Hej en liten fråga bara, i mitt badrum så går det upp två rör från golvet, varmt och kallt vatten givetvis, på dessa sitter det T kopplingar, som går åt höger till dusch/toalett och uppåt till handfat.
Min fråga är: kan jag vända på T kopplingarna så att det går åt höger och åt vänster istället, givetvis använder jag nya delar isåfall. Men tänkte om det påverkar negativt då vattnet kommer upp och det är tvärstopp uppåt om ni förstår vad jag menar
 
Nope, det går aldelens utmärkt - Tänk på att använda samma fabrikat på kopplingar om du väljer att byta då klämringarna skiljer en del från olika tillverkare och detta kan leda till otäta kopplingar.

Och med utlåtandet ovan antar jag att du har kopparrör med klämringskopplingar som är det vanligaste vid synlig dragning av tappvatten.
 
Nu vet jag inte riktigt om jag har rätt, min tanke är att köpa två st kopparrör på 2 meter, värma dom nånstans mot mitten och bocka dom 90 grader. Sen tänkte jag i med insattshylsa, och klämmring på det och skruva fast dom i T kopplingarna, dock så funderar jag på de rören från duschen, där sitter ju klämmringarna kvar. Och det går nog inte att bara skruva dit dom i ny koppling? Om inte får jag kapa strax efter klämmringen, och då blir dom kortare.... och det blir inte alls bra, så i värsta fall får jag dra nya rör även där, vad för kopplingar jag ska ha till kopparrör är jag lite osäker på, minns att min far nån gång pratade om... galvaniska strömningar, störningar eller nåt, när det var olika material mot varandra.
 
A ankan678 skrev:
Nu vet jag inte riktigt om jag har rätt, min tanke är att köpa två st kopparrör på 2 meter, värma dom nånstans mot mitten och bocka dom 90 grader. Sen tänkte jag i med insattshylsa, och klämmring på det och skruva fast dom i T kopplingarna, dock så funderar jag på de rören från duschen, där sitter ju klämmringarna kvar. Och det går nog inte att bara skruva dit dom i ny koppling? Om inte får jag kapa strax efter klämmringen, och då blir dom kortare.... och det blir inte alls bra, så i värsta fall får jag dra nya rör även där, vad för kopplingar jag ska ha till kopparrör är jag lite osäker på, minns att min far nån gång pratade om... galvaniska strömningar, störningar eller nåt, när det var olika material mot varandra.

Nja, kopparrören värmer du inte för att böja. Bock-verktyg avsett för rördiametern är rätt sätt.
kopplingar är som standard klämringskopplingar, du behöver inte oroa dig för galvaniska strömmar - Dom är avsedda för ändamålet och tillverkade av mässing.
Hårda rör behöver heller ingen stödhylsor, så det beror på typen av rör.
Vad gäller blandaren i duschen så skall det monteras en blandare med samma anslutning kan du med lätthet återanvända anslutningen som den är.
Annars blir det nya rör eller sänka blandaren med nya kopplingar.
Referera alltid tillverkarens rekommendationer så att det blir rätt gjort....

Är du så pass osäker så rekommenderar jag att du tar kontakt med en röris som gör jobbet professionellt åt dig!
 
Staffans2000
Glödga och böja går fint. Men det blir inte så snyggt och böjarna blir långa.
Bilder!

Staffan
 
Hej, tänkte bocka dom med verktyg avsett för 12mm fast det stod att man skulle värma rören innan, nja jag menade längsgående rör in mot duschen som blir kortare, sen är det 90graders böj uppåt, men jag tror att jag gör så att jag byter även de rören så blir allt rätt och bra. Ang T koppling så blir det nog mässing eller vad det är, finns ju kromade också. Men det spelarr säkert ingen roll vilket jag använder, det är halvhårda kopparrör 12 och 15mm rören kommer att målas/sprayas i nån kulör har jag fått önskemål om.
 
Staffans2000
A ankan678 skrev:
Hej, tänkte bocka dom med verktyg avsett för 12mm fast det stod att man skulle värma rören innan, nja jag menade längsgående rör in mot duschen som blir kortare, sen är det 90graders böj uppåt, men jag tror att jag gör så att jag byter även de rören så blir allt rätt och bra. Ang T koppling så blir det nog mässing eller vad det är, finns ju kromade också. Men det spelarr säkert ingen roll vilket jag använder, det är halvhårda kopparrör 12 och 15mm rören kommer att målas/sprayas i nån kulör har jag fått önskemål om.
Har du bockapparat, går det hur bra som helst.
Välkommen till klubben: "Riktiga karlar med bockapparater". En exklusiv förrening med inträdesriter, kåpor och mystik.

Staffan
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Tänkte köpa nån bockningshistoria som man spänner fadt i skruvstädet, antagligen från Biltema,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.