Ska bygga platta till en thermopool. Vad har ni använt för cellplast för isoleringen?
Är xps300 100mm överdrivet?
 
Inget är överdrivet största förlusten är uppåt
Väggarna är ju i sig isolerade vad rekommenderar de som säljer poolen som botten platta.

En lite extra utgift nu men kanske i längden inte mycket
 
wrang wrang skrev:
Inget är överdrivet största förlusten är uppåt
Väggarna är ju i sig isolerade vad rekommenderar de som säljer poolen som botten platta.

En lite extra utgift nu men kanske i längden inte mycket
om jag fattar det rätt så räcker det med S100 för belastningen. 1,5 m djup pool blir 15kPa belastning. s100 ligger runt 40 kPa i långtidsbelastning.
Xps300 verkar dock isolera bättre samt hålla fukten borta bättre än vanlig eps. Samt givetvis ännu bättre belastning.

Det enda jag hittar med 100mm tjocka xps300 skivor är på Bauhaus. Jag behöver 48 kvm och då kostar de 15000kr.
Byggmax har 50mm tjocka skivor av xps300. Kan man lägga de dubbelt så kostar de totalt 4700kr. Rätt stor skillnad. Vet dock inte om det blir samma sak att lägga dubbelt.

Annars så Kostar 100mm tjocka S100 drygt 4600kr för 48kvm.

vad bör man ta?
 
Jag kör med byggmax
GREY PREMIUM 100 EPS

Värmekonduktivitet: 0,031 W/mK
Densitet: ca 20 kg/m³
Tryckhållfasthet (kpa):
Långtidslast 30kpa
 
wrang wrang skrev:
Jag kör med byggmax
GREY PREMIUM 100 EPS
vad är det för skillnad på grey och den vita? :)
 
S spacemoose skrev:
vad är det för skillnad på grey och den vita? :)
Grå är bättre k värde (isolerar bättre)
 
S spacemoose skrev:
Ska bygga platta till en thermopool. Vad har ni använt för cellplast för isoleringen?
Är xps300 100mm överdrivet?

Jag har använt denna från Byggmax:
CELLPLAST XPS300
1185X585X50mm BEWI Insulation
ARTIKELNUMMER: 16474

VIKT: 1.32

0_16474_1.jpg
Cellplastskiva av XPS-typ

La dubbla i botten (2x50mm) och ett litet trallgolv ovanpå. Det har funkat fint hos mig.
 
K
Är det vansinnigt att köra dubbla lager? Alltså 20 cm. I hus är tom det för lite numera
 
Shiraffen Shiraffen skrev:
Jag har använt denna från Byggmax:
CELLPLAST XPS300
1185X585X50mm BEWI Insulation
ARTIKELNUMMER: 16474

VIKT: 1.32

[bild]
Cellplastskiva av XPS-typ

La dubbla i botten (2x50mm) och ett litet trallgolv ovanpå. Det har funkat fint hos mig.
Har precis varit och handlat dessa. Bestämde mig tillslut för xps300 i dubbla lager (100mm). Kostar lite mer men känns tryggare då de ska vara mer fuktresistenta och tåler mer tryck än eps100.
 
  • Gilla
Shiraffen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.