Behöver ge konstgjord andning på vårt gamla garagegolv. Egentligen vet jag att man skulle bila bort skiten och gjuta nytt, men då det finns planer på att riva och bygga nytt i framtiden så känns det inte aktuellt.
Ska också säga att garaget är snickarverkstad och någon bil kommer aldrig stå där.
Därför skulle jag vilja ha tips på hur man ska jämna till detta månlandskap billigast och bäst.
Min tanke är att städa av nogrant, stryka på med primer och sedan gjuta upp sektionsvis med finbetong som armeras med armeringsnät på de tjockaste partierna och tunnare nät där det bara ska på någon centimeter. Höjderna skiljer från någon centimeter till över fem centimeter.
Någon som har någon annan lösning?

Gammalt garagegolv med skador och en snickarverkstads verktyg och utrustningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finbetong skulle jag inte använda i ditt fall, för tunna skikt för det, jag skulle def använda flytspackel.
Skulle flyta upp dom tjockaste skikten först, sen göra en flytning över hela golvet i ett svep!
 
Flytspackel hade väl kanske varit ett alternativ om det inte var så dyrt. Finbetongen skulle gå på 3500 medan flytspackel skulle landa på 12000 vilket är en bra bit över budget. Sedan vet jag inte hur det är att ha flytspackel som färdigt golv som det ska rullas maskiner på o.s.v.
Det är övervägande en skikttjocklek på 50 mm vi pratar om.
 
Med tanke på det du beskrivit, att det är olika nivåer, skulle jag inte ens fundera på finbetong.
Ibland kostar det om man vill ha en hållbar lösning......
Men gjut först dom absolut djupaste delarna, sen en flytspackling över hela ytan.
Och du verkar ju inte ha maskiner som väger så mycket, så det funkar....
 
Om det ändå skall rivas är det väl bara att blanda K20 betong och fylla de värsta svackorna.

Fast skall det verkligen rivas?
Om byggnaden går att lappa ihop på ett vettigt is kunde du sätta pengarna på ett nytt garage bredvid och så har du både garage och snickarverkstad.
 
H heimlaga skrev:
Om det ändå skall rivas är det väl bara att blanda K20 betong och fylla de värsta svackorna.

Fast skall det verkligen rivas?
Om byggnaden går att lappa ihop på ett vettigt is kunde du sätta pengarna på ett nytt garage bredvid och så har du både garage och snickarverkstad.
Tyvärr är det inte svackor utan flera omgångar plattor som gjutits i olika nivåer. Påbyggt o tebyggt som vi säger i Småland.

Vi vet inte om vi kommer riva, men om frugan får igång en keramikverksamhet så blir det nog så att den gamla längan på 50 m2 får stryka på foten och en ny på 90 m2 byggs på samma ställe. Men tills dess vill vi ha en fungerande verkstad med jämnt golv.
Något garage får vi inte plats med men tankar finns på att göra en smäcker carport över bilarna.

Jag ringde den lokala betongstationen idag och kollade pris på 2 kubikmeter som skulle räcka till att gjuta på en kaka på 10 cm och priset var inte avskräckande så det blir nog att lägga ut armeringsnät och gjuta ett helt nytt golv över det gamla.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Om du har någon plan på att behålla det gamla skulle jag hacka ut gamla golvet och lägga frigolit under det nya. Annars far all värme ned åt backen där den inte gör någon nytta.
 
H heimlaga skrev:
Om du har någon plan på att behålla det gamla skulle jag hacka ut gamla golvet och lägga frigolit under det nya. Annars far all värme ned åt backen där den inte gör någon nytta.
Det hade väl varit en önskedröm men då tillkommer urgrävning och påfyllning av bättre material o.s.v och då känns det ganska menlöst att lägga det jobbet.
Att lägga några timmar på att armera och sedan en dag på gjutningen känns just nu max vad jag vill göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.