Hej allihop

Min första fråga i forumet så hoppas ni har lite förståelse :cool:

Vi ska gå igång och bygga vårt första hus, så frågorna är många men börjar med isoleringen i snedtaket samt kattvind.
Har nyligen fått K-ritningar och reagerar på isoleringen (270mm)
Har läst och hört att min.300mm är att föredra.
Har som sagt inga erfarenheter från tidigare byggen och undrar om detta är bra eller ska man öka på tjockleken?
Huset byggs i Ystad så några jättekalla vintrar Har vi ej.
Stommen är Ytong Energo 365mm
Betong takpannor.
 
Arkitektonisk ritning av en byggnadssektion med detaljerade mått och konstruktionsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När vi byggde i Laholms kommun år 2010 satte vi 310 mm isolering i väggarna (45+220+45) och 290 mm i vindsbjälklaget + 100 mm cellplast i yttertaket.
Kattvindarna fyllde vi på med en massa extra lösull, för att isolera rören till och från FTX-aggregatet.
Och vi hade 3-glasfönster med argonfyllning.
Det blev mycket bra, med LLVP-uppvärmning och en total elförbrukning ca 4800 kWh/år.

Och härligt med de djupa fönstersmygarna, som de tjocka väggarna gav :D
 
Isoleringen är nog lite på gränsen om man tittar på U-värdet för taket. Dock kan medelvärdet för hela huset vara ok. Lösull i branta tak har generellt ett lite bättre lambda-värde, dock borde det värdet vara specat. Sedan ser det ut som om kattvinden kommer bli välisolerad då det inte finns nått som hindrar lösullen falla ner. Dimensionen på takstolens överram ska skrivas ut samt en påsalningen 45x95 c24 känns konstigt. Lite slarvigt ritat kan man tycka. Jag tycker du ska kontakta konstruktören och be dom rätta till ritningen lite samt stämma av att takets U-värde är ok.
 
Beräknat U-värde på taket är i dagsläget 0,14W/m2K med lamda 0,035W/mK, produkt typ Isover Insulsafe lösull. Krav att eftersträva på byggnadsdelen är 0.13W/m2K, alltså är det för lite isolering ur denna synvinkel. Dock ställs det som nämnts ett krav på U-medel på huset och då kan det vara så att taket är ok.
Luftspalten är idag 45mm vilket är onödigt stor, det räcker med 25mm. Gör du detta ökar isoleringsmängden med 20mm och då hamnar taket på U=0,13W/m2K vilket då är ok.
Jag kollade även lite på betongkvalitén, I huset räcker det med C25/30, dock skulle jag ökat kvalitén i garaget till C32/40 med tanke på tösalter.
 
  • Gilla
Återanvändare
  • Laddar…
Tack för alla svaren. Har kontaktat konstruktören och väntar nu på uppdaterade ritningar.
Under tiden kan någon svara om detta är en normal lösning vid ryggåstak.
Markerat med rött. Att det blir en öppning mellan stomme och takstol? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Tack på förhand.

Byggritning med markerad öppning mellan stomme och takstol vid ryggåstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade förlängt fasadlivet vidare upp och avslutat detta 25mm under råsponten. Utrymmet behöver inte murad utan kan lösas med reglar och någon form av skiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.