Hej,
Vi har tänkt köpa en tomt där det i detaljplanen står "Enligt kommunens kartmaterial är glacial lera den dominerande jordarten inom planområdet. Enligt SGU:s jorddjupskarta är det skattade jorddjupet 1-3 meter. ".
Hur vet man om det är en bra mark att bygga hus på eller om hus/marken sjunker eller liknande som gör de dyrt att bygga grund till nytt hus?
Vad kostar en geoteknisk undersökning för detta och är det någon man kan göra innan köp av tomten?

Mvh Martina
 
Lera kan ha väldigt olika egenskaper, allt från kass till bra. Är det en sämre typ av lera är det vanligaste att man får påla. Är det små lerdjup med bra mark under detta kan man schakta bort leran och ersätta denna med bra material. Man kan även bygga en källare för att avlasta leran och låta huset grundläggas djupare på leran. Leran kan även ha bra egenskaper så att man kan grundlägga platta på mark på denna. Kunde du på kartorna se vad som fanns under lerlagret? Det nämndes i en tråd att de fått betala 15kkr för en undersökning. Det finns som sagt många varianter att lösa detta.
 
På SGU:s hemsida kan man ta ut olika typer av kartor. Det kan löna sig att undersöka den gratistjänsten ordentligt. Det intressanta är vad som finns under leran. Små lerdjup behöver inte som @bossespecial skriver vara något problem. Känner man ett behov av en geoteknisk undersökning är det kanske ett skäl att dra öronen åt sig.
 
  • Gilla
Thunbergr
  • Laddar…
Tack för era svar!
Jag har tittat på SGU:s karta och de verkar vara 3-5 m lerdjup och några hus i närheten verkar ha gjort undersökningar och de har haft berg under. Jag antar att detta är positivt. Jag pratade även med en av grannarna som sa att han inte pålade när han byggde nytt garage, men att marken varierar väldigt mycket i området.
 
För att undvika kostbara mindre positiva överraskningar borde du absolut kosta på en geoteknisk undersökning
Problemet är väl bara att finna någon som tar på sig ett så litet jobb till en privatperson.
 
Ett alternativ är att bestämma sig för att påla och lägga pengarna där ist för på en undersökning som sannolikt ändå kommer innehålla en rekommendation om att påla.
 
B bossespecial skrev:
Ett alternativ är att bestämma sig för att påla och lägga pengarna där ist för på en undersökning som sannolikt ändå kommer innehålla en rekommendation om att påla.
Jag har funderat på de, men har hört att pålning är betydligt mer kostsamt än en undersökning (upp till 300 000 kr) och om de finns en chans att undersökningen visar att man inte behöver påla så sparar man mycket pengar.
 
harry73
Glacial lera brukar vara bra lera. Den är packad av 2km is och det hjälper mycket.

Men du behöver i alla fall en geoteknisk undersökning.
 
Är inte en glacial lera en lera som avsattes under inlandsisens avsmältning?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ja du har nog rätt
 
I kalkylen måste ni ta med vad för sorts hus ni tänker bygga. Ska det vara någon riktig poäng med en geoteknisk undersökning bör den påverka husets placering och planform, vilket talar mot ett typhus. Är det det senare som ni har tänkt er är det bättre att påla direkt eller titta på en annan tomt.
 
J justusandersson skrev:
I kalkylen måste ni ta med vad för sorts hus ni tänker bygga. Ska det vara någon riktig poäng med en geoteknisk undersökning bör den påverka husets placering och planform, vilket talar mot ett typhus. Är det det senare som ni har tänkt er är det bättre att påla direkt eller titta på en annan tomt.
Det är väl ändå bättre att utföra en geoteknisk undersökning. Max en dags jobb så har man borrat tillräckligt för ett hus.
Som tidigare nämnts kan leran ha fullt tillräcklig bärighet för att grundlägga ett ”lätt” hus direkt uppepå. Alternativt såpass grunt till berg att det är billigt att skifta ut massorna. Pålning kommer ändå i sista hand.
Jag bor t.ex i ett samhälle som ligger på glacial lera. Enda husen som är pålade är mig veterligen några hyreshus som byggdes på 60-talet. De äldre centrumhusen, tre våningar med butiker och lägenheter uppepå, har källare och ”flyter” i leran.
En modern villa är inte särdeles tungt.
 
  • Gilla
Tiji87
  • Laddar…
Claes Sörmland
Typisk glacial lera som jag har grävt upp på 1,6 m djup i en backe i östra Sörmland. Den är varvig eftersom leran har avsatts säsongsvis när det begav sig för kring 10 000 år sedan. Den är rätt godartat vad gäller bärighet.

Varvig glacial lera uppgrävd i Sörmland, med tydliga lager som bildats under olika säsonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Är "glacial lera" samma som orörd lera ? I så fall hade jag inte tvekat att bygga där, det är väldigt stumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.