Hejsan!

Jag har nyligen köpt ett hus och är i färd med att börja fixa lite grejer. Det är byggt på sent 1800-tal och är i mesta del trä. Jag tänkte att ett enkelt första projekt var att höja dörrkarmarna, dom är runt 180 cm så jag går runt och slår i huvudet. Efter att ha börjat såga upp så upptäcker jag att det är betong under. Dock så verkar den bara gå runt karmen.

Min fråga är, är det lugnt att bara slå bort den? Det har suttit en dörr där innan men är nu helt öppet (med smeckhålet dolt bakom plywood) och antar att betongen var till för att stabilisera så att dörrhålet inte skulle bli skevt. Betongen har även börjat vittra sönder så det känns inte som att den gör någon nytta. Men tänkte jag skulle höra vad mer erfarna byggare hade att säga först.
 
  • Dörrkarm i äldre hus med påbörjad sågning och synlig betong ovanför, inblick i kök med hyllor och köksgeråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trä och sågat golv som avslöjar ett underliggande lag med vittrande betong nära en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sågad upp dörrkarm med gammal vittrande betong under i ett hus från 1800-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att det är ett ganska gammalt hus och då hade jag öppnat upp väggen mer för att bedöma konstruktionen.
Är huset tillbyggt och det tidigare varit en yttervägg?
Det ser ut att ligga en överliggare ovanför putsen och om den är bärande så bör överliggaren i öppningen endast vara för dörromfattningen.
Vad finns ovanför?
Detta är inte mitt expertområde.
 
Redigerat:
Öppnade upp lite mer, och ser att det ligger en tegelvägg bakom träet. Tror inte det varit en yttervägg innan, eftersom det finns bjälkar innan och efter dörren som kommer från samma tid. Ovanför putset och teglet ligger det just en sådan bjälke, varför jag inte tror att dom tegelbitarna gör något annat än att täppa upp hålet mellan bjälke och dörrkarm.
 
  • Renoverad interiör som visar synlig tegelvägg bakom träram nära dörröppning med exponerad bjälke ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synligt trä och tegelvägg bakom, med isolering och rörledning, under en träbjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelvägg synlig bakom träbjälke och putslager i en öppning ovanför en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får bedöma konstruktionen eventuellt håller dörrpostens överliggare endast upp teglet över dörrposten.
Är det tegel tycker mer det ser ut som sten skiffer.
 
Hej, kom du vidare med detta? Planerar något liknande, också sent 1800-tal. Intressant att se hur det gick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.