Hej,

Har ett lite märkligt (tycker jag) fel på mina element.

Bor i en bostadsrätt med fjärrvärme. Har inga centraler eller så inne i min lägenhet, endast en lucka i golvet i en garderob där man kan stänga av/på hela systemet med ett par kranar.

Problemet är att på ena sidan av huset blir inte elementen varma, endast lite ljumna på toppen precis där röret går in.

Alla element på andra sidan huset funkar perfekt.

Har testat att lufta, men det verkar inte vara luft i något av de krånglande elementen.

Jag har bytt ut elementen i de 2 badrummen mot handdukstorkar. Dessa fungerar också perfekt.

Vad kan detta bero på? Någon som har några tankar? Är det en slump att alla element som krånglar sitter på ena sidan av lägenheten?
 
Hej !
Stäng av radiatortermostaterna på slingan som fungerar, öppna alla termostater på fullt på slingan som ej fungerar prova sedan att lufta.
 
Plocka bort termostaten på ett element och tryck in den lilla piggen, den skall gå lätt och återfjädra om den inte gör det så "motionera" den lite...inte ovanligt att det kärvar.

Har du haft värme på dessa element tidigare...nyligen?
 
Nu har jag testat att stänga av alla element utom de som inte blir varma och sedan lufta, det var dock ingen luft i något av dessa element så det blev ingen skillnad.

Testade sedan att plocka bort termostaten, och då blev det varmt i samtliga 3 element. När jag gjorde detta så la dock de andra elementen av istället, de som var varma tidigare.

Beror detta på att flödet blir lättare i de element med borttagen termostat, så att allt cirkulation sker där, eller vad?

Den lilla piggen verkar iallafall vara o.k på alla element, den fjädrar som den ska.

Det jag fått göra nu är att plocka bort termostaten på samtliga element i hela lägenheten, då blir alla varma. Får väl duga tills vidare, måste ju ha lite värme nu i kylan, men vad är lösningen annars, är det att byta termostater då?
 
Plockade du bort en termostat eller 3 st ?
Om du har termostaterna på läge max, blir det kallt då ?
Vad är det för termostat ?
Har den många lägen ?

På vissa termostater så ser man piggen på ventilhuset, när du monterar dit en termostat så kan du försöka se om termostaten trycker in piggen, ha termostaten ståendes på max läget när du skruvar dit den.
 
Samtliga element blev varma när jag tog bort termostaten, men jag behövde inta ta bort alla för att ett skulle bli varmt.

termostaten har lägena "* - 1 -2 - 3" och det står Danfoss Thermostath RA 2000 på dom.

När jag ställer termostaten i högsta läget och sätter tillbaks den så trycks piggen in en bit, det känns tydligt.

När termostaten sitter monterad så blir elementet endast lite varmt på toppen, mest där rören går in.

Däremot, när jag tog bort termostaten på de 3 element som inte blev varma, så kallnade de som tidigare blev varma. Skumt.....
 
För att förtydliga: Jag tog alltså bort termostaten på alla 3 elementen.

Termostaterna jag tog bort påverkade endast det element dom satt på, de två övriga hände inget med förrän jag tog bort även de termostaterna.
 
Visst,när du fick fart på det tre som inte fungerade så blev det kanske så varmt att temostaterna på de andra stängde och dom blev kalla...kanske?
 
När termostaterna är på maxläget hur varmt blir det i rummen ?
Den kanske känner att det är tillräckligt varmt och stryper flödet.

Det verkar som att flödet drar iväg åt ena slingan när du tar bort dem.


Man brukar kunna trimma termostaten så att den går att öppna mer.

http://varme.danfoss.se/PCMPDF/MTY1057-03.pdf
 
KalleT: De andra elementen kallnade direkt när jag tog bort termostaten på de 3 som inte fungerat tidigare, det märktes att det inte var något flöde i dom längre. Det handlade om minuter innan det märktes att de började svalna, så det berodde inte på att de andra 3 hunnit värma upp hela lägenheten.

Alpineski: När termostaten i på de 3 som inte fugerade stod i maxläget blev det inte varmt alls, det var kallt i de rummen. Märktes tydligt när det blev kallare nu, under natten när dörrarna in till sovrummen var stängda blev det ganska kallt i de rummen.

De andra elementen som fungerade höll en behaglig temperatur dygnet runt och var oftast ljumna. De andra var ibland lite ljumna längst upp där röret går in, aldrig mer än så.

Får väl kontakta riksbyggen angående detta antar jag, verkar vara svårlöst. Det blir ju lite för varmt att köra helt utan termostater har jag märkt nu......
 
Hej

Be Riksbyggen smälla dit termostater som har inställningslägen från 1 till 5.
Då tror jag ditt problem är löser sig.

Eventuellt så måste man göra en instrypning av radiatorsystemet.
 
kan vara ngn som har "lekt" med stamventilerna i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.