KristinaRT
Jag ”hör” på dig att du är upprörd, och baserat på din upplevelse förstår jag din upprördhet.

MEN, hur orättvist, irriterande, upprörande det än är har du INGEN juridisk möjlighet att tvinga grannen att göra som du vill och önskar.
Det du kan göra är att bestämma dig för vad du ska/vill göra, vad är viktigast för dig?

Som jag ser det har du tre alternativ;
1) acceptera att du har insyn, men en väg att använda och en granne som du nog aldrig kommer gilla.
2) lös situationen själv på din mark på ett konstruktivt sätt. Ja, det kostar men du får det som du vill.
3) flytta
 
  • Gilla
Appendix och 22 till
  • Laddar…
harry73
P Peter Thörn skrev:
Då får jag alltså skylla mig själv och lägga ut pengar bara för att jag fått en ny granne?
Du tar det vi skriver personligt och verkar tro att vi tycker du är dumt i huvudet som inte såg det komma.

Jag tycker inte du är dumt i huvudet och att du får skylla dig själv. Men med de förutsättningar du skriver, ser jag inte heller att grannen gjorde fel. Och eftersom även lantmäteriet tyckte att du behövde nytt servitut, var dina vägrättigheter inte vattentäta.
Nu när du har servitutet vill du även ha rätten att behålla insynsskyddet. Förståeligt, men ingenting som ingår i servitutet. Så nu har du några valmöjligheter, inga är optimala och alla känns orättvisa, men de är ändå de valmöjligheter du har.
Acceptera att sätter du kunde använda din tomt är förstörd utan att det är dit fel. Och acceptera att det kostar att åtgärda.
Och därefter är det bara att acceptera den lösningen som passar dig bäst.
 
  • Gilla
Appendix och 19 till
  • Laddar…
Irriterande och såklart känns det onödigt med både utlägg och arbete. Men ju mer jag tittar på gatubilden och kartan, så ser jag bara en väg att gå. Den kostar pengar, men kommer tveklöst att öka både upplevelsen för dig och höja värdet på huset rejält. Anlägg en stadig grusväg ovanpå fibern och plantera en allé som föreslagits.

Fundera på hur de två alternativen skulle beskrivas av en mäklare med ord och bilder på Hemnet. Bilden på den långa privata allén längs med åkern upp mot det röda huset som ligger helt utan insyn, jämfört med nuläget med insyn och väg beroende på grannen och med en nästan användbar grusväg i åkerkanten. Om jag bodde som du hade jag också varit irriterad på att det kom en granne och stökade till det, men absolut använt det som ett argument till att lägga lite pengar och få områdets coolaste "herrgårdsinfart".
 
  • Gilla
Ingenjören och 13 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Hm men... 800 kvm var alltså tidigare täckt av buskar. Nu är den rensad. Där ska bli hus alltså? eller ligger det ett hus bortom dessa 800kvm?
Hur långt är det egentligen till grannen? Ta gärna ett kort eller två så att man får ett hum om vad som kan göras och hur. Kanske kommer vi på något kreativt inom de ramar du har? :)
En landsväg kantad av stora stenar och barträd med en röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
A
Kan du sätta en hög grind/port som är tät vid på din tomt som ger insynsskydd för vägavsnittet och sedan växter/plank/mur på båda sidorna om infarten?
 
  • Gilla
Franken. och 3 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Kan du sätta en hög grind/port som är tät vid på din tomt som ger insynsskydd för vägavsnittet och sedan växter/plank/mur på båda sidorna om infarten?
Jag har tänkt i samma banor. Problemet här är ju att TS hus ligger så nära fastighetsgränsen att det antagligen upplevs som väldigt störande att ha fått ett nytt hus så nära inpå. Jag hade också undersökt möjligheten till plank nära tomtgräns och ett par rejäla grindar för infarten.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag har tänkt i samma banor. Problemet här är ju att TS hus ligger så nära fastighetsgränsen att det antagligen upplevs som väldigt störande att ha fått ett nytt hus så nära inpå. Jag hade också undersökt möjligheten till plank nära tomtgräns och ett par rejäla grindar för infarten.
Jo precis så.... vårt hus ligger mellan drygt 2 meter från från tomtgräns i det nordöstra hörnet av huset... det är också det enda alternativet till att nå baksidan...
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag har tänkt i samma banor. Problemet här är ju att TS hus ligger så nära fastighetsgränsen att det antagligen upplevs som väldigt störande att ha fått ett nytt hus så nära inpå. Jag hade också undersökt möjligheten till plank nära tomtgräns och ett par rejäla grindar för infarten.
Om man tittar på tomtgräns så står min bil till största delen på grannens mark...
 
  • Röd bil parkerad nära en röd stuga, delvis på grannens mark med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
P Peter Thörn skrev:
Om man tittar på tomtgräns så står min bil till största delen på grannens mark...
Det är ju ett problem, för då kan du knappast sätta grindar eller plank där utan att bli av med din parkering. Ingår parkeringen i vägservitutet? Om inte: Vad är planen om grannen inte vill att du ska parkera på dennes mark?

Jag tycker att det verkar som om du måste välja mellan två jobbiga saker. Antingen ha kvar nuvarande infart och parkeringslösning och stå ut med insyn eller anlägga ny infart söderifrån med ny parkeringsmöjlighet och låta gränsen mot grannarna växa igen.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag kollat på alla bilder och tänkt och funderat. Jag hade grusat upp det som ser ut som en grusplan framför huset ordentligt och gjort en fin parkering nedanför den, alldeles vid ”infarten” så att man kan köra på traktorvägen från söder utan problem och få plats att vända och parkera där.

sen skulle jag fixa iordning den vägen så att den är farbar. Om du har ett avtal med en bonde om odling så ändra arrendet någon meter. Så att du får plats med vägen och inte riskerar att hen gräver upp fibrer.

sen hade jag dragit upp ett rejält plank längs tomtgräns rakt över den omtvistade vägen och en bra bit ner och sen anlagt högväxande häck hela vägen ner. Eller en bra bit iallafall. Häckar nån meter ifrån knuten är ett självklart val i det här läget!

Då får du en härlig väg, en trevlig avskild gårdsplan och skydd mot grannarna.

man kan fixa upp vägen bara litegrann med grus osv. Man behöver inte lägga 50000 på att rusta från grunden direkt. Vänta med det ett par år. Gör vägen drägligt farbar nu bara. Lägg pengar på plank och buskar så att du får sinnesro först. Sen planera resten.
 
  • Gilla
Donn och 11 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Nu har jag kollat på alla bilder och tänkt och funderat. Jag hade grusat upp det som ser ut som en grusplan framför huset ordentligt och gjort en fin parkering nedanför den, alldeles vid ”infarten” så att man kan köra på traktorvägen från söder utan problem och få plats att vända och parkera där.

sen skulle jag fixa iordning den vägen så att den är farbar. Om du har ett avtal med en bonde om odling så ändra arrendet någon meter. Så att du får plats med vägen och inte riskerar att hen gräver upp fibrer.

sen hade jag dragit upp ett rejält plank längs tomtgräns rakt över den omtvistade vägen och en bra bit ner och sen anlagt högväxande häck hela vägen ner. Eller en bra bit iallafall. Häckar nån meter ifrån knuten är ett självklart val i det här läget!

Då får du en härlig väg, en trevlig avskild gårdsplan och skydd mot grannarna.

man kan fixa upp vägen bara litegrann med grus osv. Man behöver inte lägga 50000 på att rusta från grunden direkt. Vänta med det ett par år. Gör vägen drägligt farbar nu bara. Lägg pengar på plank och buskar så att du får sinnesro först. Sen planera resten.
Det gäller att få med sig grannarna på plank i tomtgräns bara. Måste man ställa det 4,5 meter in på den egna tomten blir man av med lite väl mycket mark med tanke på hur avlång tomten är.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det gäller att få med sig grannarna på plank i tomtgräns bara. Måste man ställa det 4,5 meter in på den egna tomten blir man av med lite väl mycket mark med tanke på hur avlång tomten är.
nja det behövs väl bara ett bygglov. Och visst är det så att 180cm i tomtgräns är okej utan? Jag har säkert fel...

I vilket fall så häckar är ju okej. Höööga tjocka jäklar. :)
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
nja det behövs väl bara ett bygglov. Och visst är det så att 180cm i tomtgräns är okej utan? Jag har säkert fel...

I vilket fall så häckar är ju okej. Höööga tjocka jäklar. :)
Här i kommunen får vi bygga staket upp till 1,1 meter. Sedan krävs bygglov som grannen (troligen) har rätt att överklaga...

Häckar får däremot släppas upp 4-5 m utan problem
 
Alternativ börja med att bygga en upphöjd altan så du kan sitta och iakta grannen dag som natt. Sen kanske han fixar insynsskydd? :p
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
P Peter Thörn skrev:
Här i kommunen får vi bygga staket upp till 1,1 meter. Sedan krävs bygglov som grannen (troligen) har rätt att överklaga...

Häckar får däremot släppas upp 4-5 m utan problem
men ni är så pass ovänner alltså att du tror att han kommer att ha åsikter på ett plank på andra sidqn den där lilla dungen? :/ jisses
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.