Jag bor på landet och har ett abonnemang för mobilt bredband (min granne vägrar gå med på att fiber grävs ned över hennes mark) och det är sannerligen inget nöje. Hastigheten kan skifta mellan 3-30 mbit beroende på när man kollar.

Finns det någonting man kan göra framförallt när det gäller att höja den lägsta hastigheten? Jag är medveten om att antalet som nyttjar 4G vid samma tillfälle sänker hastigheten.

Kan en riktantenn hjälpa?
 
hej,

ja, en bra riktantenn utomhus kan få bra fart på det speciellt om man har nyare fönster som skärmar mer än äldre. det är mer en generell förbättring inget som kan garantera en högre lägsta hastighet. Vill du gå steget längre så finns det produkter som kan använda flera mobila uppkopplingar simultant. (WAN bonding / WAN aggregation) och då bör du välja två oberoende operatörer/nätägare.
 
Kolla om du kan få ett FWA abonnemang.
Vet att t.ex.Telia har den tjänsten, fast bredband via mobilnätet, inte samma som mobilt bredband.
Men kolla runt beroende av vilka operatörer som har bra täckning, det är det viktigaste.
 
galento
A AndersS skrev:
Kolla om du kan få ett FWA abonnemang.
Vet att t.ex.Telia har den tjänsten, fast bredband via mobilnätet, inte samma som mobilt bredband.
Men kolla runt beroende av vilka operatörer som har bra täckning, det är det viktigaste.[/QUOT
Vad är skillnaden mellan det fasta bredbandet via
mobilnätet och mobilt bredband ?
 
Redigerat:
De konfigureras olika så att FWA får visst företräde/kapacitet. Men du får läsa utifrån de operatörer som har funktionen och täckning hos dig.
 
  • Gilla
NumerOneQ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.