Jag har precis fått en offert på EIB och Lexcom home, men jag tycker den verkar vara "extrasaltad" så jag lägger ut lite info här och hoppas någon kan ge lite kommentarer på om det verkligen är på det viset, helst då från de som har fått egna offerter som jämförelse.

Nedanstående priser är inkl. moms.

Grundinstallation: (standard)
I detta pris ingår, vita uttag och apparater i hus
central med 2 st. jordfelsbrytare, mätarskåp, kablage, el till maskiner
3 st. rörelsevakter i klädkammare / förråd, m.m.

79.375:- (arbete och material inräknat)

Extra utrustning:

EIB-strömställare typ Triton med termostat
(10 st. 3-knappars med termostat, 1 st. 3-knappars)

32.500:- (enbart material)

EIB-apparater i central
(12 st. dimmeraktorer, 3 st. 6-kanalsaktor, 2 st. 6-kanalsaktor till golvvärmecentral, strömförsörjning, gränssnitt, extra kapsling)

36.875:- (enbart material)

EIB-programmering och installation

24.000:- (enbart arbete)

Lexcom Home
Tv - tele - datasystem med totalt 16 uttag (8 st. dubbla) komplett central paket
Extra rör för parabol till huvudställe.

33.350:- (arbete och material inräknat)

Summa summarum:

Grundinstallation 79.375:-
EIB 93.375:-
Lexcom 33.350:-

Läste någonstans att det inte kostar mer än ett bubbelbadkar att få in lite intelligens i huset, finns det verkligen så här dyra bubbelkar.

Det uttalandet var visseligen för IHC, men är det så mycket billigare än EIB då ?

Hittade även denna artikel som är daterad i år, alltså inga gamla uppgifter (eller ?)
Hur har de fått tag på allt detta till det låga priset ?

Eller är det inte dyrare än så, om så är fallet så skulle man ju gärna vilja veta vilken fisma som inte är syrare än så.

Artiklar: Huset som gud minns:

Mvh ! / J
 
Kan inte kommentera din offert på EIB, men grundinstallationen verkar väl rimlig i pris (kanke lite dyr om det inte är ett lite större hus). LexCom offerten verkar väl tilltagen (23' hade väl varit mer rimligt).

Det hus som du länkar till har betalat betydligt mer än 50' extra för deras installation.
 
158 m2 är boan på.

Hoppas någon har synpunkt även på EIB, det är den delen som är svårast att motivera för frun.

Även lite annat som jag inte la ut siffrorna på, t.ex. 17 spotar för lika många tusenlappar, men de har inte jag bestämt att vi ska ha, så de har ju redan godkänts.

Jag tyckte ochså det lät väldigt lite för med 50' för allt det som var uppräknat i den artikeln, undra varför de angett ett pris som inte är "på riktigt".

/ J
 
P
Jarker,

Du har mail.

//P
 
Svårt att säga om offerten är "saltad" men du har ju valt en ganska exklusiv design (syftar på Triton).
Läste artikeln du länkade till och jag tror inte att priset avsåg den installationen som förmodligen kostar betydligt mer.
Men nog kan man få lite prylar för 50´
Exempel på materialpriser:
1 rum med 1st dimmerstyrd belysning och 1st av/på samt 1st designad tryckknapp - ca 4-5000:- ink.moms

Samma rum med värmestyrning inbyggd i knappen - ca 6-7000:- ink.moms

Problemet är att det är svårt att hålla igen när man satt igång, en panel i hallen är ballt men då sticker ytterligare 15´ :)
Visst är det dyrare men jämförelsen blir ofta skev när den ställs mot en grundinstallation som varken innehåller design eller dimmrar.
 
Exklusiv design, ja kanske, jag kollade Mertens motsvarighet och den verkar t.o.m. vara dyrare + att den inte gick hem hos frun.

Just den funktionen med värmestyrning gillade vi men så kostar det också.

IHC vs EIB ?

Skiljer det mycket mellan de i pris, borde ju inte skilja så mycket längre med fler olika märken, det som är "onödig kostnad" är ju programmeringen känns det som, när man inte gärna vill lägga ut 10' för själva programmet, och anlita elektriker bara för att ändra i systemet är ju inte heller optimalt.

Enl. den elektriker vi pratat med så går det inte att förbereda för EIB, vilket kan vara lite svårt att tro, det enda är ju att man vill ju inte ha separata rumstermostater först för att sedan försöka bygga in de.

Och det känns ju inte som vi valt en massa extra, annat än just värmestyrningen då, sedan att det är så elektrikern menar att det är lättare att bygga ut systemet, och att vi redan i hans mening redan bara har grunden, det känns ju inte som litet och enkelt startkit om man ser till prislappen.

Så jag hoppas på mer info. om priser, så vi kan gå vidare.

Kanske finns någon som har tips på bra och prisvärda elektriker som installerar sånt här som kan rekomenderas.

Vi ska bygga i Bollebygd, så utbudet av elektriker borde vara rätt stort om man räknar på en radie inom 5 mil, men rekomendationer är ju oftast guld värda.

/ J
 
Beträffande IHC och KNX så visst skiljer det sig.
Det är två helt olika tekniker, med IHC har i princip en liten dator i centralen som sköter allt och till den kopplar du vanliga "dumma" apparater.
Det blir billigare eftersom du kan använda vanliga knappar utan teknik inbyggd.
Nackdelen med IHC har du förmodligen själv upptäckt eftersom du tittar på Triton.

Med KNX så är varje liten apparat en "dator" i sig, visst finns det många leverantörer men tekniken är dyrare per definition, hur mycket dyrare den egentligen borde vara kan man ju förvisso diskutera.

Att förbereda för KNX är fullt möjligt.

Dra ett 20-rör/slang till en takdosa i rummet för lamputtaget, därifrån drar du rör till fönsterbelysnig, spotlights, uttag etc.

Dra ett rör från takdosan till en dosa för tryckknappen
Dra ett extra rör mellan alla knappar på planet och sedan hem till elcentralen

Du kan nu göra en "normal" installation och sedan när du får lust låta en elektriker dra i lite mer trådar i 20-röret (om det inte görs direkt) och dra en bussledning i "extra"-röret (om det inte gjorts direkt)
Med samma metod kan du även förbereda för IHC eller lite vad du vill.
 
EIB-strömställare typ Triton med termostat
(10 st. 3-knappars med termostat, 1 st. 3-knappars)

32.500:- (enbart material)

Dessa priser kan knappast vara inkl. moms

inte om du menar Busch-Jaeger Triton för då skall du slå till direkt...

Verkar vara väldigt bra prisbild på EIB prylarna,vilken installatör i Bollebygds trakten kan lämna dessa??

När det gäller programmeringen så måste antagligen företaget köpa denna tjänsten,därav priset...

Om du går in på lexels hemsida så kan dom rekommendera bra installatörer..
 
Hmm, har du några andra prisexempel på likvärdiga produkter att delge ?

Det enda jag hittat är 177,36€, runda slängar 1650:- på KNX online shopen per st. för de med termostat. och 92,11€ för de utan termostat, 855:- i svenska pengar.

Skulle då totalt bli 17,355:-

Jag har i min offert för 10 st med termostat och 1 utan ett pris på 26 tusen ex. moms.

Det är lite av anledningen till att jag tyckte det lät lite väl stort påslag, men har du andra siffror så tas de tacksamt emot.
 
Det priset är enbart knapparna,du behöver busskopplaren också ca:70 euro till,intelligensen sitter i busskopplaren,alltså 250 euro/st..

Det vore ganska intressant att veta vem installatören är,då jag själv byggt i Sjömarken med ett kompl. EIB system från Hager/Merten...
 
Jag håller på att bygga ett hus just nu med en omfattande EIB installation. Har aldrig sett ett sådant elskåp förut:)
Men vi ändrade oss lite under byggtiden varpå elfirman ville ha nästan 4000 kronor extra per ny aktorkanal (inklusive sensor).
Det är rena rånet
Via en site på nätet (det finns flera) Welcome to the EIB shop! - EIB Shop UK
så fick jag reda på priserna på 6 kanalers aktorenheter. Det visade sig då att dessa kostar ca 2-300 per kanal. Sensorerna kan man få i hög kvalitet från t.ex. GIRA för lika mycket.
När jag visade detta sjönk priset mystiskt över en natt till cirka 30% av de som de hade sagt först (Alltså var 2/3 rena "går det så går det" priser!!.
"Vi tog bara betalt som underleverantören av EIB sa" var kommentaren....

Bästa rådet: Köp alla komponenter över nätet på eibshop eller eibmarkt.
Låt en elektriker installera enligt dina anvisningar. Programmera själv (det är inte ens lite svårt, ingen programmering, bara att trycka på lite knappar i viss ordning) och sedan köra ett enkelt styrprogram på din dator som knyter samma alltsammans (det programmet heter ETS3).

Då blir helt plötsligt EIB en helt rimlig kostnad.

Jag köpte radiogateway till EIB/Radio på nätet för en bråkdel av vad elfirman ville ha. Med en sådan behöver du inte ens dra en sladd till sensorerna, Sätt i batteriet, prgrammera upp addressen i dem, klistra fast dem på väggen och kör....

Lycka till. Det är rätt kul när man går in på den nästa nivå och börjar programmera mer avancerade grejor än bara vilken sensor som styr vilken aktor. Själv håller jag på att fixa så jag kan styra godtycklig funktion i hela huset via mobiltelefonen, som jag alltid har i fickan...
 
Snailman
Det här med att köpa EIB på nätet verkar ju intressant, tyvärr vet jag för lite om det ännu, men jag tänker att bussystem med lågvolt, borde man ju kunna dra själv? Men det förutsätter väl att regleringen sköts ute vid förbrukarna, och det kanske är för dyrt ännu? (läste nåt sånt i en gammal tråd)

Jag vill gärna att vattnet, spis etc bryts när man lämnar huset och gärna någon larmfunktion. Får väl forska vidare i detta.:confused:
 
Det finns aktorer som sitter i standarddosor idag, alltså i väggen som en puck under den normala dosan. Men det är lite dyrare. Det normala är fortfarande att ha alla aktorerna i kopplingsskåp. Dessa kan man emellertid ha många av. I offentliga byggnader har man ofta en kopplingsdosa per rum men i villor blir det rätt fult. Man kan sätta dem inne i garderober mm.

Att köpa grejorna på nätet kan jag som sagt bara rekommendera. De svenska påläggen är som vanligt i den Svenska byggindustrin, hysteriska. Och jag provade Eibshop, med leverans på en vecka och i perfekt skick. Det är ju samma grejor som ni köper i Sverige till 3 gånger högre priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.