Hej!
Jag är ute efter gångjärn för köksluckor med lågt inbyggnadsdjup.

Ikea har en variant som hade passat bra som de skickar med om man köper en inbyggd kyl. Personalen på Ikea kan tyvärr inte beställa dessa gångjärn löst och att köpa ett kyl för över 4000 känns inte aktuellt för att få två gångjärn. Danco, Made in Italy, står det på dem men jag lyckas inte hitta dem på nätet.

Är det någon som kan tipsa om några gångjärn med lågt inbyggnadsdjup som dessutom gärna får passa till Ikeas luckor?
Tackar ödmjukast för hjälpen.
 
  • Gångjärn med märkningen 'Danco, Made in Italy' monterat på en vit kökslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Vad menar du med lågt inbyggnadsdjup?
 
Mats-S
Redigerat:
mowatom skrev:
Vad menar du med lågt inbyggnadsdjup?
Det borde jag kanske förklarat bättre, jag menar alltså hur långt in i skåpet de går. De på min bild är väldigt korta för att man skall få plats med ett kyl innanför.
Alltså måttet 66 på följande bild från Blums katalog:
Teknisk ritning från Blums katalog som visar måttet 66 mm för en dörrmekanism för hel täckande lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Kanske dom här är modellen du söker
[länk]

[länk]

Här hittar du deras sortiment på Dancos hemsida
[länk]
Garanterat att du hittar ditt gångjärn där, maila dom och kolla hur du kan köpa det .-)
Gångjärnet på bilden har bara två skruvar på själva gångjärnet, jag hittar inga sådana gångjärn på deras hemsida. Deras hemsida utelämnar annars väsentlig information så som mått vilket knappast underlättar.

Det första gångjärnet som du länkade är av typen som monteras parallellt vid stängt läge.
Teknisk ritning av ett möbelgångjärn med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock så verkar det inte sträcka sig särskilt långt förbi fästskruvarna.

Jag hittade däermot detta gångjärnet: https://www.amazon.se/grytband-medelanslag-gångjärn-grytgångjärn-fjädergångjärn/dp/B01MG9DE2Y/ref=sr_1_7?dchild=1&keywords=danco&qid=1615831987&s=home-improvement&sr=1-7
Jag kan inte förstå vilken modell det motsvarar på Dancos hemsida och det finns ingen användbar information med det är värt en chansning tänker jag. Det är ju inte samma som från Ikea men kanske tillräckligt bra.

Jag hittade två bilder till som jag bifogar.
 
  • Närbild av ett öppet skåps gångjärn med två skruvar märkt 'DANCO'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn med två skruvar monterat på en vit skåplucka, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
  • Gilla
Bordsduk
  • Laddar…
mowatom skrev:
Hettich har den här, verkar klockren. [länk]
Tack så mycket, mycket intressant modell!

44 mm inbyggnadsdjup är på millimetern exakt min smärtgräns, nominellt. Köper nog hem ett par och testar. I värsta fall ser det ut som att man skulle kunna fila bort några millimeter i bakkant av monteringsplattan.

Får dock lite ångest av justeringsmöjligheterna på det gångjärnet. Man inser hur bortskämd man är med de moderna fullt justerbara gångjärnen.
 
Pianogångjärn? De är definitivt tillräckligt starka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.