Upptäckte att min elpatron löste JFB när jag slog på brytaren. Det är en separat elpatron i en liten behållare kopplad bredvid kökspannan (för värmesystemet). Styrskåpet sitter på vinden och har säkert frusit i vinter. Möss har vi också...

Men det är väl själva patronen som är vanligaste boven. Är det enkelt att kontrollmäta? Jag har inget vatten i systemet nu, så kan ej provköra.
 
Ja om det är enkelt att mäta så är det det. :) Dvs mät mellan polerna och jord och se om det är, mer eller mindre, ren kortslutning.

Men för det mesta så är det inte så enkelt att mäta. Det krävs vatten, eller att den värmt en stund, eller liknande.

Du kan ju pröva att megga, och får du dåligt värde så är det bara att skrota. Men den måste inte vara hel bara för att du får ett bra värde... (Chansen ökar dock).

Mina två ören.
 
Hej, jordfel kan man i princip ej mäta fram men elpatroner är vanligt att de läcker till jord efter ett tag då de är utsatta för höga temp. Men kolla de allra vanligare först fukt i kopplingar. Mössen tar man med Roshiled Brodifacoum från ebay
 
Tänkte också att det skulle dröja ett tag innan det gav utslag, men JFB:n går alltså direkt (< 0,2 s). Vattnet var nog borta när jag provade, men osäkert.

Var lite inne på att koppla loss elaptronen och slå på strömmen om inget omedelbart kunde mätas upp, men känns lite vanskligt med tåtarna lösa.
 
Hur gammal är patronen? Kanske läge att byta. 230 volt ut i värmesystemet låter inte skoj.
 
A Anders_Nilsson skrev:
230 volt ut i värmesystemet låter inte skoj.
Det är lungt, jag har 400V (det är 3-fas patron).
 
Du kan ju testa att koppla bort patronen, helt. Och koppla på ström, bara för att uteslouta att felet sitter i någon annan del än värmaren.
 
M -MH- skrev:
känns lite vanskligt med tåtarna lösa.
Som jag skrev, jag är lite osäker på om styrsystemet mår bra utan belastning.
 
Det kan knappast skada att du testar med den bortkopplad. Värre är kanske om du körde den torr första gången men löste JFB direkt så är inte det heller något problem.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Kökspanna , är nog av äldre art allt med öppet system och kärl på vinden. styrskåp säger du. EL-patron får sitt via termostaten som sitter i pannan och ev en pump ska få sim start via pannan med. Ett styrskåp kan inte frysa utan att kommer vatten i det och då är det överledning till jord i det. Om elpatron slås till och JFB löser så är det fel på patronen, gör so dom säger lossa tamparna på patronen, häng dom i luften och slå patronen, JFB håller , byt patron eller elda.
 
Fasiken, idag när jag tänkte felsöka så löste inte JFB längre. Hade på i några timmar, och det blev varmt och fint.

Bara att se glad ut, eller?
 
Kolla in allt som har med rör och el att göra så det inte är någon fukt eller väta som kommit på el-delarna, nu när du har haft avstängt så har trycket sjunkit och det torkat upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.