hej.

behöver lite hjälp med min contura spis från 80 talet.
Det är första gången jag försöker elda i den men har svårt att begripa mig på hur jag styr flödet på inluften.
Det sitter en rektangulär lucka under glasluckan som går att skjuta antingen till höger eller vänster men jag tycker skillnaden är minimal på effekten av inluften. Som det är nu behöver jag ha glasluckan öppen för att elden ska hållas igång.

sedan undrar jag hur jag får reda på vad den heter så jag kan försöka få tag i en bruksanvisning eller dylikt.

mvh Johan

sorry för bilderna. Vet inte hur jag kan ändra dom.
 
  • Bild av en uppochnervänd typskylt på en Contura spis från 80-talet med modell- och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart Contura spis från 80-talet med öppen glaslucka visar brinnande eld, placerad framför stenvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
J johan124 skrev:
sedan undrar jag hur jag får reda på vad den heter så jag kan försöka få tag i en bruksanvisning eller dylikt.
Här finns "bruksanvisningen"
https://www.contura.eu/download/18.3bef29f616794a4c8cbab77/1552551753722/iav_Contura_Futura.pdf

Har du inluft till den som kommer utifrån (yttervägg eller krypgrund) så finns det ett spjäll mitt under framkanten som du drar ut för att öppna för inkommande uteluft, som kommer ut framtill genom hålen i plåten under eldstaden. Så man kan anta att du ska öppna den lilla rektangulära luckan där för att släppa in luften som kommer utifrån?

Jag har själv haft en Contura lika din men utan glasluckor. Det jag har hört om glasluckorna är att dom konstant sotar igen, hur man än beter sig ;-)
Rengör dom med aska från spisen, dvs ta en bit fuktigt hushållspapper, doppa det i askan och gnugga sedan rent glaset, funkar kanonbra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.