Hej,

Vårt hus ventileras helt och hållet via FTX, och då vill man ha huset så tätt som möjligt.
Men någon gång i månaden brygger jag öl i tvättstugan: kokar bort 3-4 liter vatten på en timme: mer än vad FTX-ventilation och en luftavfuktare kan hantera. För att slippa få kondens i rummet tänkte jag sätta in en intellivent/motsv. i en friskluftventil som just nu är igenskruvad inifrån (tallriken helt inskruvad).

Om jag sätter in en mekanisk frånluftsfläkt med kallras-skydd: räcker detta för att det ska vara tätt och förhindra insug? Jag tror inte det och fläkten kommer att vara avstängd 99% av tiden. Finns det något annat alternativ som är helt tätt? T ex skulle jag kunna sätta tallriken på utsidan och så får jag gå ut och skruva upp den de få gånger som jag vill använda fläkten. Eller finns det något smidigare alternativ, som man kan reglera från insidan, och som håller helt tätt när fläkten är avstängd?

Kan ni rekommendera någon bra mekanisk fläkt som är lätt att koppla ett flexibelt plaströr till?
Jag kommer inte att koka med kåpa ovanför grytan, utan endast tillfälligt dra dit ett flexibelt rör mellan fläkt och (ovanför) gryt-kanten. Fläkten ska vara kraftfull och gärna prisvärd, men behöver inte ha några finesser som fukt/timerstyrning.

Jag jäser aldrig mindre än 50 L vört, så det blir mycket kondens, när man kokar!

Många tack!

Swix
 
Hej, kallrasskyddet funkar bra. Kraftig kanalfläkt borde räcka o funka, gogla på ck100.
 
S Swixalot skrev:
Kan ni rekommendera någon bra mekanisk fläkt som är lätt att koppla ett flexibelt plaströr till?
Jag har en fläkt som heter Klimat K7 som jag kan rekommendera, även om installationen nog kräver elektriker. Den går att ställa in så den startar själv vid fukt, och har även ett läge som skyddar mot kallras, om det mekaniska inte skulle räcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.