Jag kollade pris på att ta bort eterniten på ett 180 kvm fasad och det kostade i Gbg 28000 inkl moms! Stor skillnad således!

Jag trodde inte man fick ta bort eternit själv, det är många byggfirmor jag pratat med som "vägrar" pga höga skadestånd.
 
Hur menar du, byggfirmor som vägrar vadå? Att du tar bort eterniten själv? Det har väl inte byggfirmorna nånting att säga till om.

Du får ta bort eternit hur mycket du vill själv. Yrkesmässig hantering kräver speciell utbildning och någon form av certifiering.
 
Hej igen oderooy/Olivier
Under min eternit så var det någon tunn isolering med papp på båda sidorna.
Den tog jag bort dels för att komma åt att regla upp för nya panelen /isoleringen.
Sen när jag ändå gör jobbet så vill jag ha allt utbytt och nytt under den nya panelen.

Jag köpte "vanlig" isolering skivor isocover.
Delningen av huset gjorde jag med Överbläck till fönster.
Vindavvisande väven är ju istället för vindpapp, som har till uppgift typ att stoppa vinden så att den inte blåser rakt in i isoleringen och huset typ.
Är det något annat du undrar så är det bara att höra av dig så ska jag försöka svara så gott jag kan ;o) Telnummer finns på hemsidan.
Där som sagt kan du ju se en del grejer vill du se mer detaljer så har jag mer bilder som inte ligger på hemsidan.
Mvh
 
Just ja ang eternit borttagningen så gick det väldigt lätt för mig iaf.
Jag ruck ur alla spikar med en hovtång- Så det var väldigt få plattor som gick sönder. Rensade en sida åt gången tog kanske 2-3 timmar per sida med stege.
Ps glöm inte andningsmasken iaf....

Jag kastade min eternit i omgångar på återbruket. Kostade gratis....
 
Hej,
Jag försökte ta ner en eternitplåt igår. Det gick inte så enkelt som jag trodde. Jag fick inte ut en enda spik och plåten knäckte ner jag dråg på den.

Någon som har ett bra tips här? Jag tror inte att jag kommer åt spiken med en hovtång…
Olivier
 
Ja, som sagt, jag tror att Renovering hade lite tur med sina spikar. Våra spikar var rostfria och hade hullingar, så de var riktigt svåra att dra ut. Det fans inte en chans att få tag i deras små huvuden med hovtång. Kofot var vårt verktyg och de flesta Eternitplattorna sprack för oss. Försök ta tag så nära spikarna som möjligt med kofoten är mitt tips om du inte får tag i spikarna med hovtång.

Våra plattor var små smala och höga. De som satt utanpå lockläkten kunde man ibland få loss hela, men de som satt mellan hade luft bakom, så de sprack nästan alla.

/pinebar
 
Borde det inte gå bra att bara regla upp, och isolera direkt på eterniten?
Den är ju inte farlig där den sitter + att man slipper en massa arbete.
 
Eterniten kommer att bryta sönder när du spikar i det. Sedan kommer de små bitar ramla ner bakom din nya fasad. Hur roligt är detta? Min visst går det, och det är säkert många som har gjort det så innan.
 
Har just upptäckt att det inte längre är gratis att lämna Etermit som privatperson i Stockholm :(
1250:- /ton + moms kostar det nu.
(Om man inte lämnar mindre än 20 kg för då är det fortfarande gratis.)
 
oderooy skrev:
Eterniten kommer att bryta sönder när du spikar i det. Sedan kommer de små bitar ramla ner bakom din nya fasad. Hur roligt är detta? Min visst går det, och det är säkert många som har gjort det så innan.
Man spikar inte, utan man använder speciella skruvar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.