Spänningen på en säkring är den maximala spänning som säkringen får anslutas till.

Så en säkring som är märkt 12V får bara användas i system upp till 12V.
En säkring för 250VAC går utmärkt att använda i 12/24/36/48VDC-anläggningar.
 
  • Gilla
uffeulander
  • Laddar…
Man bör som sagt inte gå uppåt. Säkringen får gärna vara stämplad med en högre spänning än man använder. Men inte lägre. Sedan skall man hålla ögonen på att det ofta är olika maxspänning för säkringarna beroende på om de används till AC eller DC.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Spänningen på en säkring är den maximala spänning som säkringen får anslutas till.

Så en säkring som är märkt 12V får bara användas i system upp till 12V.
En säkring för 250VAC går utmärkt att använda i 12/24/36/48VDC-anläggningar.
Okej Hade ingen aning om detta dax att fixa nya säkringar då Tack
 
uffeulander uffeulander skrev:
Hej Har en fråga..Hur är det med säkringar? Om jag har 48 volt i ett solcells system och jag ska ha en säkring på 40 amp måste då den då vara anpassad till just 48 volt 40 amp eller funkar de att använda en 12 volt 40 amp säkring?
Mvh Uffe
Är det någon som har en länk till sådana säkringar för 48 volt?
Tycker jag inte hittar några när jag söker?
Tack /Uffe
 
Säkringen har väl en beteckning, partnummer, standard?
Själv har jag motsvarande problem med säkringar till min rörförstärkare, vanliga glassäkringar bryter 250V, de här till anodspänningen måste klara 600.
 
Har inga spänningsdata, men i samband med solceller har jag ofta stött på typen AGU- säkring för lite större strömmar t.ex. 70A och även sådana som är avsedda för elektriska båtmotorer för 12 eller 24 V DC.
 
Kanske denna länk ?
Skärmdump av sökresultatsida för 48V-DC säkringar hos Mouser Electronics med produktbilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
uffeulander uffeulander skrev:
Hej Har en fråga..Hur är det med säkringar? Om jag har 48 volt i ett solcells system och jag ska ha en säkring på 40 amp måste då den då vara anpassad till just 48 volt 40 amp eller funkar de att använda en 12 volt 40 amp säkring?
Mvh Uffe
Hej, En avsäkring är i första hand ett brandskydd för den kabel som avses så att inte överhettning antänder omgivningen. I ditt fall är strömmen ganska hög 40A. Så vilken grovlek skall du ha på den kabeln och även längden kan spela in vid större avstånd.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Spänningen på en säkring är den maximala spänning som säkringen får anslutas till.

Så en säkring som är märkt 12V får bara användas i system upp till 12V.
En säkring för 250VAC går utmärkt att använda i 12/24/36/48VDC-anläggningar.
Okej men vad händer om man använder en säkring som är till för 12 volt 40 amp och man kör 48 volt.....När går denna säkring sönder innan 40 amp eller mer en 40 amp?
 
hsd
Det finns risk för en ljusbåge om inte säkringen har tillräcklig brytförmåga, +40 ampere är en hel del
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
uffeulander uffeulander skrev:
Okej men vad händer om man använder en säkring som är till för 12 volt 40 amp och man kör 48 volt.....När går denna säkring sönder innan 40 amp eller mer en 40 amp?
Högst troligt kommer allt fungera utmärkt. Den löser vid samma ström oavsett vilken spänning som är inblandad. Men det finns en risk att det blir en ökad brandrisk den gång säkringen faktiskt löser. I synnerhet om det skulle finnas induktanser med någonstans. Det är lite som att fråga vad som händer om man överlastar en släpvagn. För det mesta går det utmärkt. Har man otur går något sönder.
 
  • Gilla
Håbbe01 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Fotografen Fotografen skrev:
Säkringen har väl en beteckning, partnummer, standard?
Själv har jag motsvarande problem med säkringar till min rörförstärkare, vanliga glassäkringar bryter 250V, de här till anodspänningen måste klara 600.
Vilken format är det? 600V finns det ju många olika varianter av hos t ex Conrad eller Elfa och många andra, t ex https://www.conrad.se/p/hv51010-mul...0-a-600-v-supersnabb-ff-innehall-1-st-1499830
 
Jag kikade lite snabbt. Normalt sett verkar säkringar av biltyp vara godkända för 32V, men det ser ut att finnas varianter för upp 80V.
 
hsd
Det var en bra fråga multiman
Eftersom TS frågade om det går med 12voltssäkring så kan man misstänka någon typ av flatsäkring, men bara frågeställaren vet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.