Hej!

Ska bygga en bastu utomhus o kollar just nu på olika aggregat Jag har fastnat för Havia glow corner 9 kw. Den verkar prisvärd o rätt snygg också.

Men nu undrar jag om det inte hade blivit ännu snyggare med en stenvägg bakom aggregatet. kan dessutom vara bra då det antagligen blir väldigt varmt bakom bastuaggregatet, eller?
Har ni några bra tips, gärna en billig o enkel att montera, förslag någon?

Sen undrar jag också om man kan måla/vaxa eller liknande på lavar, golv o väggar för att få en något mörkare bastu. Känner att asp är vääääldigt ljust träslag.

Ber om råd o hjälp av er som gjort detta innan. Skicka gärna med bilder.

Tack!
Suzanne
 
Rött tegel bakom är snyggt som en fasad, finns halvsten ( pettring ) och muras upp, då sätts spik i väggen lite här och där, skallen ska hamna i bruket till hälften mellan stenarna, detta för att inte väggen ska ramla ut. Att preparera virket i bastun för mörkare nyans har jag inte sett och skulle tro att det kan bli kladdigt att sitta eller luta sig mot. Virket mörknar med tiden av värmen.
 
  • Gilla
suz.larsson
  • Laddar…
Grannen använde en slags bastuvax till sin ljusa panel den blev då mörkgrå till färgen. Enligt honom ska det finnas i olika färger. Hittas i välsorterad bastu/byggbutik.
 
Jag målade min granpanel med Supi bastuskydd. Finns även bastuvax men den blir lite blankare och jag sökte en mer matt finish.

Mvh

Daggen

Bastuinteriör med matt målad granpanel och en tänd vedeldad bastuugn från Harvia.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av bastu med matt målad granpanel på väggarna och bänkar av obehandlad trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en bastu med matt målad granpanel och bänkar med utsikt genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Limmen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.