Hej

vi är i slutspurten av vårt skisstadie och ska spika huset denna veckan. Alltså skriva på tillverkningsorder för huset. vi ska bygga med fiskarhedenvillan. Men ser i offerten nu att de ska ha 43 000kr för osb innanför gipsväggar (vi vill kunna spika upp saker på väggarna.) det blir 200kr/kvm för osb.
vi kan köpa det för 43kr/kvm. Är det rimligt att de gör ett påslag på nästan (?!!?) ja hur många hundra procent är det?
Och borde man kunna förhandla ner det? Att vi köper egna osb? De kommer säkert hävda att de är exakt måttanpassade för huset då. Men snickarna kommer ju kapa det på plats väl? Och snickaren tar ju fortfarande betalt för den tiden de behöver kapa osv? tips på argumentation för imorgon?
 
Ingår det montage?
 
Är inte deras pris inklusive montering?
 
Är osb upptagen som enbart material är det dyrt. Men är det extra för att få osb så antar jag att de räknat in montage, material o frakt plus gud vet vad.
 
Ja alltså det står såhär i offerten:
Inklusive anpassning av karmar, smygar, fönsterbänkar och omfattningar. Beräknas på husets totala bruksarea (BRA).

Men det är ju något som snickarna sen ändå tar betalt för. Vi betalar 43000kr i materialofferten. Men sen tar ju snickarna betalt ändå för att göra jobbet. De räknar ju på det också förutsätter jag.
 
Ok, normalt är väl billigare material än bygghandeln vid lösvirkesbygg pga mängdrabatter så jag fattar nog ej det motsatta. Finns möjligheten att leverera material själv så kan man be bygghandel att ge er ett avropsavtal utifrån materiallistan. Antar att det inte går...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.