera på att köra en hårdvaxolja istället.
 
bece skrev:
Hur ser era golv ut nu när ni använt dom ett tag?
Går ni in med uteskor, eller blir golvet för jobbigt att hålla rent då?

Först hade jag bara tänkt att såpa golvet (massivt grangolv), men jag tror att det är risk för att det blir för mycket skurande om folk går in med gräs/smuts under skorna, så nu har jag börjat fundera på att köra en hårdvaxolja istället.
Har haft det ett år nu. Körde lutning och hårdvax. Toningen har hållt sig bra. Går ej med uteskor på det. Så det är inte värre att sköta än vanligt innergolv.

Riktigt nöjd med golvet än så länge
 
bece skrev:
Hur ser era golv ut nu när ni använt dom ett tag?
Går ni in med uteskor, eller blir golvet för jobbigt att hålla rent då?

Först hade jag bara tänkt att såpa golvet (massivt grangolv), men jag tror att det är risk för att det blir för mycket skurande om folk går in med gräs/smuts under skorna, så nu har jag börjat fundera på att köra en hårdvaxolja istället.

Har haft det ett år nu. Körde lutning och hårdvax. Toningen har hållt sig bra. Går ej med uteskor på det. Så det är inte värre att sköta än vanligt innergolv.

Riktigt nöjd med golvet än så länge
 
Högaktuell tråd för mig! Är ni fortfarande nöjda?

Ni lägger golvet fram till skenorna förstår ja men vad står skenorna på? lägger man utetrallen under skenorna fram till innegolvet?
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
S Siouxsic skrev:
I mitt uterum som blev klart före förra vintern satte jag Byggmax's billiga massiva furugolv (finns några trådar där jag frågade just ang massivt trägolv). Jag hade cellplast som isolering i golvet men ingen asfaboard.
Golvet målade jag sedan solitt-vitt och det ser ut som det ska fortfarande!

Första tiden (däribland även en kall vinter) har rummet varit ouppvärmt men nu är det helt uppvärmt, året om. Så temperatursvängar har det helt klart varit med om.

La golvet helt diktan och limmade ändsponten - resultat = toppen!!
Strålande resultat!
Var några år sedan du skrev detta, men jag är i bygga de fasen och har gjort precis som du. Tänkte lägga golvspån mellan furugolvet och reglar/cellplasten. Hur ser ditt golv ut idag?
 
Jag har gjort detta nyligen, 2 månder gammalt nu och det har varit 40grader i uterummet många gånger sedan dess och även minusgrader. Inga konstigheter än så länge. Jag skruvade golvet typ samma dag som jag hämta det från byggmax
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
kan ju passa på att uppdatera status eftersom jag fick en like i ämnet:)

snart 3 år senare och golvet är fortfarande fint. Visst märker man där mattor och möbler stått men det är ju en annan sak..
 
  • Gilla
rsa och 2 till
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Högaktuell tråd för mig! Är ni fortfarande nöjda?

Ni lägger golvet fram till skenorna förstår ja men vad står skenorna på? lägger man utetrallen under skenorna fram till innegolvet?

Har samma fråga vad står skenorna på? Bygger man en ram som skenorna står på eller bygger man golvet och sen ställer skenorna ovanpå det nya golvet?
 
  • Gilla
Akkuanka1
  • Laddar…
jag hann precis före dig :) Super nöjd som sagt. skenorna står i mitt fall på stommen "nedsänkt " i golvet och trallen på utsidan.

Såhär i efterhand vet ja inte om jag hade brytt mig om att göra så utan låtit trallbrädan gått in under skenorna.


värt att tillägga är väll att furugolv fortfarande är mot rekmomendationer från tillverkare osv osv. Om jag bara har haft tur med mitt golv vet jag inte men det har iaf utstått extrema värmeskillnader
 
  • Gilla
Markus_E_Andersson76
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
jag hann precis före dig :) Super nöjd som sagt. skenorna står i mitt fall på stommen "nedsänkt " i golvet och trallen på utsidan.

Såhär i efterhand vet ja inte om jag hade brytt mig om att göra så utan låtit trallbrädan gått in under skenorna.

värt att tillägga är väll att furugolv fortfarande är mot rekmomendationer från tillverkare osv osv. Om jag bara har haft tur med mitt golv vet jag inte men det har iaf utstått extrema värmeskillnader
Tack för uppdateringen!
Finns det möjlighet att se en bild på ”nedsänkta” skenan? Är det inte risk att det samlas vatten och smuts om den är nedsänkt?
 
M Markus_E_Andersson76 skrev:
Tack för uppdateringen!
Finns det möjlighet att se en bild på ”nedsänkta” skenan? Är det inte risk att det samlas vatten och smuts om den är nedsänkt?
Skjutdörrs spår fullt med smuts vid kanten av en ny monterad ljus träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröskel till skjutdörr med synligt skenor och smuts, vid en träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt längs med en glasveranda med skjutdörrar, visar trägolv inomhus och vått trädäck utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
StoraO och 2 till
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
[bild] [bild] [bild]
Riktigt snyggt!
Hur har du behandlat golvet?
Har förstått att furugolv är relativt mjukt, märker ni av att det lätt blir repor/hack?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.